צו אחד: מדוע מחולק לחיילים אוכל ללא אישור כשרות של הרבנות הצבאית?

בסוף השבוע עמלו כ-500 נשים מרחבי העולם על אפיית מאות חלות עבור חיילי צה"ל. ב'צו אחד' מברכים על היוזמה אך תוהים מדוע לא מצאו לנכון בצבא לערב בעניין גם את הרבנות הצבאית

חדשות כיפה משה ויסטוך 13/11/16 14:22 יב בחשון התשעז

צו אחד: מדוע מחולק לחיילים אוכל ללא אישור כשרות של הרבנות הצבאית?
shutterstock, צילום: shutterstock

בסוף השבוע האחרון, אפו כ-500 אימהות יהודיות מרחבי העולם, ביוזמת ארגון JWRP, חלות עבור חיילי צה"ל. לכל הדעות מדובר ביוזמה יפה וברוכה אך בכל זאת ישנה בעיה אחת. בצה"ל 'שכחו' לערב ביוזמה את הגוף שאמון על כשרות המזון בצבא, הרבנות הצבאית.

במסגרת חיזוק הקשר והזהות היהודית בקרב יהודי העולם, מידי חודש מביא משרד התפוצות לישראל, בראשות השר נפתלי בנט, אלפי אמהות יהודיות מרחבי העולם. בסוף השבוע האחרון, עמלו אותן אימהות על אפיית יותר מ-1000 חלות עבור חיילי צה"ל שנשארו בשבת בבסיסים. אז איך קרה שמרבית החלות לא הגיעו ליעדן?

עמותת ״צו אחד״ קיבלה מספר שאלות והבהרות של חיילים בדבר כשרות החלות. לאחר בירור מקיף מול הרבנות הצבאית עלה כי הדבר נעשה ללא תיאום ופיקוח הרבנים הצבאיים. ב'צו אחד אומרים כי יתכן מאוד שהחלות כשרות למהדרין, אך מאחר והן לא עברו דרך הרבנות הצבאית, חיילים רבים חששו לאכול אותן. ראשי הרבנות עצמם, נדהמו ממהלך זה והורו מיידית לכל הרבנים הצבאים בבסיסי צה"ל לא לשתף פעולה עם היוזמה ולמנוע את הכנסת החלות למטבחים הצבאיים.

מארגון 'צו אחד' נמסר כי "התרשמנו שמארגני היוזמה הם אנשים טובים שרק רוצים לעשות טוב, אך המצב שבו הרבנות הצבאית היא לא פקטור זו בעיה מערכתית גדולה. כמו שלא יכניסו מיכשור רפואי מבלי להתייעץ עם חיל רפואה וכמו שלא יכניסו ציוד מבלי להתייעץ עם מערך הלוגיסטיקה, לא יתכן שיכניסו לבסיסים אוכל מבלי להתייעץ עם הרבנות הצבאית. המציאות שבה למארגני היוזמה אין אפילו את המודעות לכך שצריך לתאם מהלך שכזה עם הרבנות הצבאית, היא לב ושורש הבעיה. אנחנו קוראים לרמטכ"ל, גדי אייזנקוט, לתת גב לרבנות הצבאית שעושה עבודת קודש ולתת לה את האפשרות לספק מענה לחיילים".

מדובר צה"ל נמסר כי "מבדיקה עולה כי הנושא אינו מוכר. תחום התרומות בצה״ל עבר הסדרה כאשר תרומות מזון אינן מאושרות. במידה ויועברו פרטים אודות חלוקה בבסיסים ספציפיים הנושא ייבדק ויטופל בהתאם" .