פניה ליועמ"ש: להעמיד לדין את מארגני תצוגת האופנה בבית הכנסת

תנועת ´ציונות משפטית´ פנתה ליהודה ויינשטיין בדרישה להעמיד לדין את המארגנים בשל ´פגיעה בקודשי ישראל´

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 18/12/14 09:43 כו בכסלו התשעה

פניה ליועמ"ש: להעמיד לדין את מארגני תצוגת האופנה בבית הכנסת
Shutterstock, צילום: Shutterstock

יממה לאחר הפרסום ב'כיפה' על עריכת תצוגת אופנה בבית הכנסת הבינלאומי בתל אביב, המונהג על-ידי הרב אריאל קונסטנטין, על ידי המעצבת מילי דהן בשיתוף עם ערוץ הוט, אשר במהלכה הוכנסו לרחבת התפילה בבית הכנסת דוגמניות בלבוש חושפני לקול שירת "שלום עליכם" מפי זמרים שעמדו על בימת התפילה, שלחה תנועת "ציונות משפטית" פנייה אל היועץ המשפטי לממשלה בדרישה להעמיד לדין את המארגנים.

לדברי התנועה, אשר פועלת לחיזוק ערכי הציונות והיהדות גם באמצעות עולם המשפט, למרות המקום הנכבד שיש לחופש הביטוי במדינת ישראל, הרי שנוכח חומרת הפגיעה הגסה בקודשי ישראל יש מקום לעשות שימוש באותו סעיף חוק אשר נעשה בו שימוש נדיר בעבר, בשנת 1997, כדי להעמיד לדין את הגב' טטיאנה סוסצקין באשמת פגיעה ברגשות המוסלמים עת תלתה כרזות בהן הופיע מוחמד בדמות חזיר דורך על הקוראן, והאוסר פגיעה ברגשי הדת. על פי פסיקת בית המשפט העליון נדרשת פגיעה חמורה ברגשי הדת, ולדעת אנשי "ציונות משפטית" זו אכן מתקיימת במקרה הזה.

בפנייתם הוא מציינים כי גם בית המשפט העליון הכיר בכך שפגיעה במוסר וברגשות הדת נכללים בפגיעה בסדר הציבורי, כדברי השופט ברנזון: "אמת, כל אחד חייב לכבד את רגשות הזולת, לרבות רגשות דת ואמונה, ולהימנע עד כמה שאפשר מלפגוע בהם. זהו צו מוסרי נעלה, שבלעדיו לא ייכונו חיי חברה תקינים ומכובדים".

פניית חברי "ציונות משפטית" מתווספת לגינויים החריפים שנשמעו הן במערכת הדתית והן הפוליטית. כך למשל בשם ארגון רבני "בית הלל", הידוע במתינותו הדתית, נמסר: "תצוגות אופנה הן תרבות זרה ליהדות, ויש לגנות החפצת נשים, בכל מקום ובכל הקשר. בתוך בית כנסת, מקום הקדושה והיראה, זאת לא פחות מתועבה. ימי החנוכה הם העונה שיש להתגאות במסורת היהודית הנפלאה, ובוודאי לא להכניס לתוך ההיכל הרכיבים הבזויים ביותר של התרבות הסובבת אותנו", וגם בארגון רבני צהר הביעו זעזוע ''מחילול הקודש ומבזיון בית הכנסת המנוגדת להלכה".

כן צוטט שר הכלכלה, המופקד גם על המשרד לשירותי דת, נפתלי בנט, כאומר: ""תצוגת אופנה בבית כנסת היא אירוע הרומס את קודשי ישראל בשביל גימיק תקשורתי. אומנות אינה רמיסת רגשות האחר בשביל למכור שמלה. ביזוי בתי כנסת על ידי יהודים היא חציית קו אדום" וסגן השר לשירותי דת, הרב אלי בן דהן, שאמר: "מעשה זה מהווה קהות חושים יהודית ואובדן של כבוד למסורת היהודית. מדינה שמאפשרת לבזות את בתי הכנסת שלה ואת המקומות המקודשים סופה שלא תישאר יהודית".

אתמול הציגו ב'צהר' את ההסכם עליו חתם הרב אריאל קונסטנטין עם אנשי 'הוט'. על פי ההסכם, מותר להם לבצע תצוגת אופנה 'צנועה' בלבד. בסרטון בו מציגות הדוגמניות נראה גם הרב קונסטנטין, אך לדברי צהר הוא ניסה למחות נגד התצוגה אך לא הצליח בכך. בתוך כך התקבלה כבר אתמול במשטרת ישראל תלונה בעניין.

אייל כהן, יו"ר "ציונות משפטית" הגיב לדברים ואמר: "אומנם חופש הביטוי הוא מערכי היסוד של מדינת ישראל בהיותה מדינה דמוקרטית, אך יחד עם זאת מדינת ישראל היא מדינה יהודית אשר חרטה על דגלה את ערכי היהדות הבסיסיים. כפי שכתב בעבר השופט לנדוי, החובה שלא לפגוע ברגשי הדת של הזולת נובעת במישרין מחובת הסובלנות ההדדית בין אזרחים חופשיים בעלי אמונות שונות, שבלעדיה לא תיתכן שום חברה דמוקרטית מגוונת כשלנו.חילול קודשי ישראל המהווה פגיעה גסה ברגשי הדת, מכרסם בערך הסובלנות ופוגע במרקם העדין שבין הקבוצות השונות שבתוך העם ולכן ראה המחוקק לנכון להגביל אותו. צר לי כי דווקא בימי החנוכה בהם אנו מתגאים בשמירת תרבותנו ומסורתנו היהודית התפרסם כי יש מי שאינו מהסס לעורר פרובוקציות תוך כדי החפצת נשים דווקא בתוככי בית תפילה מקודש. ישנם גבולות אדומים שבשם החיים המשותפים ביחד והשמירה על הסדר הציבורי פשוט אסור לחצות, ואני קורא לכל הגורמים הנוגעים בדבר לפעול כדי להבהיר שמקרים מעין אלו יוצאו מעבר לגדר".