פייגלין ל'כיפה': "אנחנו שואפים ל-15 מנדטים, אני מקווה ליותר"

על גוש הימין: "אין לו שום אידאולוגיה", על הממשלה הנוכחית "ממשלת החלומות של הימין ולמרות זאת השעון של עמונה מתקתק" ועל המגזר: "יש לי סימפטיה"

חדשות כיפה אביטל טרקיאלטאוב 22/09/16 22:43 יט באלול התשעו

פייגלין ל'כיפה': "אנחנו שואפים ל-15 מנדטים, אני מקווה ליותר"
פלאש 90, צילום: פלאש 90

מצד אחד סקר שחוזה למפלגתו 15 מנדטים ומאידך שמועות כי לא תעבור את אחוז החסימה, תכנית מדינית סדורה יחד עם מצע של 150 עמודים ומפלגה שלטענתו היא לא שמאל ולא ימין. כמעט שנתיים לאחר שפרש מהליכוד ושנה וחצי לאחר שהודיע על הקמת מפלגת "זהות", ח"כ לשעבר משה פייגלין שואף להנהגת המדינה "ככל הנראה זה ייקח יותר ממערכת בחירות אחת", לא נבהל מההיענות הנמוכה במפקד "אנשים רוצים להצביע, לא להתפקד. מוסד ההתפקדות והפריימריז בישראל הוא מוסד ששמו הוכתם" וטוען כי הוא אינו אנטי מגזרי כפי שחושבים "יש לי אפילו סימפטיה למקום שממנו באתי, 'זהות' היא לא מפלגה מגזרית זה הכל".

עם תום שבועיים של גיוס כספים מסיבי למפלגתו החדשה, ח"כ הליכוד לשעבר, משה פייגלין, נשמע מרוצה "גייסנו 460 אלף דולר בעזרת פעילי השטח שלנו, מאנשים פה בארץ בתרומות קטנות, למעלה מ-1300 תרומות בממוצע של 200-300 ₪ לתרומה. גייסנו גם כמה תרומות גדולות יותר". פייגלין מדגיש כי "מעבר לגיוס הכספי היה כאן משהו הרבה יותר עמוק ויסודי, הייתה התגייסות והבעת אמון עמוקה של התנועה עם פעיליה ועם הציבור הישראלי. אנחנו יוצאים מחוזקים ובתחושה שלמסרים שלנו, במרחב הפוליטי והציבורי שאנחנו יוצרים, יש צורך מאוד עמוק".

בשבועות האחרונים פורסם סקר לפיו 'זהות' זוכה ב-12-15 מנדטים. אתם מאמינים שאלו מספרים ריאליים?
"אלו המספרים שאנחנו שואפים אליהם ובעזרת ה' גם נגיע אליהם. האם המספרים האלה נכונים לרגע זה? אין לי מושג. הם נכונים לרגע שבו נעשה הסקר. יותר משמספרי המנדטים חשובים, חשובים הפילוחים ומאיפה מגיעים המנדטים האלו, אנחנו יודעים היום לומר ש'זהות' היא מפלגה שנתמכת על ידי הציבור הישראלי כולו, פחות או יותר בצורה אקוויוולנטית למגזרים השונים".

"מתוך האנשים שאמרו שיצביעו זהות 26% הם חילונים, 45% מגדירים את עצמם כמסורתיים והשאר דתיים וחרדים. אנחנו בוודאי לא תנועה מגזרית. שליש מהאנשים שאמרו שיצביעו זהות הצביעו בפעם הקודמת למפלגות מרכז-שמאל, כ-10% הצביעו למחנה הציוני ו-10% הצביעו לכחלון. 'זהות' פתחה מניפה רחבה שמדברת לציבור גדול ונותנת תשובות לצרכים רחבים. אנחנו מדברים על גיור, כלכלה, בריאות, תאונות דרכים וכמובן יש לנו גם תכנית מדינית אמיתית אלטרנטיבית לזו של השמאל. אלו נתונים הרבה יותר מעניינים ממספרי המנדטים והם לא ישתנו גם אם מחר יהיו לנו בסקר אחר רק שבעה מנדטים".

