קרע בצמרת הרבנות הראשית

גורמים בכירים ברבנות מדווחים לכיפה כי הרבנים הראשיים ובעיקר הרב לאו מתנגדים בחריפות למינויו של דגן לתפקיד מנכ"ל הרבנות הראשית. "זו חוצפה חסרת תקדים למנות מנכ"ל בניגוד לדעת הרבנים הראשיים"

חדשות כיפה נתנאל לייפר, כיפה 09/03/16 14:36 כט באדר א'

קרע בצמרת הרבנות הראשית
דוברות הרב לאו, צילום: דוברות הרב לאו

היום התפרסם כי איש ש"ס, משה דגן, ימונה לתפקיד מנכ"ל הרבנות הראשית זאת לאחר שנתיים שהתפקיד היה פנוי מאז התפטרותו של עודד וינר. מינויו של דגן הגיע לאחר מחלוקות קשות וקושי להגיע להסכמה על מועמד שמקובל על שני הרבנים הראשיים ומינוי של דגן שמזוהה כאיש ש"ס פורסם כפשרה שנעשתה בין השניים אך מתברר שלא כולם שבעי רצון מהמינוי החדש ושההסכמה על המינוי רחוקה מלהיות נכונה.

"זו חוצפה חסרת תקדים, דרעי עושה את מה שבן דהן לא העיז, למנות מנכ"ל בניגוד לדעת הרבנים הראשיים", אמרו ל'כיפה' גורמים בכירים ברבנות הראשית שמעורבים בנושא.

לדבריהם, הרבנים הראשיים מתנגדים למינויו של דגן לתפקיד, "ההתנגדות בעיקר מצדו של הרב לאו אך גם הרב יוסף יישר איתו קו לאור העובדה שבעבר היה מועמד שבן דהן והרב לאו הסכימו והרב יוסף התנגד והרב לאו כיבד את דעתו וויתר", אומרים הגורמים.

לטענתם, מאז ומעולם שני הרבנים הסכימו על המנכ"ל ומעולם לא מונה אחד שלא הייתה הסכמה רחבה לגביו. ההסבר שמאחורי הקלעים של המהלך הוא לכאורה זעמו של השר אריה דרעי על הרב דוד לאו בנוגע להתנהלותו בכל הקשור למתווה הכותל המערבי.

על פי הגורמים, דרעי ביקש מהרבנים הראשיים שלא להגיב בנושא ולשתוק לחלוטין בנוגע למתן הרחבה לרפורמים. הרב דוד לאו התנגד למתווה בכל תוקף והעביר במועצת הרבנות הראשית את ההודעה שמתנגדת למהלך זאת למרות שהרב יוסף היה רחוק מלהתלהב מכך וחתם עליה מחוסר ברירה בשל העובדה שהיה רוב נגד המתווה.

דגן שמשמש כרגע כסמנכ"ל המשרד לשירותי דת, שימש בעבר כמנהל תפעול בחטיבת שירות הלקוחות ברשות המיסים. וטיפל במשרד לשירותי דת בתחומי הרבנות ונישואין, אגף הקבורה, מבני דת, שירותי דת לעדה האתיופית וכשרות. במסגרת תפקידו היה אחראי דגן על עבודת המטה ברמת המדיניות והביצוע במכלול הנושאים הקשורים לאספקת שירותי דת לאזרחיה היהודיים של מדינת ישראל.

הרב לאו אינו יכול להתנגד באופן חוקי למינויו של דגן כיוון שיש רוב למינוי, אך בהחלט ייתכן כי מדובר בקרע משמעותי במיוחד שישפיע על היחסים בין הרבנים הראשיים ויחזיר את המלחמות הפוליטיות לרבנות הראשית.

מלשכת הרב לאו נמסר בעניין מינוי מנכל הרבנות: "כל מועמד, ראוי ככל שיהיה, צריך להתמנות בתיאום והסכמה בין הרבנים הראשיים, ולא במחטף חד צדדי. אין כאן עניין אישי כנגד מועמדותו של משה דגן או מועמד אחר, אלא עיקרון מובן וברור שהיה מוסכם עד עתה גם על הראשון לציון, מינוי מנכל לרבנות הראשית צריך להיעשות בתיאום מלא בין שני הרבנים"