קרוב ל-25 אחוזים מהדתיים הלאומיים מביעים הסכמה מסויגת לביצוע פעולות תג מחיר

בסקר עולה כי קרוב ל25% מבני הציונות הדתית הביעו הסכמה מסויגת לפעולות תג מחיר

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 14/04/14 12:43 יד בניסן התשעד

קרוב ל-25 אחוזים מהדתיים הלאומיים מביעים הסכמה מסויגת לביצוע פעולות תג מחיר
zeevveez-cc-by, צילום: zeevveez-cc-by

לא פחות מ-24.7% מהדתיים לאומיים מצהירים כי הם מבינים את המציאות הקשה שמובילה לפעולות תג מחיר, ובפועל מצדיקים את התופעה. כך עולה מתוך סקר חדש של מכון הסקרים 'מסקר' המוצג לראשונה ובאופן בלעדי ל'כיפה'.

בסקר, אשר נערך מטעם חברת הסקרים עצמה, בדקו ב'מסקר' את השאלה מהי התייחסותם של בני הציונות הדתית לתופעת תג המחיר. השאלה נשאלה מיד בתום האירועים ביצהר בשבוע שעבר וככל הנראה התשובה קיבלו במידה כזו או אחרת השפעה מכך, אשר מתבטאת לדברי 'מסקר' בהובלתו המקצועית והמדעית של ד"ר עדו ליברמן, בנטייה קלה לטובת התשובות המסתייגות ממעשים אלו.

בתשובה לשאלה "מהי התייחסותך למה שמכונה 'תג מחיר' ענו 4.3% כי מדובר בפעולות מבורכות על מנת לייצר הרתעה ופחד בצד השני, 24.7% אמרו כי מלכתחילה הם לא בעד אך מבינים את המציאות הקשה שמובילה לכך, 35% ענו כי אין טעם בפעולות אלו כי מדובר בפגיעה בשמה של ההתיישבות וכתם למתיישבים ו35% נוספים אמרו כי התופעה מגונה לחלוטין וכי יש לפעול כנגד האחראים ביד קשה. זוהי בושה, הצהירו האחרונים.

(צילום: מסקר)

הסקר נערך בקרב מדגם של 400 איש ואישה מתוך קבוצה של 1250 משיבים. 33% מהמשיבים הינם בעלי השקפה ציונית דתית תורנית (חרד"ל), 40% בעלי השקפה ציונית דתית קלאסית ו-26% בעלי השקפה ציונית דתית ליברלית.

עורכי הסקר מבהירים בעניין הנתון המטריד לפיו לכמעט 25 אחוזים אין בעיה עקרונית עם פעולות תג מחיר כי "התשובה מורכבת כי היא מכילה סתירה. המשיב בוחר בעמדה המתנגדת ל'תג מחיר' אך מבין למה הדבר נעשה. כלומר, תיתכן כאן אף הזדהות מסוימת עם הפעילות עצמה לכתחילה". עוד מבהירים ב'מסקר' כי "לא מן הנמנע, שמשיבים רבים כוונתם הייתה שבמצב רגיל ושגרתי, הם מתנגדים בהחלט לפעולות אלו, אך כיוון שמתיישבים מסוימים סובלים במידה מסוימת מהתנכלות או מאי צדק משווע ואין גורם אחר שישמור על חוק וסדר, אין מצדם בעיה עקרונית לפעולת 'תג מחיר'".

נתון נוסף אשר מעורר עניין הוא כי רק 35% מהמשיבים מאמינים כי יש לפעול ביד קשה כנגד מבצעי פעולות תג המחיר. "השינוי בין התשובה השלישית (אין טעם בפעולה כי היא מטילה כתם בשם ההתיישבות) לבין התשובה הרביעית (יש לפעול נגד האחראים ביד קשה) אומנם דק, אך הוא מפריד בין אלו הסבורים כי יש לפעול ביד קשה נגד האחראים לכך, לבין השאר שלמרות התנגדותם הרבה, עדיין לא בחרו ב'שבירת הכלים' מול פעילי 'תג מחיר'.

מפילוח הנתונים עולה כי ככל שהאדם נוטה יותר ל'ציונות דתית תורנית' (חרד"ל), כך התנגדותו לתג המחיר יורדת. כך, בקרב הסבורים כי יש לפעול נגד האחראים ביד קשה, בקרב אנשי הציונות הדתית התורנית הינה 21.7%, בציונות הדתית הקלאסית ענו כך 35.4% ובציונות הדתית הליברלית סברו כך קרוב למחצית מהנשאלים - 49.6% ליתר דיוק.

נתונים דומים ניתן לראות בכיוון ההפוך, בקרב אלו המאמינים כי מדובר בפעולה לגיטמית. בציונות הדתית התורנית ענו כך 6.7%, בציונות הדתית הקלאסית ענו כך 4.4% ובציונות הדתית הליברלית ענו כך רק 1.7%.

בפילוח הגילאים נראה כי ככל שהגיל יורד כך הלגיטמיות של תג המחיר עולה. כך לדוגמא, בקרב גילאי 16-30 ענו 7.1% כי מדובר בפעילות לגיטמית, זאת לעומת 5.1% בגילאי 31-50 ואף לא עשירית האחוז מקרב בני 51+.

(צילום: מסקר)