פרסום ראשון: מי אחראי על התקציב המשפחתי במגזר הסרוג?

כמה נשים מנהלות את התחום הפיננסי במשפחתן? כמה חושבות שחינוך היא ההוצאה החשובה ביותר וכמה הצביעו על נדל"ן? סקר מיוחד שנערך לקראת ועידת דתיות עסקיות, שיתקיים מחר, מנסה לשפוך אור על היחס של נשים לכסף

חדשות כיפה משה ויסטוך 16/11/16 12:16 טו בחשון התשעז

פרסום ראשון: מי אחראי על התקציב המשפחתי במגזר הסרוג?
Pitel-cc-by-sa, צילום: Pitel-cc-by-sa

אז מי מנהל את ענייני הכספים בבית במגזר הסרוג? מסקר מיוחד שערך מכון 'מסקר', עבור תנועת 'אמונה', עולה כי רק 2.1% מנשות המגזר, שולטות בצד הפיננסי של משפחתן. בועידת העסקים לנשים דתיות, שתתקיים מחר בקרית שדה התעופה, תנסנה מארגנות הועידה, לשפר במעט את המצב.

ועידת דתיות עסקיות, שתתקיים מחר, תחת הכותרת: 'הרווח כולו שלך', תעסוק בין היתר בסוגיה "איך לעשות כסף והרבה בלי להתבייש" ואיך לשבור את תקרת הזכוכית של נשות העסקים הדתיות. בוועידה צפויים להשתתף בין היתר שר החינוך, נפתלי בנט, יו"ר 'אמונה', ליאורה מינקה, מנכ"ליות בכירות במשק, נשות עסקים מכל המגזרים ועוד.

לקראת הכנס ערכה תנועת 'אמונה' סקר מיוחד באמצעות חברת 'מסקר'. הממצאים המעניינים והבולטים הראו שעבור 80% מהמגזר הדתי-לאומי, כסף מתקשר עם הערך 'ביטחון'. 47% מהנשאלים קישרו את המונח 'כסף' ל-'חרות' ו- 32% ל- 'דאגות'.

על השאלה- מי אחראי לניהול תחום הכספים בבית? 41% ממשקי הבית ענו, שניהול תחום הכספים, נמצא תחת אחריות שווה בין בני הזוג, 44% אמרו שהאחריות נופלת בעיקר או רק על הגבר וכ- 15% בלבד ציינו שהאשה היא זו שבעיקר או באופן בלעדי נותנת את הטון. רק 2.1 מהמשיבים ענו שהאשה היא המנהלת היחידה של התחום הכספי בבית. 41% מהנשים סבורות כי חלוקת התפקידים כלל לא משתנה או משתנה במידה מועטה לעומת 46% מהגברים. לעומת זאת, 57% מהנשים ו- 52% מהגברים סברו שהיא משתנה במידה ניכרת ורבה.

הנבדקים נשאלו באיזו מידה לדעתם חלוקת התפקידים במשפחה משתנה כאשר האישה מפתחת קריירה עסקית. עפ"י המדגם המייצג של המגזר הדתי לאומי, 13% סבורים כי חלוקת התפקידים במשפחה אינה משתנה כלל במקרה והאישה מפתחת קריירה עסקית. השאר סבורים כי חלוקה זו משתנה במידה מסוימת, 31% במידה מועטה,% 52, חלוקת התפקידים משתנה במידה ניכרת, ובמידה רבה, ו 4%- במידה רבה מאוד. יצוין כי יותר מבוגרים סוברים כי החלוקה לא תשתנה.

נתון מעניין נוסף שנבדק, הוא סדר העדיפויות של של המשפחות מבחינת חלוקת המשאבים הכספיים. ממצאי הסקר מראים שמלבד ההוצאות השוטפות ההכרחיות, שני התחומים המובילים הנוספים הם חינוך (45%) ודירה ונכסים (38%). קניות, מותרות, בילויים ותרבות נמצאים הרבה מאחור. את תחום הנדל"ן, כאחד משני תחומים שבראש סדר העדיפויות בהוצאות הביתיות, סימנו 48% בקרב קבוצת הצעירים , 43% בקרב הבוגרים ורק 22% בקרב המבוגרים, נתון היכול ללמד על מצוקת הדיור. את תחום החינוך סימנו 40% מקרב הצעירים, 53% מהבוגרים ו- 39% מהמבוגרים.

ליאורה מינקה יו"ר אמונה: " יש לטפל בחיזוק ההתייחסות של נשים בכלל ושל נשות עסקים דתיות בפרט בסוגיות הקשורות בכסף, ולהרחיב את מעורבותן בתחום הניהול הכספי של המשפחה. אמונה תמשיך לפעול להעצמת נשים ולחיזוק יכולת ההשתכרות של נשים, וזאת הן כחלק מהרחבת האחריות של האישה על קבלת ההחלטות בחייה, והן לצורך שיפור היכולת הכלכלית של המשפחה כולה. "

(צילום: דוברות)