צה"ל יאפשר טקס קבורה חילוני לחיילים

צה"ל יאשר טקסי קבורה חילוניים לחיילים שמשפחתם תדרוש את זה. הרב רונצקי: הטקס יישאר בניהול הרבנות, לא ניתן לכפות אמירת קדיש על המשפחה

חדשות כיפה נתנאל לייפר, כיפה 29/12/15 11:10 יז בטבת התשעו

צה"ל יאפשר טקס קבורה חילוני לחיילים
Aron Brand / Shutterstock.com, צילום: Aron Brand / Shutterstock.com

היועץ המשפטי של מערכת הביטחון, עו"ד אחז בן ארי, הורה לשלב בפקודות הצבא הוראות מפורשות המאפשרות להורים לערוך לבנם טקס קבורה צבאי ללא סממנים דתיים. בן ארי קיבל את ההחלטה בתגובה לדרישת חדו"ש כי צה"ל יאפשר בכל בתי הקברות שלו קבורה אזרחית.

מדובר אמנם בשינוי בסטטוס קוו הקיים, אך הרב אביחי רונצקי אומר בשיחה עם 'כיפה' כי גם בזמנו לו היו מבקשים זאת הוא היה מסכים. "מדובר במקרה שמשפחה מבקשת שהטקס יהיה חילוני ללא קדיש וא-ל מלא רחמים אז היא תענה. אי אפשר לכפות משפחה לומר קדיש. יש מצוות קבורה וזה יישאר בניהול הרבנות הצבאית מבלי שינוי", אומר הרב רונצקי.

לדבריו מדובר במשהו שאמנם בעבר לא בוקש אך במצב העכשווי שיש משפחות שמבקשות את זה אין טעם להיאבק עליו. "במקרה הזה אין סיבה להיאבק אך יש הרבה דברים בעייתיים אחרים שאסור לוותר עליהם ואין לקבל שום פשרה בהם. אני לדוגמא נגד כל דבר שלא מותיר את המצב בענף תודעה יהודית כמות שהוא כפי שהיה בתקופה שלי כשנפתח בצורה מסודרת", אומר הרב רונצקי.

הוא מספר כי כבר אז היו מאבקים, "עמדנו על הרגליים האחוריות מול ראש אכ"א שעד שהרמטכ"ל אישר את התחום בצורה מסודרת. מדובר במסמך מאד מפורט שמדבר על ימי עיון על פרטים רבים של הפעילות החינוכית הכוללת ומי עושה מה. הקו המחלק היה שהרבנות עוסקת ברוח צה"ל ברוח היהדות ואילו חיל החינוך במקורות מהעת החדשה".

הרב רונצקי טוען כי מדובר במאבק של גופים חיצוניים שדוחפים את צה"ל לעשות שינוי בנושא למרות שאין שום סיבה אמתית לכך. "זה שנוי סטטוס קוו של כמה שנים של דבר שהתנהל בצורה טובה ואין שום סיבה לשנות את זה. זה שעיתון הארץ כותב כתבות מידי יום על הנושא זו לא סיבה מספיקה לשנות את זה".

הרב רונצקי מוסיף וטוען כי בקרב היחידות הלוחמות בצה"ל יש שביעות רצון רבה מפעילות הענף, "אם תעשה שיחת חתך למג"דים ומח"טים הם יגידו בוודאות רובם ככולם שהם מעוניינים אף להגדיל את הפעילות של הרבנות ואף על פי כן מנסים לכופף את צה"ל מבחוץ", מאשים הרב רונצקי.

"אם חלילה יהיה מצב שקצין חינוך ראשי יהיה לו איזה שהוא מנדט על הפעילות או אפילו ראש אכ"א כפי שמציעים כעת, יהיה קושי גדול להגיע להסכמות. כל דבר יהפוך למחלוקת ויוציאו את הנשמה לכל דבר. זה עולם חשיבה אחר לחלוטין שיוציא את כל רוח הקרב", טוען הרב רונצקי ומסביר כי "זה לא מאבק מקומי, אלא מאבק על הפעילות החינוכית של צה"ל, רוח הלחימה של הצבא שהרבנים הם עזר עצום למפקדים בנושא וברגע שאתה מצר את צעדיה של הרבנות את פוגע לא רק בפולקלור אלא ברוח הלחימה של צה"ל", אומר הרב רונצקי.