קורבן חמישי בפיגוע: השוטר שהציל מתפללים מת מפצעיו

רס"מ זידאן סייף, שפרץ לבית הכנסת בירושלים על מנת להציל מתפללים ונפצע אנושות, מת מפצעיו. חמישה הרוגים בסך הכל בטבח

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 19/11/14 06:04 כו בחשון התשעה

קורבן חמישי בפיגוע: השוטר שהציל מתפללים מת מפצעיו
פלאש 90, צילום: פלאש 90

בתום שעות של ניסיונות להציל את החייו, נאלצו אתמול (ג') בלילה הרופאים בבית החולים הדסה עין כרם בירושלים לקבוע את מותו של רס"מ זידאן סייף, 30, השוטר מהכפר ינוח ג'ת שבגלל שנפצע אנושות בפיגוע בבית הכנסת בירושלים.

סייף, היה מהשוטרים הראשונים שהגיעו לזירת הפיגוע, ונכנס לבית הכנסת כדי להציל את המתפללים. בעת קרב עם המחבלים נפצע באורח אנוש בראשו והובל לבית החולים, שם ניסו הרופאים להציל את חייו ללא הועיל. הותיר אחריו אישה בת 21, תינוקת בת ארבעה חודשים, הורים, ארבעה אחים ואחות.

ממשטרת ירושלים נמסר: "משטרת ירושלים מרכינה ראשה לזכרו של רס"מ זידאן סייף, שוטר תנועה במשטרת ירושלים אשר חירף נפשו להצלת חיים ונרצח בפיגוע בשכונת הר נוף בירושלים",

אלפים ליוו למנוחות אתמול (ג') את ארבעת הרוגי הטבח בבית הכנסת בירושלים בשעות אלו בבית העלמין הר המנוחות בבירה. בתחילה, הובא למנוחות הרב משה טברסקי, בן 59. בניו של הרב משה טברסקי הספידו את אביהם שנרצח בפיגוע. "חוץ מלהיות בן ועבד של הקדוש ברוך הוא, הוא היה אדם עם מידות. הוא התנהג אליי בכזו אהבה ותמיד נתן לי הרגשה טובה בכל דבר ועניין", אמר אחד והשני פרץ בדמעות ואמר "לא חשבתי שבכזה גיל צעיר אני אעמוד ואספיד אותך".

הרב משה טברסקי היה ראש ישיבת תורת משה. התגורר ברחוב אגסי בירושלים, שם התרחש הפיגוע. אביו של הרב טברסקי היה הרב יצחק טברסקי, פרופסור להיסטוריה יהודית ולמזרח התיכון באוניברסיטת הרוורד. סבו היה הרב יוסף דוב סולובייצ'יק, המנהל הרוחני של ישיבה יוניברסיטי, ואחד הרבנים המשפיעים ביותר בציונות הדתית בדורות האחרונים.

לאחר מכן התקיימו הלוויתם של שלושת הנרצחים הנוספים בפיגוע, אריה קופינסקי, אברהם שמואל גולדברג והרב קלמן לוין. הרב יצחק מרדכי רובין, רב בית הכנסת בו התפללו ההרוגים, נשא דברים בלווית השלושה ואמר "אנחנו עומדים מול שלושת הקדושים, מטובי בני קהילתנו, תלמידי חכמים אשר דמם נשפך כמים. כשאנו סופרים כמה אלמנות ויתומים נוספו לכלל ישראל הבוקר, ארבע אלמנות, 24 יתומים ויתומות ברחוב אחד. כשהם עטופים בטלית ובתפילין, נטבחו ארבעת הקורבנות ועמם עוד פצועים רבים".

"לראות כאן בבוקר יהודים טבוחים, שפוכים, כשדמם נשפך על הארץ, בצורה כזו אכזרית ושפלה, הוא מעשה של פראי אדם", הוסיף הרב רובין. "אומות העולם לא מבינים. הם חושבים שיש כאן בן אדם אבל מי שהתחנך בדרכי התורה מבין שאין כאן בן אדם. אנחנו צריכים להתחזק באמונתנו. אנחנו לא מתנהלים בנקמות ובתגובות, הקדוש ברוך הוא יקום את דם עבדיו".

אריה קופינסקי שנרצח בפיגוע הבוקר, שכל לפני כשנתיים את ביתו בת ה-13, שנפטרה בשנתה. הוריו של קופינסקי, הינם מוותיקי היישוב קרית ארבע. הוא למד בעבר במוסדות הלימוד בציונות הדתית, בין היתר בישיבת ההסדר כרם ביבנה. ראש מועצת חבל יבנה משה ליבר סיפר על הנרצח "הרב אריה היה למדן וידען, מתמיד גדול בלימוד, שאפתן גדול והוא החלל ה-30 של הישיבה שנהרג במערכות ישראל ופעולות איבה. לא נותר לנו את להתנחם בבניין ירושלים ולחזק את לימוד התורה למען העם והארץ. אנחנו מרכינים ראש וכואבים את הפשע הנתעב שנעשה הבוקר בידי בני עוולה".

