"צהר" לרבנות הראשית: חשפו את רשימת הרבנים מחו"ל המוכרת להוכחת יהדות

בפגישה בין הרב דוד סתיו לרב הראשי דוד לאו, ביקש הרב סתיו מהרב הראשי לחשוף את רשימת הרבנים מחו"ל שמוכרים על ידי הרבנות להוכחת יהדות. ברבנות מבהירים: כל רב נבחן כמקרה לגופו

חדשות כיפה יונתן אוריך, כיפה 11/11/13 14:25 ח בכסלו התשעד

"צהר" לרבנות הראשית: חשפו את רשימת הרבנים מחו"ל המוכרת להוכחת יהדות
יחצ, צילום: יחצ

לקראת משבר עם יהדות העולם? בפגישה שנערכה בין יו"ר ארגון רבני צהר, הרב דוד סתיו, לרב הראשי לישראל, הרב דוד לאו, קרא הרב סתיו לרב הראשי לחשוף בפני הציבור את רשימת רבני חו"ל המוכרים על ידי הרבנות הראשית להוכחת יהדות. בצהר מציינים כי יש כיום בארה"ב, אירופה ואוסטרליה אלפי רבני אורתודוקסיים אבל אף אחד ברבנות לא הגדיר באופן ברור איזה רב רשאי להצהיר על יהדותו של אדם. "העדר הגדרות ברורות", אומרים גורמים בצהר, "יכול להביא לקרע והקמת שני עמים. יהדות העולם ויהדות ישראל".

"אנחנו מבינים שלא הרב לאו יצר את המשבר הזה, אלא קיבל אותו בירושה", מדגיש הרב סתיו, "אבל על האחריות לכך מוטלת על הרבנות הראשית".

בארגון רבני צהר מציינים כי המשבר המתהווה זוהה על ידי הארגון בעקבות בעיות חוזרות ונשנות של יהודים שעלו מארה"ב, אירופה ואוסטרליה לישראל וביקשו להתחתן דרך צהר. "לעיתים קרובות הם צריכים להביא אישור מהקהילה שלהם בחו"ל על יהדותם טרם הנישואים, לצורך רישום הנישואים בישראל אך בשנים האחרונות הרבנות הראשית הגבילה את מספר הרבנים בחו"ל שהיא מכירה בהם כמורשים לספק עדות על יהדותם של בני הקהילה שלהם".

"כידוע לכם היטב, מזה שנים רבות מכירה הרבנות הראשית לישראל במעשי קידושין ונישואין, כתובות, גיור, גטין, בירורי יהדות ושאר בעיות הלכתיות, הנעשים כעניין שבשגרה על ידי עשרות ומאות רבנים בחו"ל, אך במקרים רבים היא נמנעת מעשות כן", כתבו רבני צהר, באמצעות עו"ד ד"ר אביעד הכהן במכתב שנשלח ללשכת הרבנים הראשיים.

"ככל שידוע לארגון רבני צהר, רשימת הרבנים המוכרים על ידי הרבנות מעולם לא פורסמה. נוכח זאת, נוצרת בוקה, מבוקה ומבולקה אצל אנשים הפונים לצהר ומבקשים ממנה עצה באשר לשאלה לאלו רבנים בחו"ל עליהם לפנות בנושאים הנ"ל על מנת שמעשיהם יוכרו בעתיד על ידי הרבנות הראשית לישראל, או בשאלה האם מעשה שנעשה כבר על ידי מי מהרבנים המכהנים בחו"ל מוכר כיום על ידי הרבנות הראשית לישראל".

עוד נכתב כי ארגון רבי צהר יכיר תודה לרבנות הראשית אם היא תעביר אליהם את רשימת הרבנים המוכרים על ידי הרבנות ותודיע מהם הקריטריונים שעל פיהם הורכבה רשימה זו. "בשל השלכותיו החשובות של נושא זה, נכיר לכם תודה אם תשיבונו בהקדם, והלא המידע המתבקש - שעל פיו הנכם פועלים דבר יום ביומו - מצוי מן הסתם תחת ידכם“, נכתב. למכתב זה, שנשלח לפני כחודשיים לרבנות הראשית, עדיין לא קיבלו רבני צהר תשובה.

זיו מאור, דובר הרבנות הראשית לישראל, הבהיר בשיחה עם כיפה כי בידי הרבנות הראשית אין בכלל רשימות מסודרות של רבנים המותרים או אסורים בהוכחת יהדות - וכי כל מקרה נבחן לגופו. לדברי מאור, קיימים שלושה מבחנים העומדים בפני הרבנות הראשית בפני אישור הוכחת יהדותו של רב כזה או אחר: ”האם האדם הוסמך לרבנות מגורם המוכר לרבנות הראשית לישראל? האם הרב שחתום על המסמך והמוסדות הציבוריים בקהילה שלו, חיים על פי ההלכה? האם בידי הרב החתום על המסמך יש את הידע והכלים ההלכתיים והעובדתיים לכך“.