צמחונות במגזר הדתי? יש דבר כזה

דתי צריך להיות צמחוני? בשאלה זו דנים בימים אלו רבני המגזר הדתי. הרב שמואל אליהו: "צמחונות היא גזירה שאין הציבור יכול לעמוד בה, אבל אסור לעודד צער בעלי חיים"

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 30/06/14 09:24 ב בתמוז התשעד

צמחונות במגזר הדתי? יש דבר כזה
b3nscott-cc-by, צילום: b3nscott-cc-by

המשאית שעמדה ברמזור לצד הרכב שלכם הייתה מלאה בתרנגולות. מפוצצת. עשר קומות של תאים צפופים, מסריחים ומלאים בנוצות. לרגע אחד נכמרו רחמיכם על אותן חיות מסכנות שמובלות לשחיטה או ללולים בהם יטילו ביצים בתאים בגודל שלושים ס"מ על שלושים ס"מ, ואז הרמזור התחלף לירוק והמראה נשכח ממכם. את החביתה בבוקר למחרת כבר תאכלו בלי יסורי מצפון. הביצה לא מגיעה מהתרנגולת, היא מגיעה מהמכולת.

בשנים האחרונות עולה שוב ושוב השאלה האם כאנשים דתיים אנו צריכים להיות צמחונים, האם מותר להפר את מצוות צער בעלי חיים ולאכול עופות, פרות ודגים, בשם הבריאות והמסורת, או שמא אנו צריכים להוות דוגמא ומופת לחברה הישראלית והעולמית ולהפסיק לצרוך את ה'מוצרים' שמגיעים מעולם החי.

בעוד שאין רב אחד, כפי הנראה, שיאמר בפה מלא שאנו צריכים להפסיק לאכול בשר, עופות, דגים או ביצים, יותר ויותר רבנים מודעים לצער בעלי חיים שנעשה בהובלת העופות, בגידולן ובתנאי מחייתן, ועוסקים בנושא. ביישובים החלו להביא ביצי חופש ואף מגדלים עופות בתנאים טובים הרבה יותר מבעבר.

הרב שמואל אליהו, רב העיר צפת ואחד הרבנים הבכירים היום בציונות הדתית, הוא צמחוני, אך יחד עם זאת מודה כי זה לא לכולם, ואף מצהיר כי אם הדבר מצער את אשתו הוא מוותר ואוכל בשר.

"צמחונות היא גזרה שאין הציבור יכול לעמוד בה. אני צמחוני לעצמי, לא עושה נפשות לנושא", הוא אומר לכתב 'כיפה'. “אני לא צמחוני מושבע ואם אני רואה שהעובדה שאני לא אוכל בשר זה גורם צער לאשתי אני אוכל". הרב אליהו מוסיף ומסביר כי יחד עם הצמחונות, יש לזכור כי קודם כל יש לכבד את בני אדם, ולא להיגרר אחר אנשים אשר שמים קודם את חיי החיות ואז את חיי האדם. “צמחונות עלולה לבוא עם הזדהות עם בעלי חיים ולא הזדהות עם האדם. קודם כל צריכה לבוא אהבת בני האדם ורק אחר כך אהבת הבריאה, העולם והחיות".

הדעות אודות הצמחונות חלוקות. הצמחונים הדתיים מביאים כראיה לצמחונות כאידיאל כיום את דעתו של הראי"ה קוק שמדגיש כי יש לאכול בשר. לטענתם בזמנו של הרב קוק חשבו שישנה חובה בריאותית לאכול בשר ואילו כיום הרפואה מודה שאין צורך דווקא בבשר אלא גם ביצים, חלב או תוסף b12 מספיק. הם מסבירים כי הרב קוק קובע כי ההיתר המוסרי הינו בגלל ההכרח הבריאותי, ועל כן מכיוון שאין הכרח כזה כיום, אין לאכול בשר.עם זאת, קובעים רבנים בכירים כי אין חובה היום להיות צמחוני.

