פרופסור אביעד הכהן: הכרחי שהבית היהודי תקבל את תיק המשפטים

הבית היהודי החל במשא ומתן ונראה כי למרות הבטחת הקמפיין שלו הוא צפוי לוותר על תיק המשפטים. פרופסור אביעד הכהן: הבית היהודי צריך לדרוש את תיק המשפטים

חדשות כיפה נתנאל לייפר, כיפה 23/03/15 10:26 ג בניסן התשעה

פרופסור אביעד הכהן: הכרחי שהבית היהודי תקבל את תיק המשפטים
יחצ, צילום: יחצ

המשא ומתן הקואליציוני החל ובבית היהודי החלו לדבר על התיקים אותם הם רוצים לעצמם כשעל פי הדיווחים מדובר בתיק החוץ והמשרד לביטחון פנים תוך ויתור על תיק המשפטים עליו דיברו במהלך קמפיין הבחירות דבר שמעורר מחאה בקרב משפטנים ואישי ציבור שקיוו שהציונות הדתית תבחר בתיק המשפטים ותפעל לשינוי המצב הקיים.

פרופסור אביעד הכהן, דיקאן בית הספר למשפטים והמרכז האקדמי "שערי משפט", סבור שלמשרד המשפטים השפעה מכרעת על עיצוב אורחותיה של המדינה בכל התחומים, הרבה מעבר למה שנראה למתבונן מן הצד. "אכן, בהשוואה למשרדי הביטחון והחינוך, מדובר במשרד שתקציבו אינו גדול מאד, וחלק ניכר שלו מצוי בשליטת היועץ המשפטי לממשלה ופרקליט המדינה. ועם זאת, השפעתו בפועל עצומה".

פרופ' הכהן מזכיר כי שר המשפטים עומד בראש ועדת השרים לענייני חקיקה, וכמו שהוכיחה שרת המשפטים היוצאת, בכוחו לקדם חוקים שנראים טובים בעיניו או לעכב את קידומם של חוקים אחרים, חשובים ככל שיהיו, ובכך לסכל את התקבלותם. בנוסף, אומר הכהן כי שר המשפטים עומד גם בראש הוועדה למינוי שופטים וגם בראש הוועדה למינוי דיינים ומכוח זה יש בידו יכולת לעצב את פניה של מערכת המשפט.

"בעקבות ה"משפטיזציה" המואצת שעברה מדינת ישראל בעשור האחרון, מינויים אלה עשויים לקבוע כיצד תיראה מדינת ישראל. ואסור גם לשכוח את נושא הטמעת המשפט העברי שניתן לקדמו באופן משמעותי באמצעות המשרד", אומר פרופ' הכהן ומצביע על כך שלא לחינם תבע מנהיג "המזרחי", הרב י"ל פישמן-מימון, בראשית ימי המדינה, דווקא את תיק המשפטים. משבקשתו לא נענתה, שלח הרב פישמן מכתב לבן גוריון שבו הודיע כי לא יהיה חבר בממשלה, ונימוקו עמו: "זאת ועוד אחרת: המשפט, זהו יסוד היסודות של המדינה. ובישיבות שונות של הנהלת הסוכנות העירו באי כח המזרחי והפועל המזרחי והדגישו כי שאלת המשפט במדינתנו היא לנו שאלת חיים וכי אי אפשר לנו להסכים למסור לגמרי תיק זה למי שאין לו ידיעה עמוקה במשפט העברי שלנו". גם עמיתו, מנהיג "הפועל המזרחי", משה שפירא, שר הפנים המיועד, ביקש להדגיש את "העניין המיוחד שיש ליהדות הדתית בתיק המשפטים" ותבע אותו עבור חברו. "ראוי ש"יורשיהם" בבית היהודי יזכרו זאת בבואם לנהל מו"מ קואליציוני", טוען פרופ' אביעד הכהן.

בתוך כך, הבוקר פורסם ב'ישראל היום' שבכירים בבית היהודי זועמים על כך שבעקבות רצונו של בנט לקבל את תיק החוץ המפלגה לא תוכל לקבל תיקים בכירים נוספים. לפי הדיווח, עם תוצאות הבחירות והבטחת הניצחון למחנה הלאומי, הביעו בכירים במפלגה רצון לזכות בתפקידי שר במשרדים הבינוניים כמו החינוך, הבינוי והתחבורה. המטרה של הבית היהודי היא לפתח את ההתיישבות ביהודה ושומרון והחשש הוא שתנופת הבנייה תיעצר אם חברי כנסת ממפלגות אחרות יקבלו את התפקידים הללו.

בבית היהודי הכחישו את הדברים וטענו שהתקשורת הישראלית מנסה לפגוע בימין על ידי המצאת סכסוכים כדי להחליש את הציונות הדתית.