פרשת ההסמכות הפיקטיביות: תביעה בסך 20 מיליון ש"ח נגד המעורבים

הפרקליטות קבעה כי"כתוצאה ממעשי ומחדלי הנתבעים, נגרמו נזקים אדירים למדינה בסכומים של מאות מיליוני שקלים"

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 24/06/15 11:13 ז בתמוז התשעה

פרשת ההסמכות הפיקטיביות: תביעה בסך 20 מיליון ש"ח נגד המעורבים
shutterstock, צילום: shutterstock

פרקליטות מחוז ירושלים, באמצעות עורכת הדין חלי לסר, הגישה בבית המשפט המחוזי בעיר תביעה אזרחית על סכום של 20 מיליון ש"ח בשם משרד הביטחון והמשרד לביטחון פנים נגד הרב יצחק אוחנה, הרב מאיר רוזנטל, הרב מאיר רואימי, הרב חיים בן חיים והרב אהרון גוטסדינר. התביעה הוגשה לאחר שהחמישה ונאשמים נוספים הורשעו בפרשיית שחיתות במסגרתה הוצאו בתרמית מקופת המדינה מאות מיליוני שקלים.

לפני מעט פחות משנה גזר בית המשפט המחוזי בירושלים עונשי מאסר כבדים על רבנים שעסקו בהסמכה פיקטיבית של קציני צבא ומשטרה לרבנות במטרה לקבל תוספות שכר. על הרב מאיר רוזנטל, עוזרו של הרב הראשי לשעבר יונה מצגר נגזרו שבע שנות מאסר, על הרב אהרון גוטסינדר, סגן הרב המשטרתי הראשי נגזרו ארבע שנות מאסר, הרב מאיר רואמי, ראש מכללת בית שאן לשעבר קיבל שלוש שנות מאסר והרב יצחק אוחנה, מנהל מחלקת הבחינות וההסמכה ברבנות וראש לשכתו של הרב ישראל מאיר לאו לשעבר קיבל עשרה חודשי מאסר בפועל.

לפני כשנתיים הרשיע השופט אמנון כהן שבעה רבנים שהואשמו בהוצאת תעודת הסכמה פיקטיביות ליותר מ-1000 קציני צבא ומשטרה בין השנים 1999-2003 על מנת שיקבלו הטבות של מאות מיליוני שקלים. בעזרת כיתות לימוד פרטיות קיבלו המשתתפים, קצינים ונגדים, תעודת הסמכה למרות שלא הוסמכו. כתב האישום חשף כי המעורבים זכו לתוספות שכר שנעו בין 2000 ל-4000 ש"ח. חלק מאותם נאשמים הורשעו באלפי עברות בקבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, שימוש במסמך מזויף בנסיבות מחמירות, עבירות הלבנת הון, שוחד ועברות נוספות.

השופט כהן ציין בהחלטתו כי הרב מאיר רוזנטל עמד בראש מערך הרמייה ועשה 'ביזנס' על חשבון הקופה הציבורית. על הרב גוטסדינר ציין השופט כי גרם נזק עצום לקופה הציבורית אך יחד עם זאת שילב מחיר מקצועי ואיש כבד לאחר שהיה מועמד לרב הראשי המשטרתי ונאלץ לפרוש.

עורכי דינם של הרב מאיר רוזנטל ומאיר רואמי טענו כי בית המשפט הרשיע את הנאשמים בלי ביסוס על דברים אמיתיים ואמרו כי יערערו לבית המשפט העליון. “בית המשפט נשען על קביעות שעומדות בניגוד מוחלט לאמת העובדתית. אי אפשר לטעון שהמערכת עצמה עין. איך היא עשתה את זה כשלאחר מכן היא נותנת יד ומכשירה דברים שהיא מתנגדת אליהם, ולא נאמרה מילה על מי שנתן את השוחד?", אמר עורך דינו של הרב רוזנטל, עודד כהן.

בכתב התביעה שהוגשה הבוקר נטען כי "מדובר בפרשייה מבין פרשיות ההונאה והרמייה הסבוכות והענפות שידעה המדינה. כמפורט בכתב תביעה זה ובהכרעת הדין במסגרת התיק הפלילי, הנתבעים יצרו תעשייה של הנפקת תעודות ומסמכים במרמה, הכוללים נתונים כוזבים, במטרה ליצור מצג לפיו התלמידים זכאים לקבל תעודת השכלה תורנית גבוהה ומכוחן הטבות שכר שונות. כתוצאה ממעשי ומחדלי הנתבעים, נגרמו נזקים אדירים למדינה בסכומים של מאות מיליוני שקלים. לאור חומרת הפרשייה והנזק העצום אשר נגרם למדינה, המדינה, האמונה על הגנת הקופה הציבורית, מחויבת לפעול לצמצום הנזק הכלכלי שנגרם לה ולהרתעה כלכלית של עבריינים כדוגמת הנתבעים באמצעות הגשת תביעה זו".

במסגרת תביעה זו, תטען המדינה, כי בעקבות מעשיהם של הנתבעים כולם, כל אחד לפי חלקו וכפי שיפורט להלן, נגרם למדינה נזק אדיר על סך של למעלה מ- 265,000,000 ₪. חרף היקפו העצום של הנזק, שהמדינה זכאית לפיצוי מצד הנתבעים בגינו, מטעמי גבייה ופישוט הדיון, הועמדה תביעה זו על סכום של 20,000,000 ₪.