ראשי המועצות ביו"ש בכנסת: מרגישים אזרחים סוג ד'

ראשי המועצות יצאו לסדרת פגישות בכנסת במסגרת המאבק שלהם בהקפאת הבניה ובהיעדר תכנון לבניה עתידית זאת מלבד המצב המשפטי הלא יציב של היישובים והקשיים הביטחוניים

חדשות כיפה נתנאל לייפר, כיפה 22/12/15 11:59 י בטבת התשעו

מטה היישובים להפשרת ההקפאה ממשיך בפעילותו במטרה לפעול להפשרת הקפאת הבניה והתכנון ביו״ש, כאשר כ-50 ראשי ישובים ביהודה ושומרון הגיעו אתמול (שני) בערב לסדרת מפגשים בכנסת ביניהם מפגש עם שר הקליטה זאב אלקין וחברי סיעת הבית היהודי, שרת המשפטים איילת שקד, יו"ר סיעת הבית היהודי שולי מועלם וחברי הסיעה ח״כ מוטי יוגב, ח״כ ניסן סלומיאנסקי, ח״כ בצלאל סמוטריץ וח״כ סגן שר הביטחון הרב אלי בן דהן.

במפגש שהתקיים בצהריים עם שר הקליטה זאב אלקין הביעו חברי מטה הישובים דרישה חד משמעית לביטול מיידי של ההקפאה ודרשו לחדש את הליכי התכנון והשיווק.

עידו מאושר יו״ר עלי הוסיף ואמר כ ״שטחי יהודה ושומרון הפכו לשטח הפקר עם בטחון אישי שואף לאפס איך קורה דבר כזה?! נמאס לנו להרגיש אזרחים סוג ד׳. אנחנו רוצים להיות אזרחים נורמאלים שווי זכויות״. בסיום המפגש סיכמו המשתתפים עם השר אלקין שהסכים כי יש צורך בתכנון של בניה עתידית ביו"ש על המשך עבודה משותפת שלו עם צוות משותף למטה היישובים וראשי המועצות.

השר אלקין הסכים עם הנוכחים ואמר, "אני לא חולק על הבעיות שהצגתם או על חומרתם, יש קשיים ויש בעיות שחלקן מסיבות אובייקטיביות וחלקן ניתן לשנות ונמשיך להיאבק על זה ביחד. מצד שני חשוב לראות את התמונה הכוללת שבשבע השנים האחרונות קודמו הרבה מאוד נושאים חשובים ביותר להתיישבות, ולמרות הלחץ הבינלאומי ההולך וגובר הצלחנו להגדיל בצורה דרמטית את ההתיישבות ביו״ש ולהפסיק את ההתדרדרות של מדינת ישראל לתהום של ויתורים ופינויים. אתם צודקים שזו הממשלה הכי לאומית שיש וחובה עלינו לנסות לפעול כמה שיותר לחיזוק ההתיישבות ופתרון הבעיות".

(צילום: פלאש 90)

מרגישים תושבים סוג ד'

במפגש נוסף שהתקיים עם חברי סיעת הבית היהודי ביוזמתה של יו"ר הסיעה, ח"כ שולי מועלם קבלו המשתתפים על כך שהבית היהודי לא פועלת ומנצלת את כוחה הפרלמנטרי בכדי ללחוץ על ראש הממשלה לשבור את ההקפאה. אביחי בוארון ממרכזי המטה אמר כי ״יש קשר עמוק בין העדר הבניה לטרור הגובר. הערבים רואים שאנחנו לא בונים ומבינים שמדיניות הממשלה היא ברורה - לפגוע בהתיישבות. המדיניות הזאת מעודדת אותם לצאת ולפגע בנו״.