"אין ספק שעם ישראל מעודד את הצמחונות", אומר הרב צפניה דרורי, ראש ישיבת ההסדר בקרית שמונה ורב העיר. “אך אין שום הוכחה או הוראה להיות כיום צמחוניים. מאז שהתיר הקב"ה לנוח לאכול בשר מותר לנו לאכול בשר. ביהדות הקורבנות החשובים ביותר הם צמחוניים אך זה לא שולל את העובדה שהציבור מרגיש בהקרבת קורבן את העובדה שהם מקריבים את עצמם. יש צדדים לכאן וצדדים לכאן. יחד עם זאת, בהחלט יש עדיפות לאכילה צמחונית מבחינה בריאותית וערכית. אין דברים חותכים בנושא אך יש אהדה לתוספת אכילה מהצומח ופחות מהחי".

אכילת ביצים - יש טעם נפגם

לאחרונה שב ועולה העיסוק בשאלת צער בעלי חיים כחלק מנושא הצמחונות. בעוד שנושא הצמחונות שנוי במחלוקת, אין ספק שאנו נדרשים לעשות כל שביכולתנו למנוע צער בעלי חיים, ככל שמדובר ביחס לבעלי החיים.

"העיסוק בהלכות צער בעלי חיים אינו שייך רק לשמאלנים, חילונים או תושבי תל אביב”, אומר משה נחמני, פעיל דתי העוסק בנושא. "הוא חלק בלתי נפרד מעבודת ד', שהרי "צער בעלי חיים - דאורייתא". יתר על כן: יחס הוגן מצדנו כלפי בעלי החיים שאנו כולאים הוא "דרך ארץ שקדמה לתורה", ובלעדיו התורה עלולה להיות סם המוות. אני מצפה מכל אדם ירא שמים לעצור לרגע את שטף חייו, להקדיש חמש דקות לצפיה בסרטונים ביוטיוב המציגים את הזוועות שחווים בעלי החיים בתעשיית המזון, ולשקול האם הסיבות - הבריאותיות והרוחניות - המביאות אותו לאכול את השניצל, החביתה או השוקו, שוות את הצער שכרוך בייצורם”.

"הסבל שאנו גורמים כיום לבעלי החיים, שנראה כי הוא חמור באופיו וברמתו מהצער שגרמנו לבעלי החיים במשקים מאז ומעולם, הינו פעמים רבות מנוגד להלכה. זאת לפי כל הפוסקים, גם המקלים שבהם, האוסרים "צער עצום" גם אם הוא מביא רווח. אין ספק לכל אדם ישר, כי חניקת איטית של אלפי אפרוחים ביום בשקיות זבל, מיתת מאות אלפי תרנגולות בימי השרב, וניתוק מיידי בין העגל הרך לאמו נחשבים ל"צער עצום" הפסול לפי ההלכה, ושאסור לסייע לו בכל צורה”, מוסיף נחמני.

(צילום: Shutterstock)


"היהדות מתייחסת בחומרה רבה לצער בעלי חיים. מדובר באיסור מן התורה, אבל כל זה זמן שזה לא עומד בהתנגשות עם האדם”, אומר הרב יהודה עמיחי, ראש מכון התורה והארץ. “אסור לצוד דגים להנאה אבל אם זה לצורך מאכל אדם אין איסור. יכול להיות שלעתיד לבוא זה יהיה אסור אבל כעת זה מותר, ואפילו לא בצורה השקפתית. באופן כללי צריך לדאוג לרווחת בעלי החיים. שיחיו טוב אבל גם בכך יש גבולות. אנחנו צריכים להיות כמו הממוצע בעולם. ברור שאסור לנו לצער יותר ממה שצריך. ודאי לא פחות מהמצב הנורמלי".

