ראשי רשויות בוועדת הפנים: הבית היהודי לוחץ למינוי נציגיו במועצות הדתיות

במסגרת דיון סוער בועדת הפנים והגנת הסביבה בנוגע להרכב המועצות הדתיות טענו ראשי רשויות כי הבית היהודי לוחץ למינוי נציגיו במועצות הדתיות. מירי רגב: "אמנע מחטף של מינויים פוליטיים"

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 29/10/14 12:48 ה בחשון התשעה

ראשי רשויות בוועדת הפנים: הבית היהודי לוחץ למינוי נציגיו במועצות הדתיות
יחצ, צילום: יחצ

בדיון שנערך הבוקר (ד') בועדת הפנים והגנת הסביבה בכנסת, חשפו ראשי רשויות כי הבית היהודי לוחץ למנות נציגיו במועצות הדתיות. לטענת ראש עיריית קרית גת, "הכנו רשימות מוסכמות ואפילו הבנו שצריך את נציגי הבית היהודי ועל אף שלא מגיע להם - שמנו שלושה. ההרכב לא אושר".

ראש עיריית בת ים בפועל יוסי בכר טען כי "העברנו לפני כחודשיים את הרשימה ולא נעשה דבר. מינו בלא היוועצות עמנו ממונה זמני ואין שום הידברות אתנו. הממונה, שהאריכו את מינויו, לא מקובל עלינו" יועץ סגן השר הרצל יחזקאל שעסק בבת ים ענה לו ואמר כי "שום הליך בירוקרטי הכי בסיסי, קרי שאלונים, הם לא מילאו. סיימו ההליכים ואז נוכל להתקדם. בכר: "פיטרו אב לחמישה והכניסו מישהו מהבית היהודי כי פתאום הוא לא מתאים. יש התעלמות מוחלטת מאתנו".

"הפוליטיקה השתלטה על שירותי הדת. מתוך 944 החברים במועצות הדתיות יש רק 29 נשים. הבלניות ללא הסכמי שכר, עם העברות ממקווה למקווה למניעת קביעות. צריך להבין שזו לא אסופה של ג'ובים", אמרה ח"כ עליזה לביא בוועדה.

"עד היום מונו 28 הרכבים ובשבוע הקרוב- 10 נוספים. סה"כ ימונו 38. יש לנו 40 ממונים מכהנים שסביר שימשיכו הלאה ו-32 רשויות מקומיות שמסיבות שונות ראש הרשות לא השיב לפניותינו, הם מנותקי קשר", אמר סגן השר לשירותי דת הרב אלי בן דהן. לשאלת יו"ר הועדה מירי רגב, השיב כי "לא מונה אף אחד בגין אי הסכמות".

רגב הוסיפה ואמרה כי : " 32 רשויות זה 64 מינויים פוליטיים לבית היהודי". סגן השר בן דהן השיב: "אנחנו ממנים מינויים זמניים כדי שהמועצה תמשיך לתפקד- על פי רוב ראשי המועצות הקיימים, שאנחנו מאריכים את מינוייהם בחודשיים. אין שום מינוי פוליטי שנעשה. אם נראה צורך נאריך בחודשיים נוספים, כדי ששירותי הדת ימשיכו להינתן ברצף". הוא מנה את הסיבות לעיכובים ובהן הליך הרישום הבירוקרטי, ההקפדה על מינוי אישה אחת לפחות במועצה דתית, ראשי רשויות שלא מקדמים את התהליך, אי עמידה בתנאי סף לראשות המועצה הדתית ומחלוקות בין הרבנים המקומיים.

"אף ראש רשות לא הראה מינוי פוליטי אחד שנעשה על ידי. לא היה כל מינוי כזה", אמר הרב בן דהן. "יש למעלה מ-40 ראשי מועצות דתיות שמונו לפני ולצערי לא קצבו את כהונתם ונבחנת האפשרות למנגנון שיקצוב". ועדת השרים אינה מתכנסת כי היו"ר שלה, ראש הממשלה, לא רוצה לכנסה". הוא הדגיש, כי "הבנות אינן וטו. הבעיה היא שראשי ערים חושבים שהם מטילים עליי וטו".

רגב סיכמה את הדיון ואמרה: "חברי הוועדה מעריכים את אומץ ליבך ואת הרפורמות שאתה מקדם. אך מועצות דתיות אינן עסק פרטי של אף אחד. יש פה ריח לא טוב. לא תיתכן התנייה של מינוי בשייכות לבית היהודי. צריך להגיע למצב שכל ההרכבים יאושרו בדיוק כמו הוועדות הקרואות. היא הביעה חשש ממינויים פוליטיים של הבית היהודי בתום ההארכה של החודשיים ואמרה כי תבדוק הארכה בחקיקה, בחצי שנה נוספת. "לא יהיו מינויים בחטף ובגניבה, ללא הסכמת ראשי הרשויות. אתם תפוקחו בעניין המינויים ולא תמנו עוד חודשיים 200 איש מהבית היהודי".