אביחי בוארון ממרכזי מטה הישובים לעצירת ההקפאה אמר במפגש: "חמישים ראשי ישובים שהגיעו לכאן היום מהווים את שכבת הדור השני להתיישבות, אלו האנשים שיישאו על כתפיהם את ההתיישבות בעשרים השנים הקרובות והם באים לכאן היום לבטא מציאות ששלחתי מבוי סתום בו נמצאת ההתיישבות בעל מה שקשור בהקפאה הבניה והתכנון ביו"ש, באנומליה ששומרת בשטח מבחינה משפטית וביטחונית וביחס הכללי של מדינת ישראל לי וזה ושומרון והתושבים היהודים שם. הפכנו להיות אזרחים סוג ד' בחצר האחורית של המדינה. באנו כדי שמדינת ישראל תחליף דיסקט ביחסה ליהודה ושומרון ותשנה אסטרטגית את מציאות החיים הבלתי אפשרית שלנו.

בוארון הסביר בשיחה ל'כיפה' כי המהלך החל לפני כחודשיים כשעשרות יישובים להילחם בהקפאה וביחס לתושבים ביו"ש, "לפני חודש נפגשנו עם בנט ואריאל ובמפגשים האלה התחייבו השרים להמשך המאבק נגד ההקפאה. המצוקה המרכזית שלנו היא נורמליזציה של היישובים ביו"ש, כשתושב יו"ש רוצה למכור את הבית שלו שואלים אותו אם הוא מיועד להריסה... דבר שמלמד על המצב הלא יציב מבחינה משפטית וחוקית בו אנו נמצאים", אומר בוארון.

היחס אלינו גרם ליחס לעצירי דומא

לדבריו המצב ביו"ש נוגע גם להקפאה תכנונית, "כפי שאמר השר אלקין אנחנו חיים על "אדי הדלק" של תוכניות הבניה הישנות ואם לא יתקיים הליך תכנוני רציף הבעיה של דיור בר השגה תהפוך לחמורה פי כמה. בנוסף, זה מתבטא גם בטרור כשהאויב רואה שמדינת ישראל מתייחסת במבוכה או בסוג של ספקנות לחיים היהודים ביו"ש והוא מרגיש את החולשה ותוקף ואנחנו הפכנו לבטן הרכה של מדינת ישראל", מאשים בוארון לדבריו, היחס להתיישבות ביו"ש היא לאזרחים נחותים מה שהביא בסופו של דבר גם ליחס מול עצירי דומא ומשפחותיהם.

יו"ר סיעת הבית היהודי, ח"כ שולי מועלם רפאלי, אמרה אף היא שהבניה שמתבצעת בפועל כיום ביהודה ושומרון היא למעשה השאריות של תכניות בנייה ישנות שאושרו בוועדות התכנון. "בפועל אין תכניות חדשות והסטטוס של קרקעות אינו ברור. המשמעות של ייבוש ועדות התכנון היא שאין תכניות בנייה חדשות, וזוהי למעשה משמעו הקפאה. יש לשנות את ההתייחסות לאיו"ש ולאמץ את דוח אדמונד לוי ובאמצעות ההכרה הפורמלית שהבנייה באיוש חוקית ולגיטימית, לחזק את מפעל ההתיישבות".

איילת שקד, שרת המשפטים, הבטיחה לראשי היישובים כי ״הבית היהודי עושים מאמצים גדולים בעניין הטיפול בהקפאת התכנון והבניה בכלים הפוליטיים שיש בידנו. לא כל דבר מתאפשר לצערנו אבל אנחנו עושים מאמצים גדולים בעניינים המשפטיים ויש הצלחות. אנחנו רוצים לאמץ את דוח אדמונד לוי, אך אין לזה הסכמה בקואליציה".

"לא באנו לשמוע את התשובות, כי אין להם את כל התשובות, צריך לייצר אותם עכשיו. באנו לצאת עם תחושה של בניית תהליכים שתביא בסופו של דבר לנורמליזציה אליה אנו שואפים ביו"ש", אומר אביחי בוארון בתשובה לשאלה האם ראשי המועצות היו מרוצים מחוסר התשובות המעשיות של חברי הכנסת. "הם תמימי דעים ויותר ברור להם הצורך לכונן שינוי אסטרטגי בהתייחסות ליו"ש ותושביה בכל הרמות ועכשיו צריך לתעל את זה להמשך הקשר בפגישות עבודה שיניבו את השינוי הנדרש", מקווה בוארון.