פתח תקווה סוערת: האם הדתיים יתייצבו מאחורי "הבית היהודי"?

פרישתו של מוטי זפט מראשות "הבית היהודי" בפתח תקווה יצרה טלטלה בעיר ביחס לתמיכת הציבור הדתי, שעדיין לא מאוחד בתמיכתו מאחורי רשימה אחת

חדשות כיפה נטעאל בנדל, כיפה 22/07/13 14:34 טו באב התשעג

פתח תקווה סוערת: האם הדתיים יתייצבו מאחורי "הבית היהודי"?
הגולה פתח תקווה, צילום: הגולה פתח תקווה

בעקבות הפרסום בכיפה על דבר פרישתו של מוטי זפט מתפקידו כיו“ר ”הבית היהודי“ בפתח תקווה, גורמים בכירים במפלגה אומרים לכיפה כי ”גם תומכי זפט בסופו של דבר נשארו איתנו, עובדים איתנו ואנחנו מאוחדים. ישנה קבוצת מיעוט קטנה שמציירת מציאות שאינה נכונה“.

בשיחה עם כיפה אומרים דוחים אותם גורמים את הטענות שהשמיעו אנשי זפט נגד המפלגה. לדבריהם, חוקת המפלגה קובעת כי מתפקדי ”הבית היהודי“ קובעים בבבחירות דמוקרטיות את זהותם החברים במועצת הסניף, אולם אינם קובעים את מקומו ברשימת המפלגה למועצת העיר. מי שקובע את זהות הרשימה הם חברי מועצת הסניף שנבחרו על ידי המתפקדים.

"מועצת הסניף משקפת את הלכי ציבור המתפקדים והקהילה הדתית בפתח תקווה“, אומר הגורם בשיחה עם כיפה. ”יתירה מזאת“, הוא מוסיף, ”בתחילה המועצה הייתה צריכה להכיל 95 חברים ומכיוון שנרשמו יותר מועמדים, ישבנו יחד והסכמנו את מי להוריד. כל מחנה הוריד מועמדים בהסכמה. את ההסדר הזה עשינו תוך התחייבות והצבת תנאי כי ברגע שנגיע להסדר לא נקיים פריימריז. כולם הסכימו לכך. לאחר שבנט הגדיל את המועצה לא היינו צריכים להוריד חברים ופתאום קבוצת אנשים התעוררה ודרשה פריימריז בניגוד להסכמים".

שינוי תקנון הסניף שיאפשר קיומם של פריימריז מתאפשר אך ורק בהשגת רוב של 66% התומכים בשינוי התקנון. "כינסנו את הסניף וקיימנו דיון אודות משמעותם של פריימריז ושינוי התקנון", אומרים אותם בכירים איתם שוחחנו, ”מוטי זפט הציג דעה תומכת בקיום הפריימריז וקיימנו הצבעה בנושא, אלא שתומכי זפט יצאו החוצה במחאה. מה שיתברר בתוצאות ההצבעה שכם אם היו נשארים לא היו מצליחים להשיג רוב של 66% כך שלמעשה לא ניתן חוקתית לקיים פריימריז".

מדוע לא תמכתם בקיום פריימריז? בבחירות לכנסת הוא התגלה כיעיל מאוד.

"ניסנו בעבר פריימריז בפתח תקווה ובכל זאת המספרים היו נמוכים. בבחירות הקודמות לא היה פריימריז וגם שם המספרים היו נמוכים, ככה שאני למד כי לפריימריז אין באמת משמעות במוניציפאלי. מה שהפריימריז משיג בזירה הארצית, הוא אינו מצליח בזריה המוניציפלית".

"השאלה המונחת כיום בפני המתפקדים והקהילה הדתית בפתח תקווה היא האם לתמוך ברשימה של ’הבית היהודי‘, או לא“, אומר הגורם, ”זפט ירד למחתרת ממניעים אידאולוגיים ואנחנו מעריכים אותו על כך מאוד על היושר הפנימי. כרגע הוא פרש, לא מתנגד לנו ולא תומך. ישנה קבוצה קטנה של 15 אנשים פחות או יותר, שיצאה נגד המפלגה והחליטה להרוס לכל הציבור הדתי“.

בפתח תקווה מנסים כעת להגיע לאחדות, לאור מצב אבסורדי בו 24 רשימות שונות מתמודדות למועצת העיר. ”לבית היהודי שמייצג ציבור גדול יותר מכל הרשימות האחרות יש סיכוי להשיג את הנציגות הגדולה ביותר למועצת העיר“, אומר הגורם בשיחה עם כיפה, ”רשימה שבראשה עומד איציק דעי וחברים בה תומכי זפט רבים ואנחנו שמחים על כך כי חשוב שתהיה נציגות של כל המחנות וכל שכונות העיר. יש לנו הזדמנות היסטורית להביא משהו חדש לפתח תקווה וישנה קבוצת מיעוט קטנה שרוצה להשאיר אותנו עם המצב הישן“.

לפניות לכתב נטעאל בנדל - desk@kipa.co.il