פרשת הרב המתחזה שמסעירה את הקהילה היהודית בארה"ב

הקהילה היהודית בארה"ב חשפה כי הרב מתתיהו (מיכאל) ברויד, המכהן כדיין בבית הדין של הסתדרות הרבנים בארה"ב, הפעיל זהות בדויה תחת השם הרב הרשל גולדווסר - כדי לפרסם מאמרים הלכתיים בשם עט

חדשות כיפה נטעאל בנדל, כיפה 22/04/13 14:23 יב באייר התשעג

פרשת הרב המתחזה שמסעירה את הקהילה היהודית בארה"ב
צילום מסך, צילום: צילום מסך

פרשת התחזות מסעירה את הקהילה היהודית בארה“ב: הרב הרשל גולדווסר, תלמיד חכם שחי בישראל וזכה לפרסם מאמרים תורניים רבים בכתבי העת של הקהילות היהודיות בחו“ל, נהג לפרסם מדי פעם הפניות לרב מפורסם אחר - הרב מיכאל ברויד - החי בארה“ב ומשמש דיין בבית הדין של אמריקה. אלא שחשדות שעלו בקרב אנשי ארגון הרבנים IRF התבררו כנכונים - ולמעשה התברר כי מדובר ברב אחד עם שני זהויות.

הרב מתתיהו (מיכאל) ברויד הוא רב מפורסם בארצות הברית שבנוסף לכהונתו כדיין בבית הדין של הסתדרות הרבנים הוא גם פרופסור למשפטים ואתיקה מכובד שמפרסם מאמרים רבים ואף בקובץ "תחומין" הישראלי. תחקיר עיתונאי בארה"ב חשף כי הרב המכובד ניהל במשך קרוב לעשרים שנה זהות בדויה בשם הרב הרשל גולדווסר. הרב גולדווסר היה פעיל ברשת ומוכר בקהילה היהודית בארצות הברית ואף חבר בארגון הרבנים IRF, שפרסם מאמרים רבים תוך שהוא מפנה בהם אל מאמריו של הרב ברויד, כלומר- הוא עצמו. הוצאת קורן אף הודתה לשני הרבנים בהקדמה לסידור החדש שהוציאה בשפה האנגלית, זאת על הערותיהם המחכימות ששלחו להוצאה.

הרב ברויד בהרצאה (צילום מסך)

ארגון הרבנים RIF החל לעבור תהליכי אדמניסטרציה, במסגרתם ביקש מהחברים בארגון למלא טופס עם פרטים מזהים. הרב גלדווסר השיב טופס בו נכתב כי הוא חי בישראל והוסמך לרבנות על ידי הרב יהודה גרשוני, תלמידו של הרב קוק שהקים את ישיבת "ארץ ישראל" בברוקלין. הרב גלדווסר עורר את חשדם של אנשי ארגון הרבנים ואלה אכן גילו כי הרב גלדווסר והרב ברויד שלחו מייל לארגון עם כתובת IP זהה - שהוכיחה כי השניים שיגרו את הטופס מאותו מחשב.

לאחר שעיתונאים פנו אל הרב ברויד למתן הסברים וזכו להכחשה מוחלטת, זה מיהר לפרסם את גרסתו לסיפור, לפיה הוא מודה כי ניהל זהות בדויה אך עשה זאת יחד עם חבר שאותו הוא מסרב לחשוף. בגרסתו של הרב ברויד הוא מספר כי הוא וחברו, שזהותו אינה ידועה, ניהלו את הזהות בדויה על מנת שיוכלו לכתוב יחדיו ולגבש דעה אחידה בנושאים העומדים על הפרק.

"לא היה בכך כוונת זדון", אומר הרב ברויד ומספר כי חדל לעשות שימוש ב"רב גלדווסר" אולם מישהו אחר המשיך בתעלול כך במשך שנתיים. "אני מתחרט", הודה הרב ברויד והוסיף כי "במבט לאחור אני בטוח שזו הייתה טעות". הוא אף התנצל בפני מי ”שהלכו שולל אחר הזהות הבדויה“.

עם זאת, על אף ההתנצלות, חברי בית הדין החליטו להדיח אותו מתפקידו - ושמו נמחק מרשימת הדיינים באתר בית הדין של ארה“ב.

לפניות לכתב נטעאל בנדל - desk@kipa.co.il