ציפי חוטובלי: בנט מכוון בסוף לליכוד

סגנית השר ציפי חוטובלי טוענת בראיון לכיפה כי בנט מתכוון להגיע בסוף לליכוד, טוענת שדני דיין בסך הכל מנצל הזדמנות להיכנס לבית היהודי ומבהירה: אם הליכוד לא תהיה מפלגת שלטון הקולות של בנט ילכו לאופוזיציה

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 17/12/14 18:23 כה בכסלו התשעה

ציפי חוטובלי: בנט מכוון בסוף לליכוד
פלאש 90, צילום: פלאש 90

"השאלה האם הליכוד תהיה בשלטון בכנסת הבאה תלויה אך ורק במצביעי הימין. במציאות העכשווית יש רק שתי מפלגות ימניות שמשחקות על המגרש וכל מפלגות האווירה כמו מפלגתו של כחלון וישראל ביתנו משחקות במגרש של השמאל. הם עלולים להעביר את השלטון להרצוג והאתגר האמיתי הוא להתחיל להסתכל באחריות לאומית על המצב ולפעול לכך שתהיה מפלגת שלטון חזקה".

בראיון לוחמני ל'כיפה' מבהירה סגנית שר התחבורה ציפי חוטובלי כי הדרך היחידה להימנע ממצב בו תהיה מפלגת שמאל בשלטון היא להצביע לליכוד, ושהצבעה לבית היהודי תגרום לכישלון של הימין בבחירות.

"הסיבה שהממשלה הזו קרסה היא שהליכוד לא היה חזקה. חד משמעית. בממשלה הקודמת החזקנו מעמד במשך ארבע שנים בשלטון וזו הייתה ממשלה מצוינת. הפעם התוצאות התאדו מכיוון שלא היינו חזקים יותר. מי שלא רוצה למצוא את נפתלי בנט עמוק באופוזיציה חייב להצביע לליכוד מכיוון שרק כך נגיע לכוח מספיק לעלות לשלטון. הלוואי ויכולנו לרוץ יחד עם הבית היהודי, אך כל עוד המצב הוא כפי שהוא היום, אנו חייבים להעלות את הכוח של הליכוד כדי למנוע עליה של השמאל".

אתם הייתי בשלטון, אולי האשמה תלויה בכם?

"היו דברים מובנים מאליהם שלא עבדו בממשלה הקודמת ואנחנו נמצאים עכשיו בהזדמנות פז להבנה שהמנדטים של הימין נמדדים לפי הכוח של מפלגת השלטון", היא מסבירה. “ראינו מה קרה לכספים ולבנייה ביהודה ושומרון כשיאיר לפיד היה שר אוצר וראינו מה קרה בתחום המדיני בגלל שציפי לבני הייתה בקואליציה. אומרים שהמאבק המרכזי הוא על ארץ ישראל אבל המאבק היום הוא לא נגד נסיגות אלא מאבק בבתי המשפט ובמחוללי הזהות שלנו. יש כל כך הרבה נקודות אסטרטגיות בהן אנו צריכים לתת את הטון. במקום לנהל את המדינה אנחנו מנהלים קרבות בלימה. למעלה מ-20 חברי כנסת חתמו על הצעה לסיפוח יהודה ושומרון. תתארו לכם מה יקרה אם יהיה לנו מספיק כוח".

את כל מה שאת אומרת אומר גם בנט. למה שלא נצביע לו? הוא גם ציוני דתי וגם ידאג לנושאים הלאומיים?

"נפתלי בנט הוא לא מועמד לראשות הממשלה. הוא לא בשל לתפקיד הזה. לא ראינו שהבית היהודי עשה מהלכים אסטרטגיים בכנסת האחרונה כי רק מפלגת שלטון יכולה לעשות מהלכים שכאלו. אנחנו לא צריכים לחזק את נפתלי בנט אלא את גוש הימין. לא תהיה ממשלה ימנית בת 40 מנדטים אלא צריך מפלגה שתהיה מפלגת ציר, שבלעדיה לא ניתן יהיה לבנות קואליציה. לא איווט ולא כחלון יעשו קואליציה עם נפתלי בנט".

אולי עכשיו את אומרת שמפלגת הבית היהודי לא מתאימה לשלטון, אבל כל הסקרים אומרים שבעתיד היא כן תהיה. תשקלי מעבר אליה?

"אני לא רואה את עצמי בבית היהודי בהמשך. הבית היהודי מחקה את הליכוד. הסדר הלאומי, פתיחת השורות, הכנסת החילונים למפלגה. בנט הופך את הבית היהודי לליכוד קטן ובסוף נפתלי בנט מכוון לליכוד. אי אפשר להוביל את המדינה ממפלגה סקטוריאלית. העתיד נמצא בליכוד, וההתלהבות מהבית היהודי היא התלהבות ילדותית של מפלגה שעדיין משחקת במגרש הסקטוריאלי בזמן שאנחנו מנהיגים את המדינה".

דני דיין תמך בכם בעבר ועכשיו עבר לבית היהודי. אולי הבית היהודי הוא הליכוד החדש ולא חיקוי?

"דני דיין ניצל הזדמנות ולכן הוא בבית היהודי. קשה להיכנס לליכוד כי השחקנים מאוד חזקים והתחרות היא מול שרים בכירים. זה המשחק הקשה ביותר שיש היום בישראל, ובעולם בו מפלגת השלטון לא מרחיבה את השורות, יותר קל לאנשים האלו להיכנס לבית היהודי", היא מותחת ביקורת קלה על מפלגתה. “זה שיקול פרקטי. זה כמו כשבנט רצה להיות בליכוד אבל בסוף עבר לבית היהודי".

אולי הגיע הזמן להחליף את נתניהו?

"לא צריך להחליף את נתניהו. בכל סקר בו בודקים את ההיתכנות לראשות הממשלה, נתניהו משאיר מאחוריו עשן. הוא מקבל אחוזים משמעותיים לעומת אחוזים בודדים למתחריו. יש פער אדיר בינו לבין המתמודדים מולו מבחינת ניסיון והתאמה".

"גם אם נתניהו הוא לא המנהיג המושלם, הוא נמצא בפער מרשים מהמועמדים האחרים. ראשות הממשלה היא התפקיד המורכב ביותר בעולם ובפוליטיקה הישראלית יש קלות דעת ברצון לשמש בתפקיד הזה. אנשים משחקים בלגו במערכת הפוליטית. אנשים צריכים להיות מוכנים להיכנס לתפקיד, ואין ספק שנתניהו היה ראש ממשלה הרבה יותר טוב בפעם השנייה מאשר היה בפעם הראשונה בגיל 46. המתחרים מולו צריכים לשמש בתפקידים כמו שר החוץ, שר הביטחון או שר האוצר ולהגיע עם ניסיון וידע מספיק".

את אומרת את זה גם לחבר מפלגתך משה פייגלין?

"בהחלט. משה פייגלין הוא מהפכן והוגה דעות מבריק שלא נראה כמוהו בישראל כבר שנים, אבל הוא צריך להתחזק. יש לו חזון מרשים אבל הוא, כמו כולם, צריך לצבור ניסיון ורק אז לנסות ולהגיע לכיסא ראש הממשלה".

ומה איתך? את רואה את עצמך בתפקיד מפתח בכנסת הבאה?

"אני מקווה מאוד שהליכוד ייבחר למפלגת השלטון ואז בהחלט אוכל לכהן בתפקיד בכיר יותר. אני מקווה להגיע לתפקיד שרה בממשלה הבאה, אבל הכל כרגע תלוי במצביעים".