קורע לב: מתן בן ה-9 אמר קדיש על הוריו שנרצחו

ההלוויה הקשה מתקיימת בהר המנוחות בירושלים בהשתתפות הרב הראשי הרב דוד לאו, נשיא המדינה ואישי ציבור נוספים שהגיעו להביע את תמיכתם במשפחה

חדשות כיפה נתנאל לייפר, כיפה 02/10/15 11:25 יט בתשרי התשעו

קורע לב: מתן בן ה-9 אמר קדיש על הוריו שנרצחו
חגי שחור, צילום: חגי שחור

כעשרת אלפים משתתפים מלווים בשעה זו למנוחות את הרב איתם ונעמה הנקין הי"ד שנרצחו אמש (ה') בפיגוע ירי בשומרון. בהלוויה שמתקיימת בהר המנוחות בירושלים משתתפים הרבנים הראשיים, הרב דוד לאו והרב יצחק יוסף, רבניה של ירושלים הרב אריה שטרן והרב עמר, נשיא המדינה רובי ריבלין, חברי כנסת ואישי ציבור נוספים.

המשפחה האבלה ביקשה מהתקשורת שלא לשדר את מסע ההלוויה מלאת הכאב. יצוין, כי על פי ההלכה בדרך כלל לא נישאים הספדים בחול המועד אך הפעם נושאים דברים רבנים ובני משפחה.

פתח את ההספדים נשיא המדינה, רובי ריבלין שהתייחס לעובדה שנישאים הספדים למרות החג: "אין מספידין במועד" אבל אי אפשר לעמוד ולשתוק, אל מול אבא ואמא, נאהבים ונעימים, שיד מרצחים אכזרית גזלה אותם מילדיהם. כמו רבים בעם ישראל, למדתי על אישיותכם מאוחר מידי. הרב איתם, איתם. הבוקר הראו לי חלק מהיבול התורני הרב שחיברת בשנות חייך הצעירות. מה נאמר? שאיבדנו תלמיד חכם, אמיץ ומקורי? ענק, ונצר למשפחת ענקים, איש רוח שהיה גם איש מעשה, או שפשוט איבדנו אבא אוהב ואהוב. נעמה, "יקושרו כולם, באגודה אחת, והן מכפרין, אלו על אלו". זה הציטוט ממדרש רבה, שבחרת לשבץ בקישוט הסוכה היפה כל כך שהכנת בסטודיו שלך. ציטוט אוהב כל כך, מחבק כל כך, ציטוט שמחפש וזועק את היחד. לא הכרנו אישית, אבל לפני מספר חודשים בעקבות רציחתו של דני גונן השם יקום דמו, כתבת לי מכתב, מכתב מ"אזרחית שאכפת לה", כך חתמת. אני השבתי לך, השבתי לך שהארץ כולה שלנו היא, ובריבונותו אחריותנו לביטחוננו ולביטחון אזרחנו. הבטחתי שאמשיך לחבק את נפגעי הטרור ולבקר בכל בית בו כבה האור לנצח. לא חשבתי, לא העלתי בדעתי, שבביתך יכבה האור ואני, ואנחנו נחבק את ילדיך. את מתן הילל, את ניצן יצחק, את נטע אליעזר, ואת איתמר התינוק הרך. נעמה, אני מבטיח לך החיבוק של העם כולו לא יפסק. "יקושרו כולם, אגודה אחת, והן מכפרין, אלו על אלו". זו צוואתך, וכך היא תקוים, זו קרן ה"יחד" האמיתית בה עמלת להשקיע.

