פסק הלכה: מותר לעסק להמשיך לפעול באינטרנט בשבת

עסק באינטרנט יכול להמשיך לפעול בשבת באמצעות קבלן גוי, כך קובע פסק הלכה חדש. "במציאות היום, אם לא יימצא פתרון להפעלת העסק ברשת בשבת, הוא יאבד רלבנטיות וקהלים רחבים"

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 14/08/14 10:16 יח באב התשעד

פסק הלכה: מותר לעסק להמשיך לפעול באינטרנט בשבת
Shutterstock, צילום: Shutterstock

עסק באינטרנט יכול להמשיך לפעול גם בשבת, כך קובע הרב שמואל פולצ'ק במאמר שפורסם בתחומין ל"ד, שנתון ההלכה של מכון צומת שיצא לאחרונה לאור.

על פי המאמר, ניתן להפעיל גם בשבת עסקים הפועלים באינטרנט, מדין "קבלנות בעסקים גדולים" שכן במציאות היום, אם לא יימצא פתרון להפעלת העסק ברשת בשבת, הוא יאבד רלבנטיות וקהלים רחבים, שכן: "הציפייה של המשתמשים היא ששירותים אלה יפעלו ללא הפסקה, ואף יעניקו שירות לקוחות בכל רגע".

הרב פולצ'ק, חוקר ממכון משפטי ארץ בעפרה קובע כי ניתן לערוך הסכם קבלנות עם גוי, או עם חברה בבעלות וניהול של גוי, להפעלת העסק בשבת. בנסיבות כאלה יש להתיר להסתמך על היתר "קבלנות בעסקים גדולים" העוסק במקרים כאלה, ולשכור קבלן גוי שינהל את מה שצריך להתנהל בעסק בשבתות וישתכר לפי תפוקתו.

עוד מבהיר הרב פולצ'ק כי אם ניתן שהיהודי לא יאמר בפירוש לקבלן הגוי לעשות מלאכה בשבת, הדבר עדיף, אך אם יש צורך להגדיר לקבלן את משימותיו בשבת, מותר לומר לו אותן מערב שבת בפירוש ולא רק ברמז.

כזכור, רבנים בכירים קבעו בעבר כי מותר להפעיל אתרי מכירות באינטרנט שפועלים באופן אוטומטי.