צוערים דתיים נדרשו לענות על שאלות פוגעניות

חיילים בבה"ד 1 התלוננו שבמסגרת הגיבוש בבית הספר לקצינים הם נאלצו לענות על שאלות פוגעניות. צה"ל: המנחה שהובילה את הפעילות לא תמשיך להנחות עד תום הליך הבדיקה

חדשות כיפה נתנאל לייפר, כיפה 22/06/15 09:46 ה בתמוז התשעה

צוערים דתיים נדרשו לענות על שאלות פוגעניות
Olivier Fitoussi, פלאש 90, צילום: Olivier Fitoussi, פלאש 90

צוערים דתיים במגמת להב (לוחמים) בבית הספר לקצינים, התלוננו כי רגשותיהם נפגעו במהלך פעילויות חינוך שנעשו בימים האחרונים של השלב הבסיסי בקורס, שהסתיים בשבוע שעבר. לדברי הצוערים, הם נדרשו לענות בפני עשרות צוערים אחרים על שאלות הקשורות לחיי המין שלהם. עוד טענו שהופיעה בפניהם זמרת שגם רקדה מולם, כך דווח ב-YNET.

"חיל החינוך הזמין שני מפעילים שהעבירו לנו פעילות שבהתחלה הייתה סבבה וגיבשה אותנו, אך בשלב מסוים הם החליטו לשחק במעין משחק שאלות לפי קטגוריות", סיפרו הצוערים הדתיים. "הייתה קטגוריה על חיי והרגלי המין שלנו וזה מאוד הביך ופגע בנו. כאשר התלוננו בפני קצינת החינוך שהייתה במקום ואמרנו לה שאנו לא מעוניינים להשתתף בזה, היא הגיבה בזלזול ואמרה 'תפסיקו להיות ביישנים'".

חבר הכנסת בצלאל סמוטריץ', הגיב לדברים ואמר, כי "שיח כזה בצה"ל אינו בעיה של החיילים הדתיים וחבל שזה מוצג כך. זה שיח לא ראוי בכלל, ובצה"ל בפרט. נקודה".

כאמור החיילים הדתיים הלינו גם על מופע של להקת ג'ויה שנערכה לפניהם בבה"ד 1, לטענתם בשלב מסוים זמרת הלהקה גם רקדה בפניהם זאת למרות שלא נאמר להם כי יהיה מדובר בהופעה כזו.

בבה"ד 1 טוענים כי צוערים שביקשו לעזוב את המופע הורשו לעשות כך, ונמנעו מצפייה באישה שרה ורוקדת. יצוין כי לנוכח מקרים קודמים של הדרת נשים ששרו בפני חיילים בשנים האחרונות, בעיקר בבה"ד 1, גובשו בצבא נהלים לפיהם חיילים דתיים יחויבו להישאר בטקסים צבאיים רשמיים בהם שרה אישה או חיילת (ההנחיה בטלה כאשר מדובר בחיילים חרדים). כאשר מדובר במופע של זמרת שהוא לא חלק מאירוע רשמי, כפי שהיה במקרה זה, ניתנת אפשרות לחייל לעזוב את המקום אם מופיעה מולו אישה.

דובר צה"ל מסר בתגובה "במסגרת פעילות חינוך שהתקיימה בבה"ד 1 הועברו תכנים על ידי מרצה חיצוני. בנוגע לסוגיה המדוברת, אכן נשאלה שאלה אשר אינה תואמת את אופי השיח שראוי לקיים במסגרת צה"לית. עם היוודע הנושא הנחה מפקד הבה"ד לתחקר את האירוע עד תום. בסיום התחקיר יופקו הלקחים הנדרשים כדי למנוע הישנות מקרים דומים בעתיד". גורמים צבאיים הוסיפו בנושא: "המנחה שהובילה את הפעילות לא תמשיך להנחות במסגרות צה"ליות עד תום הליך הבדיקה".

לגבי הופעת הזמרת נמסר מדובר צה"ל: "במהלך קבלת השבת הופיעה להקת ג'ויה שבה משתתפת גם זמרת. בהתאם להנחיות בצה"ל, מפקד רשאי להפעיל את שיקול דעתו ולשחרר חיילים כשמדובר בפעילות שלא הוגדרה כחובה. במסגרת זו החליט המג"ד לשחרר את הצוערים שביקשו לצאת מהמופע. לא מוכרות טענות של חיילים שביקשו להשתחרר ולא שוחררו מהפעילות המדוברת".