אחי ואחיותי, בני המשפחה, תושבי נריה, קהילת פדואל, ובני ההתיישבות כולה. אנחנו עומדים בפני מתקפת טרור אכזרית, ואתם עומדים בחזית המערכה, משלמים מחיר כבד מנשוא. מאז שובנו לארצנו ונאחזנו מחדש באדמתנו, אנו מתמודדים עם מתקפות שלא חדלו ולא פסקו. הטרור ליווה אותנו מראשית הבניין הלאומי כאן מתרפ"ט ועד תשע"ו. מעולם לא בנינו בגלל טרור ולא נחדול לרגע לבנות בגלל טרור. הטרור מעולם לא פגע ביסודות הבניין שלנו, ומעולם לא ערער את אחיזתנו בארץ. כך היה, כך הווה וכך יהיה. נילחם בטרור ללא מורא, ללא רחם, וללא מורך לב. נלחם וננצח כולנו. אנו נוהגים לומר, בבניין ציון תנוחמו. קשה לדבר היום על נחמה אבל יש קשר הדוק בין הבניין לנחמה. הבניין הוא המנחם אותנו. ברגעים הכואבים האלה כולנו מחבקים אתכם, מחבקים את היישוב, ומחבקים את המשפחה. בבניין ציון, בבניין ההתיישבות, ובבניין ארץ ישראל כולה ננוחם", סיים הנשיא.

אחריו נשאה דברים האם הרבנית חנה הנקין: "אתמול כל המשפחה היתה בביתכם ותכננתם יחד עם בני הדודים עוד מסלול בא''י להנאת כולם ואז נרצחתם בידי בני בליעל. איתם - היתה משענת לאבא ולי. כל כך רווינו ממך נחת. היתה בינינו שפה משותפת של תורה והלכה. המשכת את דרך אביך וסבך בדרך התורה ביושר, בחכמה בכישרון".

היא הוסיפה כי הרב איתם היה איש הלכה בכל מאודו. "חיברת ספר הלכה. בשנות העשרים לחייך אנשים לא האמינו שאתה כה צעיר. ספרך השני על הלכות שבת נמצא עכשיו, בשלב העימוד. כל כך שמחת בחידושים. אבא היה רבך המובהק ואתה תלמידו המובהק", הספידה האם השכולה והצהירה על כוונתה לגדל את הילדים שנותרו יתומים יחד עם הוריה של נעמה, "איתם ונעמה זכיתם למצוא אחד את השניה צעירים מאוד. הקמתם בית עם 4 ילדים עשיתם את כל הדברים הנכונים ועתה נרצחתם ע"י בני עוולה. השארתם ילד יונק, ינק, שלא יזכור את אהבת אימו, אנחנו נגדל את ילדייכם בדרככם, נפרדנו מכם בחיוכים ונחת ואז נרצחתם ע"י בני בליעל. קשה עלינו פרידתכם".

האב, הרב יהודה הנקין: "נעמה- נכנסת למשפחתנו לפני 12 שנה ואהבנוך מיד אהבת נפש. ראינו איך עמדת במבחני החיים בצניעות שאין דומה לה". הרב הנקין הקריא מהסכמה שנתן לספר של בנו בקול חנוק מדמעות ואמר כי הוא מקווה להמשיך להפיץ את תורתו של בנו.

מפאת החום הכבד שהביא כבר לכמה התעלפויות בקהל, ההספדים קוצרו מעט והם יאמרו על הקבר. במקום נמצאים על פי הערכת המשטרה כעשרת אלפים משתתפים שהגיעו לחלוק כבוד אחרון לזוג הנקין. בנם בם ה-9 מתן אמר את הקדיש ליד מיטותיהם של הוריו כשהקהל הרב פורץ בבכי.

האזינו לקדיש:

[embed]http://upload-community.kipa.co.il/magazine/10220153560.mp3[/embed]

האח יגיל הנקין נשא דברים לאחר הקבורה: "מעלה גדולה של איתם - ידע לצחוק. כדי להיות רציני אתה צריך להיות קצת ליצן. הייתה לו עוד מעלה חשובה של רב - יושר. הוא היה מלא בידע. עולם התורה הפסיד אחד מגדולי הרבנים של הדור הבא. עולם האקדמיה הפסיד חוקר מעולה. אני הפסדתי אח".

