ציוד בית הכנסת יהיה חסין מפני הוצאה לפועל

הצעת חוק חדשה שאושרה בוועדת החוקה רוצה לקבוע שלא ניתן יהיה לגבות חובות מציוד בית הכנסת

חדשות כיפה נתנאל לייפר, כיפה 18/01/16 18:20 ח בשבט התשעו

ציוד בית הכנסת יהיה חסין מפני הוצאה לפועל
shutterstock, אילוסטרציה, צילום: shutterstock, אילוסטרציה

וועדת החוקה חוק, ומשפט של הכנסת אישרה היום (ב') לקריאה שנייה ושלישית את הצעת החוק ההוצאה לפועל. ההצעה, מבקשת לתקן את חוק ההוצאה לפועל כך שבמקרה והחייב הינו בית כנסת, מסגד או כנסיה, בנוסף לתשמישי הקדושה שפטורים מעיקול, לא יתאפשר לעקל מיטלטלין מבית התפילה לטובת גביית החוב בהוצל"פ.

יוזם הצעת החוק ח"כ יואב בן-צור מש"ס אמר: "הצעת החוק חשובה ושומרת על בית כנסת שיוכל להתנהל כראוי. התורה ציוותה שלא ניתן לעקל לבעל חוב רכוש בסיסי נצרך לאדם. רוב המוצרים שנמצאים בבית הכנסת, בדרך כלל נתרמו ע"י המתפללים. אבסורד לעקל את הציוד לטובת חובות של בית הכנסת. לא ראוי לעקל ריהוט לטובת חוב מים".

ח"כ בן-צור הוסיף כי במקרה יש חוב לבעל המלאכה עצמו כגון ספר תורה שנותר חוב לסופר שכתב אותו או מזגן שהותקן ולא שולם למתקין ניתן יהיה לגבות ולעקל את הסחורה שסופקה "לא יתכן שאדם יבצע מלאכה עבור בית הכנסת והגבאים ינצלו את המצב החוקי ולא ישלמו לו. התייעצתי עם גדולי תורה שאישרו לי שראוי לבצע את התיקון".

אלא שמתברר שלא כולם מתלהבים מההצעה החדשה, יו"ר הוועדה ח"כ ניסן סלומינסקי, אמר כי ישנה בעייתיות בכך שחובות למדינה לא משולמים, "אני לא הייתי מסתכל על מוסדות המדינה כגוף שיהיה ניתן לא לשלם להם חובות".

גם ח"כ אורי מקלב מיהדות התורה התנגד לחוק ואמר כי בניגוד לחזות כי מדובר בחוק שמסתמך על חוות דעת הלכתית הוא אינו הלכתי ובעייתי בכל מקרה על פי ההלכה שמתנגדת להוצאה לפועל.

גם בחלק המוסלמי של הכנסת טענו כי צריך לבדוק את ה"הלכתיות" של החוק, ח"כ אוסמה סעדי, אמר: "חשוב שנדע מה השריעה אומרת על הצעת החוק. אני מבקש שיציגו פתווה על ההצעה". בנוסף, סעדי הציע לחדד בחוק מהו בית תפילה.

לא ברור עדיין מה יפול בחלקו של החוק בקריאה השניה והשלישית לנוכח ההתנגדות אליו גם מתוך סיעות הקואליציה.