קורס 'נתיב' יקוצר. טוב למתגיירים?

בקרוב יקוצץ קורס 'נתיב' המלווה חיילים וחיילות השוקלים להתגייר. המתנגדים להחלטה סוברים ש-"קיצור הקורס יהיה אסון" ויוריד את כמות המתגיירים. סגן שר הביטחון: "הטענות שקיצור הקורס יפגע בגיור אינן נכונות"

חדשות כיפה משה ויסטוך 26/12/16 13:05 כו בכסלו התשעז

קורס 'נתיב' יקוצר. טוב למתגיירים?
דוברות מוא"ז גוש-עציון. למצולמים אין קשר לכתבה, צילום: דוברות מוא"ז גוש-עציון. למצולמים אין קשר לכתבה

קורס 'נתיב' המכין חיילים העומדים לפני תהליך גיור, בדרך לקיצוץ משמעותי. כך פירסם חנן גרינווד במקור ראשון. המתנגדים טוענים שהדבר יביא לירידה דרמטית במספר המתגיירים. התומכים טוענים שמדובר רק בהתייעלות ושגם כך לא מדובר בקורס מוצלח כל כך.

'נתיב' הוקם בשנת 2000 במטרה ללוות חיילים השוקלים להתגייר, להקנות להם זהות ציונית, תודעה יהודית ולחבר אותם למסורת. ב-16 השנים האחרונות לקחו עשרות אלפי חיילים וחיילות חלק בקורס, שנמשך שבעה שבועות כשהיעד הסופי מבחינת מנהלי 'נתיב' היה לגרום להם להתמיד בתהליך הגיור במסגרת צה"ל. המשתתפים בתוכנית זכאים לעבור שני סמינרים נוספים באורך של שישה שבועות יחד, בסופם הם עומדים בפני בית דין צבאי לגיור כדי לקבל את החותמת הסופית להפיכתם ליהודים.

גורמים בתחום הגיור מעריכים כי מתוך כ-3,500 חניכים בתוכנית מדי שנה בממוצע, כ-2,500 אינם יהודים על פי ההלכה. את תהליך הגיור עצמו מסיימים מידי שנה כ-800 חניכים. "לשם השוואה", מסביר ד"ר נתנאל פישר מ'המכון הישראלי לדמוקרטיה' ומ'פורום קהלת', "ב-2013 התגיירו במסגרת האזרחית המקבילה כ-900 ישראלים, כך שמדובר בקרוב למחצית המתגיירים במדינת ישראל". עם זאת, ד"ר פישר סובר שלא מדובר בהצלחה כל כל גדולה, "ב-2013 הוזמנו 4,400 חיילים לקורס 'נתיב', ובפועל רק 50 אחוזים הגיעו. אמנם לא מעטים מתוכם המשיכו לסמינרי הגיור, אבל מצד שני יותר ממחצית לא מסיימים את הליך הגיור. זה מוכיח שמשהו לא עובד כמו שצריך".

בעוד כחודשיים צפוי המיזם לעבור קיצוץ משמעותי, כשהקורס יקוצר בשבועיים לחמישה שבועות בלבד. בצה"ל טוענים כי המהלך נועד לצרכי התייעלות וישרת את רצון הצבא לפתוח קורסים נוספים. לטענת גורמים צבאיים, הדבר נעשה בשיתוף פעולה מלא עם חיל החינוך והרבנות הראשית.


הרב חיים אירם, שעמד בראש מסלול 'נתיב' עד לפני כשנה,טוען מנגד שמדובר במכה קשה לעולם הגיור, "קיצור של הקורס הזה יהיה אסון. מדובר בקורס הבסיס לכל הגיור בצה"ל. אם לא יהיה 'נתיב', אנשים לא יגיעו לגיור. יש מגמה בצה"ל לקצץ בכל דבר שלא יורה, אבל צריך לקחת בחשבון שהאצבע שיורה קשורה לראש. אם בראש לא תהיה מספיק תודעה והבנה באשר למטרה בשדה הקרב, האצבע לא תצליח לירות".

הרב אירם סובר שישנה משמעות גדולה לאורכו הקיים של הקורס, "אמנם בניגוד לשנים קודמות מי שנכנס היום למסלול יודע שהוא ממשיך לגיור, אבל ההחלטה של החייל מתבשלת לאט. אם יקצרו את הקורס, ההבשלה הזו לא תתקיים. זה לא משהו שמלמדים כמו שכיבות סמיכה. ההחלטה מתקבלת אחרי הרבה התלבטויות, ורבים מהמתגיירים מכריעים ברגע האחרון".

גורמים נוספים המעורים בנושא הגיור, מסכימים לדעתו של הרב אירם ומסבירים ש-"גיור זה לא לימוד נהיגה. צריך להפנים את הרעיונות ולחוש אותם. לא די ללמוד את הלכות שבת, אלא צריך לבצע אותן בפועל. אם אדם יעשה את זה לבד כי הקורס נגמר הרבה לפני הזמן, הוא ייקלע למצבים בעייתיים. תארו לעצמכם שאדם יימנע מכל מיני מעשים בשבת כי הוא יחשוב שהם אסורים". גורמים ב'נתיב' מנסים לצד גורמים חיצוניים, לעשות מאמצים ולמנוע את ההחלטה, אך נראה שהסיכויים לכך נמוכים.

