"פרשת גירושם של יהודי ערב נותרה זנוחה"

"גירוש ועקירה". בכנסים שנערכו אמש באונ' בר אילן ובאולם ארנה בירושלים, עסקו באסון הגירוש של יהודים יוצאי ארצות ערב ובמחדל של מערכת החינוך על ההתעלמות מהסיפור היהודי

חדשות כיפה אפרת קרסנר, כיפה 30/11/15 16:44 יח בכסלו התשעו

"פרשת גירושם של יהודי ערב נותרה זנוחה"
SHutterstock, צילום: SHutterstock

גירוש ועקירה. צמד מילים שבדרך כלל בעולם הציונות הדתית מזכיר לנו את תכנית ההתנתקות מגוש קטיף בקיץ 2005, אך באירועים שנערכו אתמול (ב') לציון יציאת יהדות ארצות ערב ממדינות המוצא שלהן, דיברו על גירוש ועקירה שחוו כמעט מיליון יהודים. את היום לציון גירוש יהודי ערב ואיראן, יזם השר לשעבר אורי אורבך ז"ל, כתאריך קבוע בו יסופר סיפורם של היהודים שנאלצו לעזוב את עריהם ובתיהם עם קום מדינת ישראל ללא רכושם והונם.

בכינוס אקדמי מיוחד באוניברסיטת בר אילן, אמר הפרופסור שמעון אוחיון, מנהל מרכז דהאן, כי אלו היו קהילות יהודיות בנות 2500 שנה, שהיו קיימות עוד לפני בוא האיסלאם ולפני בואם של הערבים אל ארצות המזרח התיכון. "הקהילות היהודיות בארצות אלה הן יצירה מפוארת של למעלה מאלף שנים והסיפור הזה פסק באחת". בדבריו מתח פרופ' אוחיון ביקורת, על ההתעלמות מסיפור גירושם של קהילות יהודי ערב: "זה מחדל של ממשלות ישראל ומחדל של מערכת החינוך בעבר. הוא מסמל את הניכור וההתנכרות וההתנשאות. את חוסר ההיכרות שהביא לניכור. אני שמח על המהפך. זו הסיבה שאני מבקש שכל הסיפור יספור ביום אחד".

יו"ר הקונגרס היהודי העולמי, שי חרמש אמר כי זה מאוחר מאוד אך "אך לא מאוחר מדי לתיקון העוול. יום הגירוש הוא ביטוי חלקי, לצערי, למחיר הדמים ששילמו מאות אלפים, קהילות עתיקות יומין שהיו מיעוט בקרב אוכלוסיה מוסלמית".

(צילום: פלג לוי)לא מאוחר מדי לתקן

מנכ"ל בר-אילן, מנחם גרינבלום, אמר כי חשוב לציין את הטרגדיה של יהודי ארצות ערב שגורשו ונעקרו ואך הועזבו באיומים, במעשי רצח וברדיפה."פרשת גירושם של 850 אלף יהודי ארצות ערב, הינה אחד הסיפורים הגדולים של המאה ה-20 והיא נותרה בגדר פרשה זנוחה, בעיקר בזירה הבינלאומית. הייתה זו מסכת של הפחדה והסתה שהביאה לגירוש יהודים".

כינוס נוסף שהתקיים אמש ביוזמת השרה לשוויון חברתי גילה גמליאל, עמד על העושר התרבותי והרוחני שנקטע עם גירוש יהודי ערב מבתיהם ועל האתגר בשימור המורשת והנחלתה בתרבות הישראלית. השרה גמליאל אמרה בטקס כי "הערב הזה בא כדי לתקן עוול היסטורי, לזכור מעתה ובכל שנה ושנה את סיפור היציאה והגירוש של יהודי ארצות ערב ואיראן. אנו נפעל להחדרת מורשת יהודי ארצות ערב ואיראן למערכת החינוך הישראלית. כך שכל ילד במדינת ישראל יידע ויכיר את הפוגרומים והרדיפות שהתרחשו בארצות המזרח, בדיוק כשם שהוא יודע ומכיר את הפרעות בארצות אירופה".

ראש הממשלה נתניהו, שדבריו שודרו באירוע, אמר: "העלאת מורשת יהודי ארצות ערב ואיראן היא חלק מהעושר הלאומי שלנו. הדבר הראשון שאנחנו צריכים לעשות הוא להנחיל את מורשת יהודי ארצות ערב כחלק מתכנית הלימודים". עוד הכריז ראש הממשלה כי, "החל מהשנה הבאה והלאה, אעניק פרס ראש הממשלה לחקר מורשת יהדות ארצות ערב ואיראן. הפרס יינתן לחוקרים צעירים, שיוסיפו יידע ואור לנושא החשוב הזה שמאיר את תולדות עמנו ועתידנו".