פסק דין חריף נגד המועצות הדתיות: הפלו במשך שנים את הקייסים האתיופים

24 שנים לאחר המחאה של קייסים של העדה האתיופית להשוואת שכרם לשכר הרבנים בישראל קובע פסק דין: הם הופלו במשך שנים ויפוצו רטרואקטיבית במאות אלפי שקלים

חדשות כיפה משה מאירסדורף 05/07/16 03:34 כט בסיון התשעו

פסק דין חריף נגד המועצות הדתיות: הפלו במשך שנים את הקייסים האתיופים
Boris Diakovsky/shutterstock., צילום: Boris Diakovsky/shutterstock.

מדינת ישראל והמועצות הדתיות הפלו במשך שנים את הקייסים ורבני הקהילות בני העדה האתיופית בישראל והן ישלמו רטרואקטיבית פיצויים, הפרשי שכר ולחלקם אף נקבע שיקבלו פנסיה תקציבית. כמו כן קבע בית המשפט כי כל תובע יקבל 50,000 ש"ח פיצוי חד פעמי. פסק הדין קבע כי הקייסים והרבנים הופלו במשך שנים על ידי המועצות הדתיות למרות קביעות חוזרות ונשנות כי הם עובדים ופועלים בדיוק כמו רבני שכונות שהשתכרו יותר, בצורה משמעותית.

מסעם הארוך של התובעים שיוצגו על ידי עורך דין אלכס ספינרנד, אל השוואת שכרם החל במחאה של בני העדה בשנת 1992. המחאה שנמשכה 17 ימים מחתה כנגד סירובם של הרבנות הראשית, המועצות הדתיות ואנשי הדת בישראל להכיר במעמדם של הקייסים והרבנים יוצאי אתיופיה כמנהיגים וחניים וכנגד הסירוב להעסקתם במסגרת המועצות הדתיות.

לאחר המחאה הוקמה וועדה בינמשרדית שקבעה שיש להשוות את שכרם ומעמדם בכל עניין לרבני קהילות בישראל וקביעה זו אף קיבלה תוקף של החלטת ממשלה שהחליטה כי הביצוע יוטל על משרד הקליטה ומשרד הדתות. מכאן ואילך לא נעשה כמעט דבר על פי הקביעה הנחרצ כי תנאי הקייסים והרבנים יהיו שווים לרבני שכונות וקהילות שאינם בני העדה.

פסק הדין קובע כי במשך שנים ארוכות הועבר השכר של הקייסים ממדינת ישראל אל המועצות הדתיות אך כשהגיע לכיסם של הקייסים היה הסכום 'מופחת' ממה שהיה אמור להיות. עוד קבע בית המשפט כי ישנה אחריות למדינת ישראל ולמועצות הדתיות יחד כמי שקיימו עם הרבנים יחסי עובד- מעביד ולא קיבל את הטענה המקבילה של המדינה והמועצות כי הן אינן המעסיקות.

בית המשפט גם קבע כי לא תחול התיישנות על התביעה למרות הזמן הרב שהיא מכסה, כיון שהמדינה עצמה הודתה בהזדמניות שונות כמו וועדות הכנסת שדנו בעניין ותכתובות שונות כי ישנם פערים בין השכר שלו התחייבה המדינה לבין השכר ששולם בפועל. חלק מן התובעים הן אלמנותיהם של קייסים שנפטרו במהלך השנים והפנסיה שלהם חושבה כמובן לפי השכר המופחת ולא לפי מה שהתחייבו להם.

עו"ד אלכס ספינרד ועו"ד מיה עובדיה שייצגו את הקייסים בתביעה אומרים: "מדובר בפסק דין שעשה סוף לקיפוח ואפליה של הרבנים האתיופים.בית הדין קבע כי המדינה והמועצות הדתיות הם המעבידים במשותף, אשר במשך שנים קיפחו את התובעים. בנוסף לפסיקת הפרשי שכר פסק בית הדין לכל אחד מהתובעים פיצוים בגין אפליה על סך של 50,000 ₪, ואף נקב בביקורת חריפה כלפי המדינה בנוגע להעדר פיקוח על העסקתם של הרבנים והקייסים אשר אפשר את הקיפוח. בית הדין חייב את הנתבעים בתשלום הוצאות של 75,000 ₪".

יו"ר ועדת העלייה, הקליטה והתפוצות ח"כ ד"ר אברהם נגוסה (הליכוד) מברך על פסיקת בית המשפט לפצות את הרבנים והקסים יוצאי אתיופיה לאור אפלייתם במועצות הדתיות: "טוב שנעשה צדק לקסים ולרבנים יוצאי אתיופיה ותקוותי היא שהמערכת המשפטית תביא לצדק בנושאים אחרים בהם הקהילה סובלת מאפלייה ממסדית: הן בעלייה והן בהשתלבות הקהילה בחברה הישראלית."

מלשכתו של ח"כ נגוסה נמסר כי בעוד כשבועיים תקיים הועדה בראשות ח"כ נגוסה דיון בנושא תנאי העסקתם של הקסים והרבנים.