אבל אתה מאמין שאתם יכולים להגיע ל-15?
"כן. הסקר הזה בוודאי מראה פוטנציאל, הוא לא מבטיח שום דבר ואנחנו לא מתהדרים במספרים הללו, אבל פנינו למכון רציני והתוצאות הן תוצאות מדעיות לפי הכללים. מבחינתינו הסקר מצביע על שני דברים, מבחינה אבסולוטית הוא מצביע על אופי האנשים שמוצאים ב'זהות' מענה לצורך- מיהם מצביעי זהות? אנחנו יודעים בדיוק מי הקהל שלנו. הדבר השני שקיבלנו מהסקר הוא את פוטנציאל המנדטים. התשובה לא מובטחת, אני לא יודע מה נקבל ביום הבחירות- אני מקווה שנקבל יותר".

פייגלין מסביר כי לא פרסמו את תוצאות הסקר כי "התוצאות היו טובות מדי. לא הרגשנו שיש לציבור את הכלים באמת להכיל אותם. אני חושב שצדקנו בעניין הזה". בניגוד לתוצאות המזהירות בסקר המדובר, במפקד של 'זהות' שנפתח לפי קרוב לשנה, נחלה המפלגה מפלה.

יש טענות שלא תעברו את אחוז החסימה
"הסקר הוא מדעי והטענות הן טענות שאין להן על מה להתבסס אלא על מחשבות. אני לא משועבד לא לזה ולא לזה. מי שכל כך מוטרד מכך שלא נעבור את אחוז החסימה מוזמן להצטרף ל'זהות' ולשכנע את הציבור הרחב להצביע עבורו. האתגר שהצבנו לעצמנו בבחירות הקרובות הוא להגיע ל-15 מנדטים, זה מה שמטריד אותי, לא אחוז החסימה".

פייגלין מדגיש כי השאיפה לעבור את אחוז החסימה, היא לא אחת שאיתה היה רץ לכנסת. "בשביל לדחוק לכנסת ארבעה חברי כנסת אין הצער שווה בנזק המלך. המטרה שלנו הייתה ונותרה הנהגת המדינה, לא פחות מזה. אנחנו מבינים שככל הנראה זה ייקח יותר ממערכת בחירות אחת, אבל סיפור אחוז החסימה הוא בכלל לא הסיפור שלנו. המטרה שלנו היא לא להיכנס לכנסת, המטרה שלנו היא להנהיג את מדינת ישראל".

כמה התפקדו למפקד?
"כ-1500 איש. הייתה לנו הנחת יסוד שהבאנו מהליכוד, שאנשים רוצים להתפקד, הנחת יסוד מוטעית. כשהיינו צריכים מאה מייסדים למפלגה, שהייתה נראית חסרת סיכוי לחלוטין, בתוך שבוע 550 איש רצו אלינו ושילמו 500 ₪ דמי השתתפות, הגיעו אלינו מכל הארץ ומכל גווני הקשת האזרחית. לעומת זאת כשביקשנו להתפקד התברר שזה פחות מעניין את הציבור. אנשים רוצים להצביע, לא להתפקד. כשביקשנו מאנשים לתרום שוב הופתענו לכיוון ההפוך והייתה התעוררות גדולה, תפיסת נושא ההתפקדות בציבור הישראלי נמצאת במקום אחר מכפי שחשבנו".

"לפעמים אתה לוקח סרגל מסויים ומנסה למדוד איתו את המציאות אבל מסתבר שזה הסרגל הלא נכון. מוסד ההתפקדות והפריימריז בישראל הוא מוסד ששמו הוכתם בגלל משחקים של המפלגות הגדולות". פייגלין מדגיש כי הוא לא דואג ממצב ההתפקדות הנוכחי "יהיו פריימריז לבחירת רשימת המפלגה לכנסת והם יהיו דמוקרטיים עם מספר בוחרים גדול ומכובד".

מה התכנית המדינית שלכם?
"בגדול אנחנו מדברים על החלת ריבונות מלאה ועל פתרון בעיית התושבים שחיים באיזורי החלת הריבונות תוך כיבוד כל זכויות האדם שלהם. מתן אפשרות לתושבים לקבל תושבות קבע, להגר- ולעודד את ההגירה הזו, או במקרים מיוחדים למי שרוצה לשרת בצה"ל ולהיות נאמן למדינת ישראל כמדינתו של העם היהודי אפשרות גם לקבל אזרחות. אלו שלושת האופציות".

