צביקה גרינגולד בתגובה לתחקיר ערוץ 2 על 'כח צביקה': עלילת דם"

'כח צביקה', מעשה גבורה או אגדה שלא היתה? ערוץ 2 מביא בתחקיר מיוחד קצינים שטוענים: "רצינו לבנות את החטיבה מחדש. היה צריך איזה סיפור". גריגולד בתגובה: "קיבלתי עיטור גבורה. אני צריך להצטדק?"

חדשות כיפה משה ויסטוך 30/10/16 11:48 כח בתשרי התשעז

צביקה גרינגולד בתגובה לתחקיר ערוץ 2 על 'כח צביקה': עלילת דם"
אילוסטרציה דובר צהל, צילום: אילוסטרציה דובר צהל

מי לא גדל על סיפור הגבורה של 'כח צביקה'? כל מי שקרא או שמע, אפילו מעט, על מלחמת יום הכיפורים, לא יכול שלא להיתקל בסיפורו המופלא של 'כח צביקה', סיפור הקרב שבין 60 טנקים סורים לטנק ישראלי אחד, בפיקודו של אל"מ במיל' (ואז סרן צעיר) צביקה גרינגולד. תחקיר חדש של ערוץ 2 המטיל ספק באמינות הסיפור, העלה את חמתו של גיבור הקרב ובעל עיטור הגבורה.

אל"מ במיל', אמנון שרון, שהיה הראשון לחבור אל כוח צביקה לאחר אותו הקרב, סיפר באולפן שישי, בחדשות 2, כיצד נודע לו על סיפור הגבורה כשהיה בצינוק בסוריה ותהה מדוע לא ראה את הדברים. "ביום כיפור האחרון צפיתי בטלוויזיה וראיתי כל מיני כתבות וחזרו על כל הסיפורים של צביקה. זה קומם אותי - הציבור חייב לדעת את האמת. אסור שיתחנכו על הסיפור הזה". שרון המשיך לספר שכשחבר לגרינגולד "הוא לא הזכיר שהיו פה טנקים סוריים, שהייתה מלחמה, שהייתה קרב. לא היה זכר או סימן לכך שהיה ולו טנק בודד אחד".

(צילום: אהרון קמרה)

שרון, נפל בהמשך בשבי הסורי וכשהשתחרר שמע על המיתוס שנוצר סביב הקרב שלטענתו כלל לא התקיים. לדבריו, בפגישתם התוודה גרינגולד ואמר שאכן לא היה קרב "הוא סיפר לי בדיוק איך כל הסיפור נוצר. יאיר נפשי מונה לסגן מפקד חטיבה 188 והוא החליט שצריך סיפור גבורה גם להם. הוא שמע שצביקה היה לבד בגזרה הדרומית וקרא לכתב רנן שור שחיבר את כל הסיפור". שרון גם טוען שהגיעו לסיכום עם צביקה, שהאחרון יצניע את סיפור הגבורה ושרון לא יחשוף את הפגישה. תת אלוף במיל', יאיר נפשי, מפקד גדוד בחטיבה - ולימים המח"ט, אישר בכתבה את טענותיו של שרון ואמר שהסיפור כלל לא התרחש. "רצינו לשקם את החטיבה המפורקת. לקחנו את הסיפור של צביקה ותפרנו כי רצינו לבנות את החטיבה מחדש. היה צריך איזה סיפור".

ע"פ הפרסום של גלי צה"ל, גיבור הפרשה, צביקה גרינגולד, אמר לתחקירת שניסתה לראיין אותו: "את מדברת עם בן אדם שקיבל עיטור גבורה. אני צריך לעמוד ולהצטדק? הייתה ועדת צל"שים. את יכולה להיות שקטה. ניסו לראיין אותי לערוץ 2 ואני לא הסכמתי, אז יצרו פה עלילת דם כמיטב המסורת האנטישמית כדי לקדם את הרייטינג שלהם". לגבי הקצינים שטענו שהקרב וסיפור הגבורה המפורסם לא היה ולא נברא הוא אמר: "אין לי טענות לקצינים שהם אנשים הזויים".

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן