פרויקט חדש ושאפתני: מכון המקדש יגדל פרות אדומות

טכנולוגיה חדישה שקיבלה את אישור משרד החקלאות תאפשר גידול פרות אדומות בצורה מסודרת. מכון המקדש שעומד מאחורי הפרויקט מספר כי היא נוסתה בהצלחה וכמה פרות אדומות כבר נולדו

חדשות כיפה נתנאל לייפר, כיפה 15/07/15 09:02 כח בתמוז התשעה

פרויקט חדש ושאפתני של מכון המקדש יגדל פרות אדומות בצורה מסודרת לצורך שימוש עתידי בבית המקדש כדי לטהר את העולים מטומאת מת.

באזורים שונים בעולם גדל זן של פרות הידוע בשם Red Angus. צבען של פרות אלה הוא אדום-חום, וניתן להשתמש בהן לצורך מצוות פרה אדומה. בעבר נעשו מספר ניסיונות לייבא פרה אדומה כשרה כהלכתה לארץ, אך הדרישות של משרד החקלאות לייבוא בעלי חיים עיכבו את התהליך ובסופו של דבר הפרה נפסלה מכשרותה.

כיום קיימת טכנולוגיה חדשה, המאפשרת הקפאת עוברים של פרות, הבאתם לארץ, והשתלתם ברחמה של פרה מקומית. טכנולוגיה זו הוסכמה ואושרה ע"י משרד החקלאות, וכבר נוסתה בארץ בהצלחה, עם לידתם של מספר זכרים מזן זה כאן בארץ. בדרך זו ניתן לייבא פרות נבחרות, ולגדלן כאן בארץ לצורך מצוות פרה אדומה.

מכון המקדש כבר חתם הסכם עם חקלאי מנוסה בגידול בקר כאן בארץ. והטכנולוגיה כבר נוסתה בהצלחה עם לידתם של מספר זכרים אדומים ובריאים מזן זה כאן בארץ. מקום הגידול ופרטים נוספים אודות החקלאי יישארו חסויים לציבור הרחב במהלך השלבים הראשוניים של הפרויקט ובמכון המקדש מבטיחים לפרסם עדכונים מדי פעם עם התקדמות הפרויקט.

כידוע, דרישות ההלכה לצבעה וגילה של הפרה האדומה הן מחמירות ביותר. הפרה צריכה להיות בגיל שנתיים, וללא שתי שערות צמודות בצבע שחור או לבן. לפרות האדומות יש נטייה להשחיר עם הזמן, ולכן ייתכן שיהיה צורך לבצע השבחה גנטית במשך מספר דורות של פרות, עד שתימצא פרה שתישאר ללא שערות שחורות גם בגיל שנתיים, שהוא הגיל המינימלי לשחיטת הפרה.

בנוסף, יש צורך לגדל את הפרה בתנאים מיוחדים, על מנת לשמור על גדרי ההלכה - פרה תמימה שאין בה מום ולא נעשתה בה מלאכה. גידול בתנאים כאלה דורש תכנון קפדני והכנות רבות, הכוללות את בידודה של הפרה מהעדר, וכן השגחה ושמירה צמודה במשך כשנתיים.

במכון הקימו גם פרויקט מימון המונים בו הם מנסים לגייס כחצי מיליון שקל למימון הפרויקט הסבוך והיקר ותוך שלושה ימים בלבד נאספו כבר כחמישים אלף שקל שישמשו לטיפולים הוטרינרים ההשגחה הרבה הנדרשת ועלויות הגידול.

[embed]

]