פרופיל המתגייסת הדתיה: אוהבת את הדת אבל לא את הממסד הרבני

מחקר חדש שופך אור על דמותן של המתגייסות הדתיות ומראה כי למרות התנגדות הרבנים, הבנות מחליטות להתגייס על דעת עצמן. "זהו ערעור על הסמכות הרבנית, לא מרד נעורים"

חדשות כיפה אפרת קרסנר, כיפה 26/01/16 15:27 טז בשבט התשעו

פרופיל המתגייסת הדתיה: אוהבת את הדת אבל לא את הממסד הרבני
דובר צהל, אילוסטרציה, צילום: דובר צהל, אילוסטרציה

מחקר חדש של הדוקטורנטית רנית בודאי - היימן מאונ' בר אילן, מציג כי 25% מהתלמידות הדתיות באולפנות ותיכונים דתיים שונים בארץ יתגייסו לצבא, נתון שזהה לנתוני הגיוס עצמן בשנים האחרונות. כ-45% מתוכן טוענות כי בשיקולי ההחלטה, הן אינן מייחסות חשיבות לעמדת הרבנים. המחקר התבסס על 744 שאלונים שהופצו בקרב הנערות הדתיות ועוד 40 חיילות דתיות שהתראיינו, בינהן גם הנווטת הדתייה תמר אריאל ז"ל.

במטרה לשרטט את הפרופיל של המתגייסת הדתייה, השתמשה החוקרת בחמש הזהויות המוגדרות - זהות דתית, זהות לאומית, זהות משפחתית, זהות פמיניסטית וזהות חברתית, במטרה למצוא את תמהיל הזהויות המשותף לבנות המתגייסות.

לפי המחקר הזהות הדתית הייתה מאוד חשובה לבנות , אך הזהות המשפחתית והתמיכה המשפחתית הייתה יותר משפיעה. החוקרת בודאי - היימן אומרת ל'כיפה' כי לא מדובר במרד נעורים, אלא בתהליך חברתי שעובר על המגזר, שאינו מעוניין בייעוץ עם דמויות רבניות :"בשאלונים שהפצתי בקרב התלמידות יצא שעמדת המשפחה מאוד חשובה להן כאשר יתגייסו, והן ירצו לקבל ממנה תמיכה. מה שמראה שהרבה משפחות תומכות בגיוס הבנות, למרות שהרבנים לא. כך שזהו תהליך סוציולוגי, כי המשפחות הדתיות הן בעד הגיוס והרבנים לא. לדעתי לא רחוק היום בו המגזר הדתי ירצה להקים לעצמו קהילות ובתי כנסת ללא דמויות רבניות".

בשאלונים אותם הפיצה הדוקטורנטית, נבחנו שלושה מודלים רבניים, האחד מודל שאינו מתייעץ או משוחח עם רבנים והוא היווה כ-45% מכלל המתגייסות, המודל השני שהוא מודל שיצר דיאלוג עם רבנים אך בסופו של דבר הבנות החליטו עבור עצמן מה נכון ומה לא, והמודל השלישי שבחר לחפש רבנים שתומכים בגיוס של בנות דתיות מבחינה הלכתית. רוב הבנות בחרו במודל הראשון, שלא מייחס חשיבות לרבנים.

פוחדות לקרוא לעצמן פמינסטיות

עוד נתון מעניין, הוא שהבנות הדתיות שמתגייסות, מחליטות לעשות את זה מתוך תפיסה הדוגלת בשיוויון בין המינים, שהיא תפיסה פמינסטית, ובכל זאת הן מאוד חוששות לכנות את עצמן פמיניסטיות. לדבריה של היימן זהו פרדוקס מוכר: "יש הסתייגות מאוד גדולה מהנושא וההגדרה הפמינסטית, הן כן מייצגות פרקטיקה של תפיסות שיוויוניות. זו תופעה ידועה - היא נקראת הפרדוקס הפמינסטית, זה במיוחד נפוץ בחברות דתיות שמרניות. הן מאוד נרתעות מההגדרה של פמיניזם, מבחינתן ההגדרה נתפסת ככוחנית מדי. יש משהו בחינוך שגורם לבנות להסתייג מההגדרה של המילה עצמה".

עוד הוסיפה החוקרת כי "היה לי מיעוט של בנות, שהן היו בעד דברים של פמיניזם דתי, הן אמרו שהן בעד שנשים יעשו כל דבר אפשרי במסגרת ההלכה כמו לימודי גמרא, קריאה בתורה ועוד. הרוב המכריע, היה בעל תפיסות פמיניסטיות אבל סירבו להגדרה של המילה 'פמינסטית'".

לטענתה של החוקרת, הנתון המפתיע הוא בחירתן של בנות דתיות להתגייס לצבא לא מהמקומות המקובלים כמו תיכון פלך, אלא דווקא באולפנות שנחשבות לתורניות, לדוגמא אולפנת כפר פינס "עד לפני עשור, שירות של נשים דתיות בצבא נחשב לגיטימי בעיקר בתיכונים של הקיבוץ הדתי, הנחשב לאגף הליברלי של הציונות הדתית, ובמיעוט מהתיכונים הדתיים העירוניים. שיעור המתגייסות מקרב בוגרות האולפנות, הנחשבות לספינות הדגל של החינוך ממלכתי דתי לבנות עולה בשנים האחרונות. בהחלט אפשר לראות מגמת עלייה באולפנות ובתיכונים הדתיים היוקרתיים, המיינסטרים של הציונות הדתית - לא הקיבוצים, לא אלה שהם לייט, אלא המיינסטרים - שם יש עלייה בגיוס".

בשנת 2010 דווח על 935 בוגרות חמ"ד שהתגייסו לצבא, בשנת 2012 התגייסו 1503 בוגרות, בשנת 2013 כבר דווח על 1616 בוגרות חמ"ד שהתגייסו לצה"ל ובשנת 2014 דווח על שיא של 1,830 בוגרות חמ"ד שהתגייסו לצה"ל. בסך הכול, תוך 4 שנים הוכפל מספר המתגייסות.

לטענת החוקרת, מגמת העלייה בגיוס הבנות, על אף התנגדותם של רבנים, מעידה על התערערות בסמכות הרבנית שקיימת בציונות הדתית, שלהשערתה הופכת לרופפת: "אני רק אומרת, רבנים - שימו לב, ברגע שאתם מתרחקים מהשטח ואתם לא שמים לב מה קורה בשטח, אז אתם מסתכנים בזה שאתם הופכים ללא רלוונטים. כי אנשים מדלגים מעליכם, הבנות מחליטות להתגייס באופן עצמאי. במקום לבקר את הבנות האלה שמתגייסות, תבקרו אותן בשטח, את התמיכה שאתם נותנים לבנים - תתנו לבנות. הרי הסכנה של 'להפוך לחילונים בצבא' קיימת גם אצל הבנים, לא רק אצלן".

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן