צבי האוזר: אין שום נכונות פלסטינית להכיר במדינת ישראל כמדינת העם היהודי

ביום עיון שנערך בעקבות הספר ´שטחים תמורת חלום´ התייחס מזכיר הממשלה לשעבר ובכירים נוספים לשאלה האם ניתן להגיע להסדר. "יש לישראל יד מדי קלה על ההגה", אמר האוזר

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 07/01/14 08:20 ו בשבט התשעד

צבי האוזר: אין שום נכונות פלסטינית להכיר במדינת ישראל כמדינת העם היהודי
אהוד אמיתון - סוכנות תצפית, צילום: אהוד אמיתון - סוכנות תצפית

"אין שום נכונות פלסטינית להכיר במדינת ישראל כמדינת העם היהודי", כך אומר מזכיר הממשלה לשעבר צבי האוזר במסגרת יום עיון בעקבות ספרו של חגי סגל 'שטחים תמורת חלום' ביוזמת מועצת יש"ע ומוא"ז מטה בנימין. לדברי האוזר "ישראל עושה פשרה היסטורית עם יד קלה עד ההדק. בכל רגע נתון אפשר לעשות הסדר אך למרות שיש שטוענים שההתנחלויות הם המחסום לשלום, בפועל אין בדברים ממש".

בדבריו מתח האוזר ביקורת על הימין ואמר . "הימין נכשל בכך שהצליח להביא רק 600 אלף איש מעבר לקו הירוק. יש את עולם המעשים ויש את עולם העמדות והימין אל מצטיין במעשים. אם היו יושבים 2 מיליון יהודה ביהודה ושומרון המצב היה נראה אחרת".

בנוסף התייחס האוזר להסכם שהתהווה בעבר בין ישראל לבאשר אסד וטען "המציאות המזרח תיכונית משחקת בשנים האחרונות לטובת הימין. הניסוי בעזה לא הצליח כפי שתוכנן וזו לא המתכונת שהובטחה לנו. ברמת הגולן היינו כפסע מכך שאל קעידה היו יושבים על שפת הכינרת והמציאות היום הייתה נראית שונה לחלוטין היום. היינו צריכים להביא עכשיו 50 אלף איש לרמת הגולן והסיפור היה מסתיים ואם מפא"י היה בשלטון אולי זה היה קורה. המעשים הם שמשנים מציאות ורק אחר כך הדיבורים והלך הרוח תופסים מקום. במקום להתווכח עם עמוס שוקן לגבי זכויות אדם הימין מתחפר בעבר ובסופו של דבר מנהיג צריך לקבל החלטות קשות".

"הציבור שהתנחל בשטחים חי במדינה שהסמכות בה לא מגיעה מהעם אלא מהדת, מהתנ"ך ומהרבנים", אמר מו"ל עיתון הארץ עמוס שוקן. "זו המדינה היהודית שהציבור רוצה אבל לי אין מקום במדינה כזו. מדינה בה אני יכול לחיות היא מדינה שהסמכות בה מגיעה מהעם והערכים הם של מדינה דמוקרטית. ישראל צריכה לעמוד על כך שהמדינה תהיה מדינה דמוקרטית עם ערכים יהודים", אמר שוקן והדגיש כי בעוד עמדותיו הינם כי שטחי יהודה ושומרון הינם שטחים כבושים, המדינה צריכה להישאר בעלת רוב יהודי ברור.

"זכות השיבה מסוכנת לעם היהודי ולכן מדינת ישראל לא יכולה להסכים לשיבה פלסטינית לשטחים שישארו בידי ישראל. מדינת ישראל חייבת להישאר בעלת רוב יהודי"

"מדינת ישראל התאהבה בשטחים ובהדרגה התפתחו תופעות של נישול ואפרטהייד", הוסיף שוקן וטען כי "ההתנהגות של גוש אמונים הפכה את הניצחון של ששת הימים לכיבוש. יש אנשים מצויינים במפעל ההתנחלות אבל הדבר הבעייתי הוא שהם יצרו את הכיבוש. בדיון שמתנהל בתוך הגוש הימני חסר הדיון בשאלה הפלסטינית וזאת בגלל שהם לא מעניינים אחד. אם אין שאלה פלסטינית אני הייתי עם הימין בחברון, בשכם ובשאר ההתנחלויות", אמר מו"ל הארץ והודה: :המתנחלים ניצחו. הסתובבו הרבה אמריקאים לפני ג'ון קרי ונבנו עוד מבנים אחרי שהם הלכו".