'זהות' לא מהווה פיצול נוסף ופגיעה בגוש הימין?
"כשלישי מהקולות של 'זהות' באים בכלל מהמרכז ומהשמאל. אנחנו לא ימין ולא שמאל. מצד אחד אף אחד לא מציג פתרון מדיני, משמעותי, אלטרנטיבי וחד משמעי כפי שאנחנו מדברים על סיפוח כולל, ומצד שני המדיניות שלנו מדברת אולי לשמאל יותר מאשר לימין בכל הנושא של חירות האדם. אנחנו לא שייכים לאיזשהו מחנה, אנחנו מביאים אלטרנטיבה כוללת לכל המקום שהחברה הישראלית נמצאת בו כיום. מקום שבו מככבת למעשה האג'נדה של השמאל".

"לימין אין שום אידאולוגיה, מעולם לא הייתה לו, אין לו שום משנה סדורה שאיתה הוא יכול לממש את התחושות הלאומיות הבריאות שלו לאיזושהי פעולה, לימין יש אמוציות וחלומות יפים. אם נשאל היום כל איש שמאל עם ראש על הכתפיים איך הוא רוצה שמדינת ישראל תיראה בעוד 15 שנה הוא מייד נותן לך תשובה, מדינת כל אזרחיה או גבולות 67, סוציאליזם כלכלי או הפרדת דת ומדינה. אם נשאל איש ימין את אותה השאלה, אפילו חבר כנסת, אין לו מושג. הוא לא יודע להגיד מה הגבולות או איך צריכה להיראות הכלכלה, מה הפתרון לדיור וליוקר המחייה. אין לו מושג. את התרגיל הזה עשיתי עם דוברי הימין המוכרים ביותר. צריך להבין שההבדל בין שמאל לימין בישראל הוא שלימין יש את העם אבל אין לו אידיאולוגיה, לשמאל יש אידאולוגיה אבל אין לו את העם".

פייגלין טוען כי לחירות מצע מפורט של כ-150 עמודים הכולל תכנית כלכלית, מדינית, לאומית ועוד. "אנחנו נמצאים היום במצב שבו הממשלה היא ממשלת החלומות של הימין. אני לא זוכר בדור האחרון ממשלה יותר ימנית מזוקקת מהממשלה הזו. בלי לפיד ובלי ציפי לבני שמטרפדת כל דבר, עם ליברמן- הכי קיצוני שיש- כשר ביטחון, מי חלם. עם שרת משפטים יוצאת 'ישראל שלי'. קיבלנו את ממשלת הימין המושלמת שיכולנו לחלום עליה, והשעון של עמונה מתקתק, שר הביטחון הכי ימני שיש הודיע שהוא הולך לבצע את הדבר הזה. מה בדיוק נותן לנו הגוש הימני הזה? לא כל כך ברור, אני חייב לומר".

מה הפתרון שלכם לבעיית הדיור?
בקווים כללים צריך לבטל את המוסד שנקרא מנהל מקרקעי ישראל ולהעביר את הקרקעות לציבור הרחב. זאת הסיבה המרכזית למחירי הדיור הגבוהים. הסיבה השנייה היא הרגולוציה המטורפת בכל תהליך התכנון והבנייה. יש לנו תכנית כיצד אפשר לבנות בית בישראל מבלי לראות כמעט אפילו פקיד אחד. הנקודה השלישית היא כמובן שחרור לבנייה חופשית ביהודה ושומרון. רק ההכרזה על כל אלה תוביל לירידה במחירי הדיור".

גם כחלון אמר שיטפל במנהל מקרקעי ישראל
"כחלון לא מתחיל אפילו להיכנס למנהל. הוא מוסיף מעורבות של המדינה והרגולציה ולא מפחית".

בנט גם מנסה להוציא את הבית היהודי מהמגזריות ולהיפתח לקהלים חדשים, יש מחשבה על הצטרפות לבית היהודי?
"אין שום מחשבה כזו, בבית היהודי יש חברי כנסת מאוד איכותיים ואני בקשרי ידידות קרובים למדי עם חלק מהם, כמו עם חברים קרובים בליכוד ובמפלגות אחרות".

אתה אנטי מגזרי?
"אני לא מדבר על אנטי מגזריות. אני באתי מתוך הציונות הדתית, אני בוודאי יודע להעריך את החוזקות והאיכויות המיוחדות שלה. 'זהות' היא לא מפלגה מגזרית זה הכל. זה לא אומר שיש לי משהו נגד מגזריות. יש לי אפילו סימפטיה למקום שממנו באתי".