פרופסור אשר כהן: התלהמות נגד אוחנה לא מוסיפה כבוד לציונות הדתית

מועמד הבחירות המקדימות לבית היהודי בראיון על שריונו ופרישתו של אלי אוחנה. "ינון מגל נותר עד לסיום המשחק ואלי אוחנה הורחק, תדמיתו של הציבור הדתי לאומי נפגעה היום"

חדשות כיפה נתנאל לייפר, כיפה 29/01/15 11:43 ט בשבט התשעה

פרופסור אשר כהן: התלהמות נגד אוחנה לא מוסיפה כבוד לציונות הדתית
דוברות, צילום: דוברות

"בסופו של דבר אנחנו נראים כך: ינון מגל נותר עד לסיום המשחק ואלי אוחנה הורחק, תדמיתו של הציבור הדתי לאומי נפגעה היום" אומר ל'כיפה', פרופסור אשר כהן, שהיה מועמד בבחירות המקדימות לבית היהודי אך הגיע למקום לא ריאלי.

כהן מסביר כי הוא עדיין בעד מתן שריונים ליו"ר וכי הם דבר נכון וחשוב ביותר במיוחד על רקע קיום פריימריז. אך צריך לזכור כי הם נועדו לשתי אפשרויות: להבאת מועמדי-על בסדר גודל לאומי, כאלה שלכולם ברור שהם כאלה, ולתיקון עיוותי ייצוג, כגון, ייצוג נשים, ייצוג עדתי פריפריאלי וכדומה. "שני השריונים, הן של ינון מגל והן של אלי אוחנה לא היו בחירות הכי מוצלחות אם אכן מקבלים שאלו הן מטרות השריון. באותה מידה גם שריון שלי היה שגוי", אומר פרופ' כהן.

אך למרות שהוא סבור שהבחירה באלי אוחנה לא הייתה בחירה מוצלחת, ולגיטימי לבקר אותה, טועם כהן כי גם התלהמות הנגד הצדקנית והבוטה שלאחריה לא הוסיפה כבוד גדול לציונות הדתית.

"עם כל הכבוד לאותם חכ"ים שלפתע נעמדו על רגליהם האחוריות והערכיות, מעניין שבאמצע הפריימריז אף אחד לא הסתכן לצאת כנגד בנט על השריון של ינון מגל. חלק מהם הרי מאוד לא אהבו את השריון הזה, ואף שמעו את הביקורת על השריון ממתפקדי הבית היהודי במפגשים" טוען כהן.

הוא מסביר כי הסקר שפורסם אתמול בערב שהראה שהבית היהודי עומד על 16 מנדטים מלמד כי אף אחד לא עזב כעת את הבית היהודי בגלל נושא אוחנה. "אנו חושבים שמתוך 16 מנדטים עשרה הם של מצביעים דתיים אך זאת טעות אולי שישה מהם דתיים. אלו שעזבו את הבית היהודי עזבו כבר לפני שבוע למפלגתו של ישי", טוען כהן.

הוא מצביע על הסקרים שמלמדים שישי עובר את אחוז החסימה שלדעתו מלמדים על כך שמצביעים דתיים לאומיים רבים בוחרים בו. "זאת בחירה לגיטימית ואני בהחלט בעד שישי יעבור את אחוז החסימה בכדי לחזק את כוחו של המחנה הלאומי. אך ברור לכל כפי שגם נראים כנסי הבחירות של המפלגה שהמנדטים של ישי הינם ברובם מקרב הציונות הדתית".

כהן מביע צער על פרישתו של אוחנה, "כחובב כדורגל שמעתי את אלי אוחנה לא מעט פעמים. כמתמודד בפריימריז שמעתי גם לא מעט מהמתמודדים במשך חודש ימים. להערכתי, אלי אוחנה היה הופך לאחד הדוברים הרהוטים והטובים ביותר של הבית היהודי בקדנציה הקרובה. יותר מחלק מהחכ"ים. ניסוח והצגת עמדות הם לא פחות חשובים מעבודת החקיקה. ולאף אחד אין בדל של הוכחה שאלי אוחנה לא היה מתגלה כפרלמנטר מוצלח לא פחות מאחרים".

למרות זאת, הוא סבור כי לבנט היה קשה להתעלם לנוכח גל הביקורת שהציף את הציונות הדתית. "זה לא היה רק עניין אוחנה, זה היה הקש ששבר את גב הגמל. רבים מהמצביעים זעמו כבר שריונו של מגל אך בחרו שלא לעורר מהומה. שריונו השבוע של אוחנה ספג זעם כפול גם כנגד התנהלותו של בנט בשריון הקודם" טוען פרופ' כהן.

הוא מתייחס גם לנושא הגזענות ואומר כי "אין כאן בהכרח עניין של גזענות. זה יותר עניין של אליטיזם שכל ציוני דתי מכיר את קיומו. יהיו אשר יהיו הסיבות לכך, בסוף אנחנו נראים כך: ינון מגל נשאר עד לסיום המשחק ואלי אוחנה הורחק. הורחק תוך כדי הלבנת פנים שלא נחזור כאן על חומרתה".

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן