ראש אגף תכנון כ"א סדיר בצה"ל: "צה"ל אשר 50 מקצועות נוספים לנשים"

בישיבת ועדת המשנה של ועדת החוץ והביטחון, שדנה במיצוי פוטנציאל הגיוס אמר סא"ל בן מנחם:"כ-40% מהבנות המתגייסות מעוניינות להיות לוחמות - אך רק כ-10% משובצות לתפקידי לחימה"

חדשות כיפה חדשות כיפה 08/02/17 07:47 יב בשבט התשעז

ראש אגף תכנון כ"א סדיר בצה"ל: "צה"ל אשר 50 מקצועות נוספים לנשים"
Hadas Parush/Flash90, צילום: Hadas Parush/Flash90

"השאיפה של צה"ל היא שוויון מלא בין בנים לבנות בתהליך המיון". כך הצהיר אמש סא"ל גילי בן-מנחם, ראש אגף תכנון כוח אדם סדיר בצה"ל, בישיבת ועדת המשנה של ועדת החוץ והביטחון לכוח אדם, אשר דנה במיצוי פוטנציאל הגיוס.

במהלך הדיון חשף בן מנחם כי כ-40% מהמתגייסות מעוניינות להיות לוחמות, אך רק כ-10% משובצות בסופו של דבר לתפקידי לחימה. לדבריו, עד לשנה הבאה תירשם עלייה מ- 11% ל-23% בתפקידי נשים במערך הטכני. כמו כן, בעתיד נשים יהיו יותר ממחצית המשרתים במסלול העתודה האקדמית.

לצד הביקוש הרב בקרב מתגייסות לתפקידי לוחמה, 35% מהבנות שאמורות להצטרף לשורות צה"ל מקבלות פטור מטעמי דת. בן-מנחם ציין כי בחמש השנים האחרונות נפתחו 450 חקירות בצה"ל נגד בנות שנחשד שהן מתחזות לדתיות והגישו בקשה לקבלת פטור. בעקבות חשיפתן של 233 מן הבנות, הן ויתרו על בקשת הפטור מיוזמתן.

ח"כ עליזה לביא (יש עתיד) קראה לעזור לבנות דתיות שרוצות להתגייס. "המוסדות הדתיים סגורים בפני נציגי הצבא. יש קמפיין נגד גיוס בנות דתיות שיילך ויתעצם," אמרה לביא.

דרור גרניט, נציג משרד המשפטים, אמר שהחוק מאפשר לבטל פטור מטעמי דת רק אחרי הגשת כתב אישום והרשעה פלילית בבית דין אזרחי. לדבריו, גם התיקון שנעשה בחוק אינו יעיל, כי הוועדה שאמורה לדון בבקשות לביטולי פטור כלל לא הוקמה.

בנושא גיוס בני ישיבות מסר סא"ל בן-מנחם כי כ-1500 בני ישיבות מתגייסים לצה"ל מדי שנה. 17% מוותרים על מסלול ישיבות ההסדר במהלך השירות. רוב בני הישיבות משרתים בתפקי לחימה והם בעלי מוטיבציה גבוהה.