"צער בעלי חיים הוא איסור מהתורה וזה גם לא בריא", אומר הרב אליהו. “אין איסור ישיר לאכול בעל חיים או תוצרתה שנגועים בצער בעלי חיים אך בוודאי שיש איסור עקיף. אסור לאדם לעודד בעקיפין עשיית דבר רע, ועל כן למשל אסור לנו לקנות סחורה מגנב".

הרב אליהו מוסיף ומסביר כי בעוד שתהליך השחיטה אינו צער בעלי חיים, לא כן דרך הטיפול בעופות לפני השחיטה. "הבעיה היא הדרך אל השחיטה שבה יש חוסר רגישות משווע ואכן יש לפעול לתיקון". בדבריו הוא קורא לפנות אל אגודות צער בעלי חיים על מנת שיפרסמו ויגבירו את המודעות בנושא, לשלוח מכתבים חוזרים ונשנים לשר הבריאות או לשר איכות הסביבה להגברת המודעות וכדי שיפעלו לייסד תקנון לקווי פעולה ברורים למשקים. בנוסף הוא קורא להגדלת המודעות בציבור נוכח צער בעלי החיים שיש כיום "פתיחת קבוצה שמתחברת לרעיון לצרוך עופות וביצים שלא עברו התעללות כגון מגידולים אורגניים. כשתהיה קבוצה גדולה שמתחברת לקריאה הזו, אחד מהיזמים העסקיים ירצה להתחבר לעניין הזה ולהפעיל קו ללא צער בעלי חיים. מצווה גדולה לקדם פעולה ברוכה זו", הוא אומר.

לפני כחודשיים פורסם ב'כיפה' כי מיזם בשם 'צמחונות הלכתית' מקדמת צמחונות בטעמים הלכתיים בלבד, ונראה כי הדברים מחלחלים אל הציונות הדתית. "לפי הבנתי בהלכות צער בעלי חיים, ומדיונים שקיימתי עם פוסקי הלכה, מתברר שרוב התעשייה כיום נגועה באיסור דאורייתא של 'צער בעלי חיים', מה שאומר שיש בעיה הלכתית ומוסרית לתמוך בה, מדין איסור לסייע לדבר עבירה", אומר משה נחמני.

חברי היוזמה פנו באחרונה לעשרות רבנים מובילים בציונות הדתית וסיפרו להם אודות הצמחונות ההלכתית ואף חשפו בפניהם עדויות מדאיגות לגבי סבל בעלי החיים בתעשייה. רבה הראשי של תנובה, הרב זאב ויטמן מקבל ברגשות מעורבים את היוזמה החדשה. "מבחינת ההלכה, פגיעה בבעל חיים שמטרתה טובת האדם מותרת וזאת אף על פי שהיא כרוכה בסבל לבעל החיים ולעיתים גם באכזריות מסוימת כמו עצם פעולת השחיטה. אשר על כן אי אפשר לאסור אכילת בעלי חיים ותוצרתם אלא רק לכבד ולהוקיר את אלו שמהדרים להימנע מכך", אומר הרב ויטמן שמסביר שמחינה הלכתית אדם הרוכש מוצר מתעשייה מתעללת הינו כמסייע לדבר עבירה ולא עובר עבירה באופן ישיר. הרב ויטמן אף מסביר כי הטבת חייהם של בעלי החיים עלולה ליצור העלאת מחירים ומשום כך למנוע ממעוטי יכולת את רכישתם.

(צילום: יחצ)

גם הרב חיים נבון התייחס לנושא לאחרונה בשיעור שהעביר במסגרת בית המדרש החברתי במדרשת נשמת. "מה שקורה היום בלולים של התרנגולות זה קשה. ממה שאני מתרשם בסך הכל המצב ברפתות הרבה יותר טוב מאשר המצב בלולים. המצב בלולים באמת קשה ויכול להיות שהרב קוק היה אומר 'תקשיב. לא על זה דיברתי'. צריך פיקוח יותר מסיבי מבחינת צער בעלי חיים מבחינת מה שקורה בלולים".

צפו בשיעורו של הרב חיים נבון בנושא:

[embed]

]

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן