צוערים וקצינים בבה"ד 1 מעידים: תגידו לרבנים שהפכנו לגדוד מעורב

צוערים וקצינים דתיים חושפים התנהלות חמורה בתוך בית הספר לקצינים של צה"ל: לינה משותפת עם בנות, אימונים פיזיים מעורבים, וצוערות שמסתובבות בחופשיות במגורי הבנים. דובר צה"ל בתגובה:"נעשים מאמצים להתאים את השירות"

חדשות כיפה חדשות כיפה 29/12/16 09:14 כט בכסלו התשעז

צוערים וקצינים בבה"ד 1 מעידים: תגידו לרבנים שהפכנו לגדוד מעורב
פלאש 90, צילום: פלאש 90

"תגידו לרבנים שבה"ד 1 הפך לגדוד קרקל". זו הכותרת של עתון בשבע שחושף היום בכתבה של אבישי גרינצייג עדויות מטרידות מקצינים וצוערים המשרתים בבסיס במצפה רמון המכשיר את קציני העתיד. על פי העדויות לא זו בלבד שפקודת השירות המשותף לא נשמרת שם, הצוערים חוששים לעתידם ומהדחה מהקורס ולכן רובם לא מתלוננים.

במסגרת ההכשרה התקיימו אימוני קרב מגע על ידי מדריכה, בהשתתפות צוערים וצוערות יחדיו. הצוערים הדתיים ביקשו להתאמן ללא נשים, אך בקשתם נדחתה. אבי, שהשתתף באימון, מספר על חיילים דתיים בוגרי מכינות דתיות, שפחדו לסרב ונאלצו לתת לחיילות אגרופים בבטן באימונים. גם המד"סים היו פלוגתיים, וכך הצוערים הדתיים יצאו לריצות יחד עם הצוערות, כשהן לבושות במכנסיים קצרצרים.

שלומי (שם בדוי), צוער אף הוא, מספר על תחושותיו: "התחושה שלנו היא שצורכי הדת מעיקים על המערכת. כל הדתיים מרגישים ככה. אין להם בעיה אישית איתנו, אבל האווירה הכללית היא שהדת מהווה עול כבד על המערכת".

"במקום להתעסק במבצעיות, אנחנו כל הזמן צריכים לוודא שלא שיבצו אותנו לשמירה יחד עם חיילת, שאנחנו לא צריכים לתרגל אחד על אחד עם חיילת, שלא שיבצו אותנו בטעות לניווטים לבד עם חיילת. זו התמודדות יומיומית, ולצערי לא כולם עומדים בה".

כשהוא נשאל על ההפרדה בזמן השינה הוא עונה:"ממש לא. הבנות איתנו במגורים, באותה קומה. אפילו החילונים שונאים את זה. לבנים אסור להיכנס למתחם הבנות, אבל הבנות נכנסות לתוך החדרים של הבנים. זה לא מעניין אף אחד מהמפקדים. כולם מפחדים לפתוח את הפה. אנשים מפחדים שידיחו אותם מהקורס".

באותו עניין מספר קצין שסיים את הקורס המחזור הקודם: "המציאות בבה"ד 1 יוצרת בעיות שאי אפשר לשלוט בהן או לצפות אותן מראש. אתן לך דוגמה: המפקד שלח צוער וצוערת לנסיעה. הם היו אמורים לחזור תוך כמה שעות. אבל היו כל מיני עיכובים, ובסוף לא אישרו להם לחזור כי זו נסיעת לילה. בסוף הם ישנו יחד ב'בית החייל'. זו דוגמה לכך שדברים יכולים להסתבך בלי שום כוונה רעה של אף אחד.

"גם אם על הנייר יש הנחיות ואפשר לדרוש דרישות, בפעילות היומיומית יש אינספור מקרים שמנוגדים לפקודות, בגלל הערבוב בין הגברים לנשים. מי שרוצה לשמור על עצמו צריך כל הזמן לדרוש דרישות בזמן אמת, וגם אז הוא תלוי במפקדים, שנדרשים לרגישות גבוהה בכל רגע נתון".

קצין נוסף מספר שבתקופתו החל השינוי בהגדרת מגורי הבנים: "המג"ד קבע שמגורי בנים, שאליהם כניסת בנות אסורה, כוללים אך ורק את חדרי השינה עצמם, ולא כל הקומה. אפילו במסדרון שצמוד למקלחות הבנות הורשו להסתובב חופשי. בנות עשו מסאז'ים לבנים בתוך חדרי הבנים".

גם על הפרדה בשטח ובתרגילים אין על מה לדבר: "בשטח המצב עוד יותר גרוע. בגדוד הדס, חיילת נכנסה לאוהל שלי כדי להעיר אותי לשמירה. המפק"צית (מפקדת צוות) ישנה יחד עם המפק"צים באותו אוהל. בלינת שטח, ישנו הצוערים והצוערות ביחד, אחד צמוד לשני ולפעמים אחד על גבי השני. זו אווירה שממש לא מתאימה לאדם דתי. גם בתרגילים נאלצנו להתמודד כל הזמן עם בעיות. המפק"צים דרשו מחיילים דתיים להרים חיילות על הגב בתרגילים שדימו פציעות. בדרך כלל הם לא דרשו זאת מדתיים בכוונה, אלא מחוסר מודעות. אני סירבתי בתוקף, אבל לא כולם מסוגלים לעמוד בלחץ כשהמפקד צועק עליהם: גם במלחמה תגיד שאתה לא מרים בנות פצועות?!".

'עתון בשבע' העבירו רשימה של שאלות אך בדובר צה"ל הגיבו במשפט:"בצה״ל משרתים חיילים רבים מכלל החברה הישראלית, ונעשים מאמצים על מנת להתאים את השירות לאוכלוסיות השונות. לכל צוער ניתנת האפשרות לעבור את הקורס בסביבה מגדרית במסגרת צוותית״.

בארגון 'צו 1' שחלק מהעדויות הגיעו דרכם הגיבו ואמרו: "במשך חודשים אנחנו מַתְרִיעִים על התנהלות צה"ל ביחס לציבור שומרי המסורת. אזהרותינו הן קול קורא במדבר. במקרים רבים בוחרים גורמים במערכת הפוליטית או באיגוד ישיבות ההסדר לתקוף אותנו במקום לסייע לנו. פקודות השירות המשותף טובות אולי במשרדים. בשטח הפקודות הללו קורסות ומאבדות כל משמעות. אין שום יכולת לאכוף את הפקודות בגדודי לוחמה, וגדוד גפן בבה"ד 1 מוכיח זאת".

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן