פתח תקווה סוערת סביב המאבק על עתידה של אולפנת "ישורון"

אולפנת "ישורון" סוערת סביב מאבק בין משפחות דתיות יותר, למשפחות דתיות פחות, סביב עתידה ואופיה של האולפנה המיתולוגית. האם התלמידות הדתיות יישארו בעיר או שמא יפנו למוסדות חינוך מחוץ לפתח תקווה?

חדשות כיפה נטעאל בנדל, כיפה 06/11/13 13:04 ג בכסלו התשעד

פתח תקווה סוערת סביב המאבק על עתידה של אולפנת "ישורון"

הקהילה הדתית בפתח תקווה סוערת בחודשים האחרונים מתחת לפני השטח. כשזה קורה בפתח תקווה, בדרך כלל מדובר בסוגיות החינוך הדתי בעיר, אך הפעם ניטש המאבק על אופייה והמשך קיומה של אולפנת ישורון במתכונתה הנוכחית.

יותר ויותר הורים מבקשים לבנותיהן חינוך עם הקפדה דתית גבוהה יותר ופונים לבתי ספר פרטיים וכאלה אף מחוץ לעיר. מי שמוביל את היציאה אל מחוץ לעיר הם אנשי פורום הממ"דים, הפסיכולוגית נחמה אבינר ומנכ"ל הבית היהודי, ניר אורבך. השאלה היא כיצד יגיב שר החינוך, הרב שי פירון, כשהאולפנה שהייתה בעבר בראשותו נמצאת בסכנה - ומה יעשה ראש העיר העתידי.

כבר לפני מספר שנים ביקש בית הספר לבנות 'נועם' בפתח תקווה לפתוח כיתה שלישית במחזור, כאשר הסיבה היא ריבוי הפניות מצד הורים לבית הספר שנחשב לבעל חינוך דתי מוקפד יותר. בקשות בית הספר נענו עד כה בשלילה זאת כיוון שלטענת אגף החינוך בעירייה פתיחת כיתה נוספת תפר את האיזון באולפנית ישורון ותיצור פיצול של דתיים מקפידים יותר ודתיים ומסורתיים שמקפידים פחות, במוסדות לימוד שונים.

בתחילת השנה הנוכחית החליטו מספר הורים שבנותיהן עלו לכיתה ז' כי אולפנת ישורון בעיר אינה מספיק טובה עבורם והחליטו לשלוח את בנותיהן לאולפנת צביה בעיר לוד. משרד החינוך ואגף החינוך בעירייה פנו אל ההורים ובשרו להם כי לא ניתן להם אישור לשלוח את בנותיהן למוסד מחוץ לעיר. מי שעומד בראש קבוצת ההורים הן הפסיכולוגית נחמה אבינר ומנכ"ל הבית היהודי ניר אורבך, שבתו לומדת בישורון. אלה טענו כי אולפנית ישורון היא אולפנה גדולה וכי הם מעדיפים מוסד לימודים קטן אלא שבוועד ההורים של ישורון טוענים כי בבית הספר היסודי 'מורשה', בו למדו בנותיהן של אבינר ואורבך הוא מבתי הספר הגדולים בעיר וכי מה שעומד מאחורי ההתנגדות להרשמת הבנות לישורון, ככל הנראה, היא הטענה כי האולפנה אינה מספיק דתית. ההורים מצדם דוחים טענה זו.

הורים מבית הספר ישורון טוענים כי נוצר מצב לפיו אנשי פורום הממ"דים אינם מעוניינים לרשום בנותיהן לבית ספר פרטי, כמו 'נעם', אך מוכנים לפגוע בהטרוגניות של אולפנת ישורון. בתוך כך מספרים על חוגי בית שנערכו לטובת רישום בנות לאולפנה בעיר לוד. עוד הם טוענים כי רישום מחוץ לעיר פתח תקווה יצור מקומות פנויים בבית ספר נעם לבנות ובכך הורים לתלמידות המגיעות מבית דתי מוקפד הלומדות בישורון יתפתו לעבור לחינוך הפרטי ויפרו את האיזון הדתי במערכת החינוך הדתית בעיר.

בניגוד לכך טוענים כי הורים מפ"ת שרשמו את בנותיהן ללוד כי זכותם עומדת להם לבחור בית ספר שמתאים לאופיין של בנותיהן - וכי אין להם דבר נגד אולפנת ישורון. עוד טוענים כי אנשי וועד ההורים של ישורון מעדיפים כי אלה ישלחו את הבנות לבתי ספר אליטיסטיים פרטיים בעיר ולא לאולפנה עם האוכלוסייה הייחודית של העיר לוד ובלבד שלא יוצא בנותיהן מהעיר.

מאבק ההורים הגיע לשולחנה של מנכ"לית משרד החינוך דלית שטאובר וזו קבעה דיון שאמור היה להתקיים בשבוע שעבר. ברגע האחרון נודע להורים כי הדיון בוטל וכי מי שתטפל בנושא היא מנכ"לית משרד החינוך החדשה, מיכל כהן, שנכנסה רק השבוע לתפקידה. בשבועות האחרונים הפיצו וועד ההורים של אולפנת ישורון מכתב בו הם מאיימים כי אם הנושא לא יוסדר ומשרד החינוך לא יפעל לטובת האולפנה הם ישביתו את הלימודים באולפנת ישורון.

מבירור מול גורמים במשרד החינוך מתברר כי בשנים האחרונות מפעיל משרד החינוך רפורמה לפיה יפתחו כל אזורי הרישום למוסדות לימוד. 15 רשויות מקומיות ובהם 100 בתי ספר נכנסו בתחילת השנה לרפורמה ובשנה הבאה מספרים אלה צפויים להתרחב. משמעותה של הרפורמה היא יצירת תחרות בין מוסדות החינוך הדתיים באזור המרכז וממילא בשנים הקרובות תינתן האפשרות לרישום באופן חופשי.

אלא שלרשויות השונות, קריטריונים שונים לבקרה שתאפשר איזון מתאים בין בתי הספר בעיר. על אף הרפורמה, כל רשות תתאפיין באופי מודל חינוכי שונה התואם את צרכי החינוך ומאפייני החינוך הייחודים בעיר. ישנן רשויות בהן תהיה בחירה פתוחה בכל העיר, ובאחרות באופן מוגבל. עם תום הבחירות לעיר פתח תקווה מי שיחזיק תיק החינוך עשוי להיאבק על הגבלת הרפורמה והשארת התלמידות בעיר.

מי שעתידים יהיו להכריע את הכף יהיו שני גורמים מרכזיים: הראשון שבהם הוא הרב שי פירון, שר החינוך, מי שעמד בראש אולפנת ישורון, שעשוי להחליט בסוגיה בשיתוף מנכ"לית המשרד. ההערכה היא כי ידחה את רצון ההורים להרשמה לבתי ספר מחוץ לעיר ובכך יישמר האיזון הקיים באולפנית ישורון. גורם שני הם הבחירות המקומיות בעיר פתח תקווה. השאלה המרכזית היא מה תהיה עמדתו של איציק ברוורמן, ראש העיר הטרי, אך אולי יותר מכך היא מי יקבל את תיק החינוך בעירייה והאם יהיו אלה אנשי הבית היהודי ועד כמה יפעלו להגבלת הרפורמה בעיר.