קלדרון: הציונות הדתית לא הצליחה להמשיך את דרכו של הרב קוק

ח"כ רות קלדרון מאשימה: "יותר מדי פעמים פגשתי דתיים שיש להם תמונה של הרב קוק מעל השולחן, אבל הם לא מצליחים להמשיך את דרכו המורכבת". ומי לדעתה כן מצליח להמשיך את המורשת?

חדשות כיפה נטעאל בנדל, כיפה 23/09/13 11:22 יט בתשרי התשעד

קלדרון: הציונות הדתית לא הצליחה להמשיך את דרכו של הרב קוק
יש עתיד, צילום: יש עתיד

"יותר מדי פעמים פגשתי דתיים שיש להם תמונה של הרב קוק מעל שולחן העבודה, אבל הם לא מצליחים להמשיך את דרכו המורכבת של הרב", כך אמרה אמש (א‘) ח"כ ד"ר רות קלדרון פאנל בפסטיבל הקהל ה-17 שעסק במסע המושבות של הרב קוק.

בפאנל בהנחיית הרב יוחנן פריד יו"ר בית הרב קוק ובהשתתפות ד"ר תומר פרסיקו וד"ר יוסי אבנרי, מתחה ח"כ קלדרון ביקורת כלפי החברה הדתית ואמרה כי "בישות הדתית לאומית הפוליטית, במפד"ל, שכאילו דיברה על הרב קוק, ראיתי רק שניים או שלושה מתוכם שבאמת הבינו שיש משהו באחר כשלעצמו. ראיתי כל כך הרבה דתיים אחרים שהיו מעין שומרי הסף שלא נותנים ליהודים חילונים להיכנס אל תוך היהדות".

(צילום: הרב קוק בחנוכת בית הכנסת בבני ברק בשנת תרפח)

בתחילת הפאנל פרש ד"ר יוסי אבנרי מבט היסטורי אודות מסע המושבות וסיפר כי באחד מיישובי הצפון לבש הרב קוק מדי השומר הצעיר והצטרף לריקודם של החלוצים. "הרב קוק לא דיבר כדי לקרב אותם ולחזק אותם", הגיבה ח"כ קלדרון, "כשהוא לבש את מדי השומר הוא באמת רוצה להיות השומר, הוא רוצה לבטא את הצד החילוני והחופשי, דתיות של גורדון שעומד בשדה משתהה ומתפלל. הוא רצה להיות חלק מהדתיות הזאת של החלוצים, מהמשיחית שהייתה שלהם".

עוד הוסיפה באותו עניין ואמרה "הרב קוק הניח בפנינו הזמנה מדהימה שעד היום אינה ממומשת. גם אני רוצה לרקוד בבגדיו של הרב קוק והייתי רוצה שהעולם הדתי יהיה פתוח בפני, ויאפשר לי להיות יהודייה כמו שאני ויניח מן הניסיון לתקן אותי. לדעתי גם אלה שתולים את תמונת הרב קוק הם אנשים שלא מוכנים לצאת לריקוד הזה שהתווה לנו הרב קוק".

בדבריה אמרה קלדרון כי "הרב יוחנן פריד ותלמידי הרב שג"ר בישיבת שיח יצחק הוא מן המעטים הממשיכים דרכו האותנטית של הרב קוק“ וסיפרה כי "פגשתי אנשים דתיים שבזכותם קיימים בתי המדרש החילונים 'עלמא' ו'אלול', יש דתיים שהצליחו לממש את שני הצדדים של הרב קוק. זבולון המר מהמפד"ל אפשר לנו לבנות בית מדרש חילוני שבו החילונים לא מתארחים אצל דתיים, אבל כמה כמוהו ישנם היום?".

עוד טענה קלדרון כי השפה של הציונות הדתית לא מבינה כי "אותם חלוצים לא התרחקו מהיהדות. הם בנו יהדות חדשה, מעודכנת, הם היו בני רבנים, הם לא בנו משהו אחר אלא יהדות. הם האמינו שהם ואנחנו בניה של היהדות. המחלוקת היום היא איך לחיות חיים יהודיים, אבל גם אלה וגם אלה חיים יהודיים. גם זו יהדות שמזמינה אותנו לריקוד משותף, הבעיה שאנחנו לא מוכנים להיות הפרטנרים של עצמנו בריקוד הזה".

לפניות לכתב נטעאל בנדל - desk@kipa.co.il