צה"ל מחדד הנחיות: אסור לבני ישיבות הסדר לעסוק בפוליטיקה

בצה"ל פרסמו דף הנחיות בו הבהירו כי אסור לבני ישיבות לעסוק בפעילות פוליטיות, ולהביע עמדה פוליטית בפומבי

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 10/02/15 18:14 כא בשבט התשעה

צה"ל מחדד הנחיות: אסור לבני ישיבות הסדר לעסוק בפוליטיקה
ChameleonsEye / Shutterstock.com, צילום: ChameleonsEye / Shutterstock.com

לקראת הבחירות שיערכו בחודש הבא, ובעוד מערכת הבחירות בעיצומה, הוציאו בימים האחרונים בצה"ל דף הנחיות מטעם אגף כוח אדם וקצין הבחירות בצה"ל אל"ם אפי רוזן, לבני ישיבות ההסדר, בו הבהירו כי חל איסור על בני הישיבות להתבטא בנושאים פוליטיים ולעסוק בפעילות פוליטית.

"נאסר על חיילים על פי הפקודה להתבטא בפומבי בכל שאלה מפלגתית ובנושאים מדיניים או צבאיים, ליטול חלק בהפגנה, תהלוכה או מצעד הנערכים על ידי רשות שאינה צבאית ולחתום על עצומה הנושאת אופי מדיני או מפלגתי", מבהירים בצה"ל ומציינים כי האיסור חל לאורך כל השנה, אך בפרט בזמן מערכת בחירות.

בצה"ל מסבירים כי הזכות לקחת חלק בבחירות לכנסת משקפים את עקרונותיה של השיטה הדמוקרטית, אך בשל אופיו ומהותו של השירות הצבאי ישנם הגבלות מסוימות על פעילותם הפוליטית של אנשי צבא, בתוכם גם חיילים הנמצאים בשירות ללא תשלום, במצב בו נמצאים חיילי ישיבות ההסדר.

עוד מסבירים בצה"ל כי לא חל איסור על החיילים להיות חברים במפלגה ואף להיות נוכחים באספות פוליטיות בקהל ובלבד שאינם לובשים מדים. “מעבר לכך, אסורה כל השתתפות פעילה של חיילי צה"ל (כולל אלו שבשל"ת) בכנס או באסיפה של מפלגה, כגון נשיאת דברים או מילוי תפקיד כלשהו במהלכם. כמו כן, יש להדגיש כי נאסר על חיילי צה"ל לקחת חלק פעיל בתעמולת הבחירות". בנוסף על חיילים בשל"ת אסור להיות חברית בוועדת קלפי.

החיילים יכולים לבחור בקלפי אזרחית או בקלפי צבאית, מוסיפים בדף ההנחיות ומבהירים, אך הצבעה כפולה אסורה בהחלט "וקל מאוד לגלותה". לדברי כותבי דף ההנחיות "חייל המצביע יותר מפעם אחת גורם לפגיעה קשה בעקרון השוויון ומבצע עבירה על החוק אשר תטופל במלוא החומרה על ידי הפרקליטות הצבאית".

עוד מציינים בצה"ל כי בניגוד לאזרחים, יום הבחירות אינו יום שבתון בצה"ל וכך גם בישיבה ועל כן "ייערכו ביקורות נוכחות גם ביום זה".

"מטרתן של הנחיות אלו היא לאפשר לכם, קצינים וחיילים בצה"ל, להחזיק בדעות פוליטיות ולממש באופן חופשי את זכות הבחירה המוקנית לכם מתוקף חוק, ללא כל חשש להתנכלות או למשוא פנים מצד אלו המחזיקים בדעות המנוגדות לשלכם", מסכמים בצה"ל ומאחלים לחיילים מערכת בחירות מוצלחת.

דובר צה"ל בתגובה: "צה"ל הינו גוף א-פוליטי ועל חייליו חל איסור על הבעת עמדה פוליטית. בחודש האחרון, הפיץ ראש מטה הבחירות בצה"ל, אלוף-משנה אפי רוזן, איגרת הנחיות בנושא פעילות פוליטית בצה"ל בתקופה שלפני הבחירות. האיגרת הופצה לכלל חיילי צה"ל, ביניהם חיילי ישיבות ההסדר המצויים בתקופת שירות ללא תשלום ולפנימיות צבאיות. בימים אלה צה"ל נערך לבחירות הקרבות, על מנת להגיע לכל חייל ולאפשר לו לממש את זכותו ולהצביע, זאת תוך שמירה על צביון צה"ל כצבא ממלכתי."