"צו איסור פרסום הפך לחסר תכלית"

פרופסור אביעד הכהן מתייחס לזווית המשפטית של צו איסור הפרסום שהוצא על חקירתו של השר אריה דרעי וטוען כי "במקום צו איסור פרסום אנו מקבלים "צו איסור פארסה", שאינו מוסיף לא כבוד ולא הדר"

חדשות כיפה נתנאל לייפר, כיפה 30/03/16 10:38 כ באדר ב'

"צו איסור פרסום הפך לחסר תכלית"
פלאש 90, צילום: פלאש 90

פרשיית צו איסור הפרסום שבית המשפט הטיל אתמול על נושא החקירה סביב השר אריה דרעי מעלה מחדש את הטענות סביב יעילות צו איסור פרסום בעידן המודרני. פחות משעה לאחר פרסום הצו הופצה תמונתו בכל כלי התקשורת הדיגיטלית וכל מי שמחובר לרשתות החברתיות ראה אותו.

רבים חשים כי עצם מתן צו איסור פרסום מלמד כביכול על פרשיה גדולה וכך בעצם מצליח בית המשפט לגרום לדעה מוקדמת על הנחקר. דרעי עצמו מיהר לכלי התקשורת והודיע כי הוא מבקש שצו איסור הפרסום יוסר משמו וכי תערך חקירה גלויה ומסודרת.

פרופסור אביעד הכהן, דיקן ביה"ס למשפטים והמרכז האקדמי "שערי מדע ומשפט" אומר בשיחה עם 'כיפה' כי התנהלות מערכת המשפט סביב צא"פ אינה - כפי שטוענים לעתים - בגדר מתן פס"ד ללא משפט. "תכליתו של הצו היא למנוע את שיבוש החקירה, במיוחד כאשר מדובר החקירה סמויה. פרסום החקירה בטרם עת עלול לגרום לחשוד לנסות ולשבש את החקירה, לתדרך עדים וכיוצא בזה. כמו כן הוא עשוי להימלט מן הארץ בטרם ייעצר", הוא מסביר.

גם פרופסור הכהן מסכים כי ישנה בעיתיות בשימוש בצו כזה בעידן האינטרנט, "הבעיה היא שבמציאות המודרנית, חלק גדול מפרטי הנחקרים - גם כאלה שהוצא צו איסור פרסום לגביהם - דולפים בתוך שניות וכל ילד יכול למצוא את שם החשוד ברשת. במקום צו איסור פרסום אנו מקבלים "צו איסור פארסה", שאינו מוסיף לא כבוד ולא הדר, לא למשטרה ולא לבית המשפט שמוציא את הצו".

לדעתו, גילוי דבר החקירה - אך ללא שם הנחקר, בעקבות צו איסור הפרסום, הופך אוטומטית שורה שלמה של אנשים ל"חשודים פוטנציאליים" ומכתים את שמם שלא לצורך. כך, לדוגמא, כאשר מפרסמים כי "מתקיימת חקירה לגבי שר", אך בשל צו איסור הפרסום נמנעים מלפרט את שמו, הופכים כל השרים ל"חשודים אוטומטיים". "יש להרהר שנית בחוק המונע פרסום שם חשודים עד הבאתם למעצר או עד חלוף 48 שעות מעת שנעצרו ולצמצם את תחולתו", טוען הכהן.

כיצד כן צריך לנהוג? "הדרך הנכונה והראויה היא לקיים את החקירה הסמויה, ככל שניתן, "תחת הרדאר", מבלי לחשוף את עצם קיומה, ולהקפיד על כך שכל המעורבים בה אכן ישמרו בסוד את עצם קיומה. מרגע שדבר החקירה עצמו מתפרסם, במציאות ימינו קשה מאד למנוע את הדלפת הפרטים באמצעות צווי בית משפט שכבר מרגע הוצאתם הופכים להיות חסרי תכלית", אומר פרופסור הכהן.

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן