צוערים דתיים הודחו בשל תפילת שחרית

הצוערים השכימו לתפילה אך גילו שמפקדיהם קיצרו את לוח הזמנים. הם ביקשו להתפלל ונענו בשלילה – אך החליטו ללכת להתפלל גם במחיר הדחתם מהקורס. ח"כ אורלב: לא הגיוני שצה"ל לא מאפשר תפילה בזמנה

חדשות כיפה אורי פולק 06/02/12 09:16 יג בשבט התשעב

צוערים דתיים הודחו בשל תפילת שחרית
צילום אילוסטרציה - מעוז ויסטוך, צילום: צילום אילוסטרציה - מעוז ויסטוך

שני צוערים דתיים בגדוד "גפן" של בית הספר לקצינים של צה"ל, הודחו באחרונה מקורס קצינים, זאת לאחר שהעדיפו להתפלל שחרית במקום להגיע לשיעור שנקבע לשעות הבוקר המוקדמות. הדחת הצוערים נחשפה במכתב ששיגרה האגודה למען החייל התורני למבקר המדינה, מיכה לינדנשטראוס, בדרישה לבדוק את יישום פקודות מטכ"ל בנושא דת בבה"ד 1.

על פי המכתב, החיילים הלכו לישון בשעה 5:30 לפנות בוקר, בתום ניווט לילי. מועד הקימה המתוכנן היה צפוי להיות 11:30 בבוקר, וכך לאפשר לחיילים שש שעות שינה - כמתחייב בפקודות מטכ"ל. שלושה חיילים דתיים השכימו קום בשעה 10:30 כדי להספיק לתפילה, אך גילו כי סגל המפקדים שינה את זמן ההשכמה כבר ל-10:30, כדי להספיק להעביר שיעור נוסף בלוח הזמנים.

הצוערים הדתיים פנו אל המפקדים כדי שאלה יאפשרו להם להתפלל - אך נענו בשלילה. שני חיילים החליטו למרות הכל לגשת ולהתפלל שחרית גם במחיר הדחתם מהקורס והעמדתם למשפט. לעומתם החייל השלישי החליט לוותר על התפילה.

במכתב האגודה למען החייל הדתי נכתב כי "בבה"ד 1 מתקיימים כללים המנוגדים לפקודות המטכ"ל. חייל הרוצה להתפלל צריך לעשות זאת על חשבון שעות השינה או האוכל". לטענת האגודה, זכויות חיילים דתיים נרמסות ברגל גסה, חרף פנייה קודמת למפקד בית הספר לקצינים.

ח"כ זבולון אורלב קבע היום כי "בלתי מתקבל על הדעת שצה"ל לא מאפשר תפילת שחרית בזמנה. רק בעת צורך מבצעי או בשעת חירום או בשעת מלחמה התפילה תתאים את עצמה לצורך המבצעי".

"יש להצטער שכל הנוגעים בדבר, ובהם המפקדים, הרב הגדודי והלוחמים, לא השכילו לפתור את הבעיה הזאת והביאו אותה לידי משבר", הוסיף אורלב, שקרא לרמטכ"ל ולראש אכ"א "לשנות אוירה ולהשרות אוירה ורוח פייסנית יותר שתאפשר לחיילים דתיים וחרדים לשרת בצה"ל, גם ביחידות קרביות, תוך שמירה מלאה של אורח חייהם הדתי".

מדובר צה"ל נמסר בתגובה כי "חובת השירות בצה"ל והמחויבות לשוויון בנטל יוצרות, מטבע הדברים, דילמות הנוגעות לשירות המשותף ולשילובן של כלל האוכלוסיות המשרתות. דילמות אלה מחייבות שיח פנימי ושיקול דעת של המפקדים, שבסיסם הקפדה על כבודם של כל חייל וחיילת".

"האירועים המדוברים בבה"ד 1 תוחקרו על ידי המפקד, הופקו הלקחים ואף הופצו הנחיות המגדירות את זכויות החייל הדתי לתפילה לכלל סגל הפיקוד. לאחרונה יצא חוזר ראש אכ"א בנושא השירות המשותף, בה"ד 1 כשאר יחידות צה"ל פועל על פי הנחיות אלו. באשר למכתב, עד כה טרם התקבל בלשכת מפקד הבה"ד ובלשכת ראש אכ"א. לכשיתקבל יענו כלל הטענות במישורים המקובלים", נמסר.