פרסום ראשון: פקודת המטכ"ל המלאה בנושא שירת נשים בצה"ל

הרב הצבאי הראשי שיגר מכתב לכלל ראשי ישיבות ההסדר והסביר את עמדתו ביחס לפקודת המטכ"ל החדשה. "מדובר בהלכה, ולכן ראוי להתחשב בחיילים ולמנוע תקלות מראש", כתב

חדשות כיפה אורי פולק 02/02/12 12:42 ט בשבט התשעב

פרסום ראשון: פקודת המטכ"ל המלאה בנושא שירת נשים בצה"ל
דובר צהל, צילום: דובר צהל

הרב הצבאי הראשי, תא"ל הרב רפי פרץ, שיגר היום (ה') מכתב לכלל ראשי ישיבות ההסדר בישראל, בהתייחס להנחיית המטכ"ל בסוגיית שירת נשים בצה"ל, בהיבט ההלכתי הנוגע להשתתפותם של חיילים דתיים בטקסים רשמיים ובאירועי הווי הכוללים שירות נשים. במכתב, המתפרסם לראשונה בכיפה, מדגיש הרבצ"ר כי ההחלטה בנושא התקבלה תוך שיתוף פעולה הדוק בינו לבין הרמטכ"ל בני גנץ ותוך שמירה מלאה על אורח חייהם הדתי וההלכתי של חיילי צה"ל.

"השבוע, בתום דיונים רבים, פרסם הרמטכ"ל את הנחיותיו בנושא שירת נשים בצה"ל, בדיונים אלו השתתפתי גם אני באופן פעיל", כותב הרבצ"ר לראשי הישיבות ומדגיש כי "הרבנות הצבאית בחנה לעומק את היבטיה ההלכתיים של הסוגיה, במהלך הבחינה אף נשלח אליכם מסמך המציג את הצדדים ההלכתיים לחומרא ולקולא. המסמך נשלח אליכם מתוך כוונה לשתף אתכם ולשמוע את קולכם כחלק מעבודתנו ההלכתית".

תא"ל הרב פרץ הדגיש כי "העמדה אותה הצגתי לרמטכ"ל, נשענת על מסר יסודות הלכתיים - אמוניים ואלו הם: כבוד האומה, כבוד צה"ל וכבוד התורה. לא ניתן לגשת לסוגיה זו ללא המבט הרואה והמכיר בעוצמתו, בלכידותו ובכבודו של צה"ל כערך תורני - הלכתי, השייך לגמרי לערך החשוב של כבוד התורה".

"על הרבנים לזהות מראש בעיות פוטנציאליות בטקסים - ולמצוא מענה"

לטענת הרבצ"ר, השיקולים ההלכתיים להתרת שירת נשים בצה"ל התבססו בעיקר על כך שמדובר ב"הנאה הבאה לאדם בעל כורחו" ועל כך שהשתתפותם של חיילים דתיים חשובה מבחינת "לכידות היחידה, האחווה והרעות בצה"ל כגורם המשפיע על כשירות היחידה ועל יכולתה לצאת כגוף אחד אלי קרב. יצוין כי חשש זה עלה מקרב מפקדים החל מדרג השטח וכלה ברמטכ"ל". לטענת הרבצ"ר, שיקול נוסף התבסס על כבודן של המשפחות השכולות הנוכחות בטקסי זיכרון וטקסים ממלכתיים.

הרבצ"ר הבהיר כי ביסוד הבנתו עומדת ההנחה כי "מדובר בהלכה ולא בחומרה, אי לכך ראוי להתחשב בחיילים המבקשים להימנע משמיעת שירת נשים".

בפקודת הרמטכ"ל בנושא הובהר כי "בצה"ל אין הדרת נשים- נשים שרו בעבר וממשיכות לשיר" וכי "בצה"ל, המפקד הוא הסמכות הבלעדית והקובעת ביחידתו, ולא אף גורם זולתו. בכל מקרה של שאלה או ספק בתחום הדתי, יכולים המפקדים להיוועץ ברבנים הצבאיים, ובהם בלבד, ולצורך זה יש רק סמכות אחת בצה"ל - הרב הראשי לצה"ל".

במכתב לראשי הישיבות ציין תא"ל הרב פרץ כי בפעילויות הווי ונופש בהן שרות נשים, יתאפשר לחיילים שהפעילות פוגעת באמונתם אי השתתפות, זאת על פי פקודת "השילוב הראוי". בטקסים רשמיים ישתתפו כל חיילי היחידה - ולא יצאו. בטקסים לא רשמיים בהם יש שירת נשים, נקבע כי "האחריות על קביעת המדיניות ביחס להשתתפות בטקס נתונה בידי המפקדים. המפקד קובע אם להסתער, הוא יקבע אם לחייב כניסה לטקס או לא. תפיסת המפקד ורגישותו לצרכי יחידתו, מהווה בסיס להצלחת היחידה, ומחייבת להותיר לו מרחב שיקול דעת". הרבצ"ר ציין במכתבו כי "הרמטכ"ל הנחה כי הוא מצפה מהמפקדים להכיר פקודיהם, להכיר את האירוע, ולהכיל שיקול דעת עמוק ופרטני בכל מקרה לגופו".

בעקבות הפקודה החדשה קרא הרבצ"ר לרבני היחידות להכיר את תוכניות הטקסים ולזהות מראש "בעיות פוטנציאליות" ביחס להשתתפותם של חיילים דתיים, בהקשר לתכני הפעילויות. "על הרבנים לזהות ברגישות ומראש את החיילים שהפתרון עשוי להקשות עליהם, ולהמליץ למפקדים על פתרונות ייחודיים עבורם", טען הרבצ"ר, שביקש מהרבנים "לתת מענה הלכתי לחייל בהתאם לעמדה ההלכתית של הרבנות הצבאית כפי שהוצגה לרמטכ"ל".

בסיום מכתבו קרא תא"ל הרב פרץ לכלל ראשי הישיבות "להמשיך ביתר שאת בדרך האחווה ולהיות הגורם המקשר, המאחד והמשתף את כלל חיילי צה"ל". הוא ציין כי הרבנות הצבאית "תעמוד לצד המפקדים כדי למנוע אירועים חריגים שפוגעים בערך הרעות, בהבנה ובאחווה".