(צילום: Yonatan Sindel, פלאש 90)

מי שתומך בקיצור התכנית הוא סגן שר הביטחון, הרב אלי בן-דהן, שכיהן בעבר כמנכ"ל בתי הדין הרבניים וסגן שר הדתות. "'נתיב' הוא קורס בסיסי שנועד לגרות את מי שאיננו יהודי ללמוד ולהכיר את העם היהודי", הוא מסביר את המהלך ומוסיף שהקורס הנוכחי "לא עוסק בשמירת מצוות, אלא בהיסטוריה יהודית ובמורשת עם ישראל. מכיוון שהקורס אינו עוסק בשמירת מצוות, ממילא החשיבות שלו בעיני הרבנות הראשית והרבנות הצבאית פחותה. את תהליך הגיור מבצעים החיילים בסמינרים שמגיעים לאחר מכן, שבהם לומדים יהדות לעומק. אלה לא ייפגעו".

סגן שר הביטחון הודף את טענות המתנגדים, לפיהן קיצור התכנית תביא לפגיעה במספר המתגיירים, "הטענות שקיצור הקורס יפגע בתהליך הגיור אינן נכונות. בעלי הניסיון אומרים שלא צריך שבעה שבועות, והשבועיים הללו אינם מעלים או מורידים דבר מההכנה לגיור. בשלב זה הוצע לקיים פיילוט במשך שני מחזורים כדי לבחון את השפעת קיצור הקורס על רצונם של החניכים להמשיך בסמינרים לגיור. אנחנו מעריכים שלא תהיה לקיצור השפעה על מספר המתגיירים".

קצין בכיר בצה"ל טוען שההחלטה לקצר את 'נתיב' נעשתה מתוך מחשבה על אופיו הנכון של קורס הגיור. "רבים מאלה שמבקרים אותנו לא מבינים מה אנחנו עושים, לא מבינים את התהליך. הנושא של 'ההבשלה' כבר לא רלוונטי היום, כי החיילים מגיעים כשהם מוכוונים מראש לקורס גיור". לדבריו הקורס במתכונתו הנוכחית אינו ממצה את הפוטנציאל הגלום בו, "מטרת הקיצור היא לאפשר לחיילים רבים יותר להגיע לגיור. אני מאמין שניתן לצמצם ביותר ממחצית את הנשירה שמתרחשת אחרי הקורס ולפני הסמינר. בשנתיים האחרונות אנחנו לא מנצלים את הפוטנציאל של הקורס, ולכן אנחנו מחפשים דרך חדשה שתביא חיילים רבים יותר לתהליך גיור ידידותי. אני מאמין שהשינוי יאפשר לנו להגדיל את מספר הגיורים".

עו"ד אלעד קפלן, היועץ המשפטי של 'גיור כהלכה' של הרב רבינוביץ', תומך בהחלטת צה"ל. "טוב שמקצרים את הקורס", הוא אומר ומצביע על כך ש-"קורס ארוך על היהדות זה דבר שמנוגד לתפיסות ההלכתיות של הגיור שמגיעות כבר מהתלמוד. אנחנו מאמינים שהגיור הוא רק תחילת התהליך. קודם צריך להתגייר, ואז להמשיך בחיבור ליהדות. לימודים מפרכים גורמים לאנשים לסגת לאחר הגיור, מכיוון שמבחינתם הם סיימו את התהליך. אם הדיינים יכירו בכך שגיור אינו מבחן ביהדות, וגם הדיינים בצה"ל ינקטו גישה מקלה, התוצאה תהיה גיורים רבים יותר שיחזיקו מעמד".

ב'נתיב' מפנים אצבע מאשימה כלפי מוסד הרבנות, שמתנגד לרוחות הליברליזם שנושבות מהקורס, "ברבנות הראשית וברבנות הצבאית לא מעוניינים בקורס הזה, ומעדיפים ש'נתיב' יקוצר כמה שיותר. מדובר בתוכנית שיש בה מעורבות של כל התנועות ביהדות, ולכן מבחינתם ככל שנצמצם את זה כך עדיף. זה קורס של זהות יהודית, ולא חלק מתהליך הגיור. הרבנות הצבאית לא רוצה להיות מעורבת בתכנים של 'נתיב' בגלל הרגישויות שבו, ולכן מכנים אותו 'קורס תודעה יהודית'. אבל בסוף החיילים לא יגיעו לגיור אם הוא לא ימשיך במתכונתו הנוכחית".

חשוב לציין שבשלב זה אין כל כוונה לסגור את 'נתיב' כפי שמעיד סגן השר בן דהן, "היו בעיות, אבל לא ניסו להפסיק את הקורס. אין שום מגמה לבטל אותו, מכיוון שגם אם הוא לא משפיע על הגיור הוא בהחלט משפיע על החיבור לעם ישראל. הקורס מקרב את החיילים לייחודיות של עם ישראל והיהדות, וכך הוא צריך להמשיך לעשות".

מ'נתיב - המרכז הלאומי לזהות וגיור' נמסר בתגובה: "'נתיב', הזרוע הממלכתית להכנה לגיור בישראל, מקיימת שיח שוטף, מקצועי הדדי ופתוח עם צה"ל בכל הנוגע לגיור חיילים. הכתבה מתבססת על אמירות אנונימיות של אנשים שככל הנראה אינם מכירים את התמונה המלאה של תהליך העבודה של נתיב עם צה"ל, וממילא אינם מייצגים את 'נתיב'. העיקרון החשוב ביותר בפעילותו של 'נתיב', בין בצה"ל ובין במקומות אחרים, הוא קיום הליך גיור מקיף ומעמיק".