"הם הרוגי פעולות איבה. לא קורבנות טרור. אין מלחמה בטרור ולא תהיה. תארו לעצמכם שצ'רצ'יל היה אומר יש לנו מלחמה נגד סוללות ומטוסים ומרגמות. טכנית , זה נכון, אך,המלחמה הייתה נגד מי שהפעיל את זה, נגד הנאצים. טרור הוא טקטיקה. ויש אויב שמפעיל אותו. לומר שיש טרור אומר שאנחנו לא יודעים נגד מי אנו נלחמים. לא להעמיד פנים שאין מי שעומד מאחורי זה. אל תלחמו בטרור - תלחמו בחברה שתומכת ומוציאה אותם".

הוא הדגיש כי הוא אינו קורא לפעולות נקם אישיות אלא להחלטה של המנהיגות. "הם חללי פעולות איבה. בגלל האיבה, השנאה ליהודים, הם לקחו את האח שלי ואת משפחתו", אמר יגיל הנקין ופרץ בבכי. "הם לקחו מכל מי שפה זוג מוצלח שנועד לגדולות. איתם ונעמה מעט וטובים היו ימי חייכם, ולא הגיעו לימי אבותיכם", אמר.

האחות טעמה הנקין: "צר לי עליך אחי. צר לי עלינו. כמה ידע היה טמון בך. איך ידעת לחבר מידע לתמונה משפחתית חיה.

תתפללו שהשם ייתן לנו כוח שנצליח לחיות בלעדיכם. לא אמרתי לך מספיק כמה אהבתי אותך. וזו, הפעם האחרונה: אני אוהבת אותך".

הרב יעקובסון, מחותן של משפחת הנקין: "בעם ישראל קוראים זקן למי שקנה חוכמה. יש קנקן חדש מלא ישן וכו'. כמה היה מלא הקנקן של איתם ונעמה וכמה הם השלימו אחד את השני. הם הספיקו מה שאין תלמיד ותיק מספיק במאה שנה. הכרנו את איתם כשהראה את הכתבים שהוא מתעסק בהם של,סבא רבה שלו. כמה חרדת קודש... כמה עם ישראל חייב לספרות התורנית המדהימה המקורית עם כובד ראש... כמה הפסדנו...".

"עם ישראל טומן כאן את התורה וחסד והדורות הבאים ועלינו מוטל למלא את זה... עשה למען הרוגים על שם קודשך.. עם ישראל מתפלל את זה כבר אלפיים שנה. הבקשה שלנו כלפי מעלה היום מופנה גם לכוחות הביטחון שלנו. עד שלבסוף יהיה הרם קרן ישראל עמך", סיים הרב יעקובסון.

הבשורה על הפיגוע הקשה הכתה רבים בתדהמה וביממה האחרונה הובע זעם רב על הפיגוע הרצחני וכבישים שונים ברחבי יהודה ושומרון נחסמו לתנועה, ובמקרים בודדים אף הושלכו אבנים לעבר רכבים פלסטינים. בסיום ההלוויה כממ מפעילי הימין בראשותם של איתמר בן גביר ובנצי גופשטיין קראו לעבר נשיא המדינה "לך תבקש סליחה מעם ישראל" בשל אמירתו לאחר ההצתה בדומא "בני עמי בחרו בדרך הטרור". אנשי כוחות הביטחון הרחיקו מהמקום את בן גביר וגופשטיין.

גורמים בימין מסרו שאם שר הביטחון ימשיך במדיניותו הרופסת שכללה פתיחת צירים, הסרת מחסומים והכבדה על ציבור המתיישבים ביוש הערכה היא שייתכן וזה יגרום לכך שגורמים ינקטו בפעולות תג מחיר: "הציבור ביו"ש מרגיש פגוע ורדוף והפקרת דם יהודי רק מגבירה התסיסה בשטח".

(צילום: דוברות נריה)

(צילום: דוברות נריה)

(צילום: דוברות נריה)



(צילום: דוברות נריה)

(צילום: דוברות נריה)

(צילום: חגי שחור)

(צילום: דוברות נריה)

(צילום: דוברות נריה)