פרסום ראשון: משבר חוק הגיור לקראת סיום

מגעים מתקדמים בין הצדדים בנושא חוק הגיור בתיווך הרב דרוקמן. מההסכם המתגבש: יפתחו שלושה מחוזות לגיור. ייתכן כי החוק יאושר כבר ביום שני הקרוב

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 11/06/14 14:28 יג בסיון התשעד

פרסום ראשון: משבר חוק הגיור לקראת סיום
שבי ישראל, צילום: שבי ישראל

חוק הגיור לקראת הצבעה בקריאה שלישית ואישור בכנסת, כך מוסרים גורמים בכירים המעורים בפרטי הפרשה. מתוך ההסכם המתגבש: רבני ערים שיעמדו בקריטריונים יוכלו לגייר וייפתחו שלושה מחוזות לגיור, בצפון, בדרום ובמרכז.

בחודשים האחרונים פרצה סערה על רקע חוק הגיור של אלעזר שטרן כשרבנים בכירים, בהם הרב הראשי יצחק יוסף, קראו למנוע בכל מחיר את חקיקת החוק. על פי הצעת החוק, רבני ערים יוכלו לגייר בעצמם, ללא מעורבות של הרבנות הראשית, בבית דין של שלושה דיינים. בעוד שבתחילה תמכו חברי הבית היהודי בחוק של שטרן ואף קידמו אותו, בעקבות הלחץ הרבני הפכו במפלגה את ההחלטה והחלו לפעול לעצירת וקבירת החוק, זאת באמצעות הגשת חוק גיור ממלכתי והטלת עררים ורוויזיות על סעיפים בחוק הגיור של שטרן.

לפני כחודשיים אמר הרב יצחק יוסף במפגש חירום בלשכתו בנוכחות רבנים בכירים בציונות הדתית כי "פוליטיקאים לא יקבעו הלכות גיור ושאר הלכות מדינה אלא הרבנות הראשית לישראל. יש לדחות מיידית כל החלטה על גיור וחס וחלילה שלא ייווצר מצב שינוהלו ספרי יוחסין כי ההצעה העכשווית היא הונאת הגר. באופן חד משמעי כל הגיורים לפי חוק הגיור של שטרן לא יוכרו על ידי הרבנות הראשית". עוד הוסיף כי "אנחנו מבטאים את דעתה של היהדות הנאמנה לתורה, דתיים, מסורתיים וחרדים, שהגיור יקבע רק על פי ההלכה, וההלכה במדינת ישראל תיקבע על ידי הרבנות הראשית לישראל בלבד"

שטרן עצמו התייחס לחוק בראיון ל'כיפה' לפני כשלושה שבועות וכינה אותו 'התגלמות הטרגדיה של הבית היהודי'. "בסופו של דבר מה שיוצא מחוק הגיור הוא שאנחנו מאבדים לא רק את המתגיירים אלא גם את משפחתם וסביבתם. יותר אנשים לא מתגיירים היום ולא מתחתנים. אפשר להתחתן היום בלי להיות יהודי ובסוף המדינה לא תהיה יהודית. מילא שש"ס עושים את זה אבל בני הציונות הדתית?", שאל.

בחוברת מאמרים שהפיצו בצהר לאחרונה כתב הרב מדן כי "עלינו לעשות הכול שמי שבא להתגייר, יעשה זאת על פי ההלכה ולא בגיור רפורמי וכד'. המתעתדים להתגייר עלולים להגיע לשם אם אחרים יאירו להם פנים ואנו לא. עלינו לעשות הכול שהמתעתדים להתגייר ילמדו את יסודות האמונה, את יסודות ההזדהות עם אברהם, יצחק יעקב ובניהם, את משמעות הברית שנכרתה בין ה' לבינינו בהר סיני, את ההזדהות עם דורות של יהודים ששמרו במסירות נפש על יהדותם, וכמובן את המצוות העיקריות שהמתגייר חייב לקבל על עצמו כשהוא מתגייר".

בתחילת חודש יוני פנה ראש הממשלה בנימין נתניהו לרב חיים דרוקמן בבקשה כי יסייע לפתור את הבעיה, וזה נכנס לעובי הקורה על מנת לגשר על הפערים בין הרבנים, הבית היהודי ואלעזר שטרן על מנת להגיע לנוסח מוסכם.

היום (ד'), מוסרים גורמים בכירים כי ייתכן והמגעים הגיעו להבשלה כשביום שני הקרוב תתכנס ישיבת חוקה לדון בחוק הגיור, ומיד לאחר מכן, אם יפתרו כל הבעיות, יועבר החוק בקריאה שלישית ויאושר.

על פי ההסכם המסתמן, רבני ערים יוכלו לגייר אם יעמדו בקריטריונים. בניגוד למצב היום בו יש רק בית דין אחד לגיור, ייפתחו מחוזות אזוריים - בצפון, במרכז ובדרום, על מנת להנגיש את הנושא לגרים. נושא אשר עדיין לא נפתר הינו זהות הדיינים. לא ברור כרגע היכן בדיוק ישבו בתי הדין לגיור.