"קולך": פסיקת הרבנות הצבאית נוגדת את ההלכה ואת החוק

ארגון הנשים הדתיות פנה לרבצ"ר ולרמטכ"ל במחאה על חוות הדעת ההלכתית שגובשה ברבנות הצבאית, לפיה ראוי להימנע מזמרות בטקסים צבאיים. "זו הפרה בוטה של כבוד האדם", נטען

חדשות כיפה אורי פולק 21/09/11 16:07 כב באלול התשעא

"קולך": פסיקת הרבנות הצבאית נוגדת את ההלכה ואת החוק
דובר צהל, צילום: דובר צהל

ארגון הנשים הדתיות "קולך" פנה היום (ד') לרב הצבאי הראשי, תא"ל הרב רפי פרץ ולרמטכ"ל, רא"ל בני גנץ, בעקבות הפרסום על פסק ההלכה המתגבש ברבנות הצבאית הקובע שראוי להימנע מזמרות בטקסים.

המכתב מתייחס לחוות הדעת ההלכתית שגובשה ברבנות הצבאית, לפיה חיילים דתיים אינם צריכים לעזוב טקסים הכוללים שירת נשים, כל עוד החיילים נמנעים מלהביט בזמרת או להקשיב לקולה. בחוות דעת שכתב ראש מחלקת הרבנות, אל"מ הרב אייל קרים, נכתב עם זאת כי בטקסים צבאיים רשמיים ראוי להתחשב בחיילים הדתיים ולא לשתף זמרות בתוכנית האומנותית.

במכתב, אותו חיברה עו"ד ריקי שפירא רוזנברג, היועצת המשפטית של הארגון, נטען כי החלטת הרבנות הצבאית הראשית נוגדת הן את ההלכה היהודית והן את חוקי היסוד של מדינת ישראל. עוד נטען כי ההחלטה מהווה הפרה בוטה של הזכות לשיוויון ושל כבוד האדם.

"דעות רבות בהלכה, מדגישות את העובדה כי שירת נשים לכשעצמה אינה פוגעת במחויבות לצניעות ואינה מהווה עבירה על איסור דתי", טוענת עו"ד שפירא-רוזנברג, "עקרון השוויון הינו מעקרונות היסוד של שיטתנו המשפטית ויסוד מנחה בכל פעולה מנהלית, אשר הפך זה מכבר, לנשמת אפו של המשטר הדמוקרטי בישראל".

עוד טענה עו"ד שפירא-רוזנברג כי "עקרון השוויון וכבוד האדם להם מחויב צבא הגנה ישראל מכוח חוק יסוד כבוד האדם וחירותו, מחייב מתן יחס שווה לנשים ולגברים בכל התפקידים, המשימות והטקסים שמקיים צה"ל כצבא של עם ישראל".

לדבריה, "אך מובן הוא, שצבא הגנה לישראל לא יוכל לעמוד במחויבות זו, אם ימצא עצמו פוטר חלק מהחיילים בפעילות זו בשל שירת נשים. במידה וייאלץ מפקד לתת פטור לחלק מחייליו בשל העובדה שנשים מופיעות או שרות בו, אך מובן הוא שהוא עלול לשקול פעמיים שילוב נשים בטקס. שיקול כזה כשלעצמו יהווה הפרה בוטה של זכותן של נשים לשוויון, שכן הוא יהווה מכשול לזכותן ליטול חלק שווה בכל המשימות והתפקידים שצה"ל ממלא".