כזכור, אתמול בבוקר (ג'), במהלך תפילת שחרית בבית הכנסת קהילת בני תורה, ברחוב שמעון אגסי, בשכונת הר נוף בירושלים, נכנסו שני מחבלים תושבי ג'אבל מוכבר במזרח ירושלים למתחם בית הכנסת והחלו לתקוף את המתפללים באמצעות גרזנים, סכינים ואקדח.

זמן קצר מאוד לאחר שהחלו המחבלים בטבח, נכנסו שני שוטרים שהיו במרחק קצר מהמקום והחלו לנהל קרב יריות עם המחבלים. השוטרים הצליחו לנטרל ולהרוג את המחבלים, אך שוטר אחד נפצע פצעים קשים בירך והובל לבית החולים. שישה פצועים נוספים פונו לבתי החולים בירושלים, כשאחד מהפצועים נמצא במצב קשה מאוד.

רפ"ק א', חוקר זיהוי פלילי שהגיע לזירת האירוע וחיסל את המחבלים מספר: "הייתי בכניסה לעיר ושמעתי דיווח בקשר על יריות בהר נוף. נסעתי במהירות לזירת האירוע, שם הבחנתי בשוטר פצוע ירי ובשני מחבלים שרצים לכיווננו ובידיהם אקדח וסכיני מטבחיים מגואלים בדם. יריתי לעברם עד שנוטרלו ואז נכנסתי עם שוטרים נוספים לסריקות בתוך הישיבה".

(צילום: פלאש 90)

"כשהגענו למקום הבחנו במתפלל עם פציעות דקירה", מספר עקיבא פולק, פרמדיק של מד"א שהגיע ראשון לזירה. "הוא אמר לנו שבפנים יש מישהו שיורה. רצתי לתוך בית הכנסת שם ראיתי פצוע ירי ששוכב על הרצפה. ניסיתי להעניק לו טיפול , כאשר תוך כדי הטיפול החלו לירות לכיווני , חילצתי את הפצוע תוך כדי שאני מגן אליו ורצתי למקום מסתור שם המשכתי להעניק לו טיפול. תוך דקות הגיעו כוחות הביטחון, אשר הקיפו את הכניסה וירו במחבל שניסה לצאת בריצה החוצה. הייתה פה המולה וירי כבד. אנשים ברחו מתוך בית הכנסת. ממש תופת".

באירוע נפגעו בסך הכל 12 אנשים. חובשים ופראמדיקים של מד"א קבעו את מותם של הארבעה, ופינו לבתי החולים 8 פצועים, בהם: 4 קשה, 2 בינוני, 2 קל. הפצועים פונו לבתי החולים שערי צדק והדסה עין כרם. כרגע נותרו שני פצועים במצב קשה בבתי החולים, ביניהם אחד השוטרים שחיסל את המחבלים.

הדקות הראשונות של הפיגוע:

[embed]https://www.facebook.com/video.php?v=729254187124105&set=vb.568855026497356&type=2&theater[/embed]

מדובר בפיגוע קשה ביותר, שכמותו לא זכור זמן רב. בפיגוע האחרון במתחם דתי, ב-2008, נכנס מחבל לישיבת מרכז הרב בירושלים ופתח באש לעבר התלמידים במקום ורצח שמונה מהם.

[embed]

]

(צילום: הלל מאיר, סוכנות הידיעות תצפית)

(צילום: הלל מאיר, סוכנות הידיעות תצפית)

סגנית השר ציפי חוטובלי: "ההסתה מצד הרשות הפלשתינית נמשכת כל העת. אנו שוב עדים לכך שטרור מונע משנאה והוא לא צריך שום סיבה בשביל להתפרץ, הגיע הזמן לשנות את קונספציית ההכלה ולהחזיר את ההרתעה לתושבי ירושלים וישראל".

חבר הכנסת מוטי יוגב: "אין כאן ירידה באירועים - יש כאן ירידה בהרתעה. על שירות הביטחון הכללי, המשרד לביטחון פנים ומשטרת ישראל - פשוט להבין את המצב של התפתחות גל הטרור בירושלים לאשורו. מתוך כך לשנות לחלוטין את דפוס הפעולה באופן שירתיע הרבה יותר את המחבל הבודד ואת הטרור בכלל ולא באופן שמרתיע את השוטרים מלפעול. אפשר להילחם בטרור בנחישות ולהשיב את הביטחון לירושלים".

הסתה ערבית לרצח יהודים:

[embed]https://www.facebook.com/haktovet/photos/a.310091605851093.1073741827.310085929184994/312373205622933/?type=1[/embed]

מדובר בפיגוע שני בירושלים השבוע, כשביום ראשון האחרון נדקר אדם ברחוב הנביאים בירושלים על ידי מחבל בפגע בו בעזרת מברג. המחבל נמלט לכיוון שער שכם ולא נמצא עד עתה. הפצוע הגיע בעצמו לכותל המערבי וטופל במקום, ולאחר מכן פונה לבית החולים שערי צדק בירושלים.

הבוקר, בנוסף לפיגוע הקשה, דווח ביצהר על ירי מרחב חולף לעבר רכב צבאי ללא נזק וללא נפגעים.