פייסבוק - פיקוח נפש שדוחה שבת?

דיווחי תנועה והודעות יחסי ציבור. בעוד רוב הגופים הממלכתיים שובתים מעבודה בשבת גם ברשת, דף הפייסבוק של המשטרה פעיל גם בשבת בתואנה שמדובר בפעילויות מצילות חיים. האומנם?

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 30/11/14 15:29 ח בכסלו התשעה

פייסבוק - פיקוח נפש שדוחה שבת?
דובר יצהר, צילום: דובר יצהר

שאלת העבודה בשבת היא נושא טעון במדינת ישראל, אך בסך הכל הכל מסכימים כי בשבת העבודה נעצרת, מכיוון שהעובדים זכאים ליום חופשי אם לא מדובר בנושאים מהותיים שנוגעים לחירום. הדבר נכון גם כשמדובר בארגונים העוסקים בחירום ביום יום, וכך, בעוד מגן דוד אדום עובדים בשבת, דף הפייסבוק שלהם פעיל במשך שישה ימים בלבד, וכך גם דף הפייסבוק של צה"ל. העבודה השוטפת ממשיכה בשבת, אך אין שום סיבה שדף הפייסבוק, שנועד בעיקר ליח"צ פנימי, ימשיך לעבוד בעוד שאר המדינה עוצרת.

למרות שרוב הגופים אכן פועלים כך, מתברר כי דף הפייסבוק של משטרת ישראל פעיל בשבת באופן קבוע ורציף, ועובדי מחלקת הניו מדיה של המשטרה אינם עוצרים לרגע את עבודתם. מדוע? האם מדובר בעבודה שיש בה צורך מבצעי? בכלל לא בטוח.

מבדיקת 'כיפה' בנוגע לפרסומים של דף הפייסבוק של משטרת ישראל עולה כי לצד פרסומים מבצעיים כדוגמת חיפוש אחר נעדרים ואזהרות לגבי סכנות שונות, פרסומים לגיטימיים לחלוטין, מתפרסמים בדף הפייסבוק פוסטים אשר בינם לבין צורך מבצעי אמיתי בשבת אין ולא כלום. בתגובה לכתבה זו, טענו במשטרה כי הנציג התורן עוסק במענה לגולשים בפניות העוסקות בין היתר בניסיונות התאבדות, אלימות במשפחה וכדומה, אך בעוד אלו כאמור פעולות מבורכות, פרסומים אודות דיווחי תנועה אינם מבצעיים ואינם נצרכים בשבת.

(צילום: צילום מסך)

כך, בתחילת חודש נובמבר למשל דיווחו בדף הפייסבוק של משטרת ישראל בלב השבת על כך שישראלי נעצר בחשד לפריצה למחשבי חברות ושניסה לסחוט מיליוני שקלים, וכן על שינוי הנסיעה בכבישים לקראת עצרת רבין. לפני כשבועיים דווחו אנשי מחלקת הניו מדיה במשטרה בשעה שבע בבוקר ביום שבת על כך שמאות שוטרים חצצו בין הניצים הדרוזים והמוסלמים במועצה המקומית אבו סנאן שבצפון הארץ. אירועים חשובים אומנם, אך בינם לבין פיקוח נפש אין ולו כלום, וחילול השבת הנגרם בגינם הינו מיותר לחלוטין. אם ביחסי ציבור עסקינן, אין שום סיבה שהפרסום לא יחכה עד סוף שבת.

(צילום: צילום מסך )

(צילום: צילום מסך)



תגובת משטרת ישראל: "משטרת ישראל פועלת מסביב לשעון, 7/24, וכך גם חטיבת דובר המשטרה ויחידת הניו-מדיה הכפופה לה ואחראית על תפעול דף הפייסבוק הרשמי של משטרת ישראל. כחלק מפעילות זו, גם מערך השירות של דף הפייסבוק ממשיך לפעול לאחר כניסת השבת. הנציג התורן נותן מענה לגולשים ועוסק בפעילות מצילת חיים כגון טיפול בפניות העוסקות, בין היתר, בניסיונות התאבדות, אלימות במשפחה, דיווח על מפגעים ופשיעה".