פורים ופמיניסטיות – זה לא הולך ביחד

הן ניסו להניח בצד את העצבים הפמניסטיים ולהחליף את משה רט בכתיבת טור על צניעות. לכבוד פורים, ונהפוך הוא: פמיניסטיות דתיות עם חוש הומור

חדשות כיפה אפרת גרבר-ארן 24/02/13 11:24 יד באדר התשעג

פורים ופמיניסטיות – זה לא הולך ביחד
Lisa Mathon-cc-by-sa, צילום: Lisa Mathon-cc-by-sa

הנה מגיע חג הפורים, וכמו תמיד הפמיניסטיות יקומו (כאילו שפעם הן ישבו) ויצעקו (כאילו שפעם הן שתקו): החפצה! הדרת נשים! למה רק גברים שותים? למה רק נשים מכינות משלוחי מנות?

אז אני רוצה להסביר לכן, אחת ולתמיד, בלי חוש הומור - למה זה כך.

זה לא בגלל שנשים הן פחות חשובות חלילה, להפך! זה בגלל שהן פחות חשוכות, יותר מוארות, נאורות, חכמות, נהדרות, וכמובן - יפות. אתן יותר יפות, נו מה אפשר לעשות? ואתן רוצות שהשתייה האלכוהולית הדוחה הזאת תקלקל אתכן? תלכלך אתכן?

נשים יותר קרובות לקב"ה. הן כמו פרחים. צריך להגן עליהן, לא לקטוף, לא לדרוך, לשמור עליהן יפות ומפיצות ריח טוב. לכן, אין זה ראוי שתשתינה יין בפורים, או בכלל שתצאנה החוצה. שהרי ידוע ש"נכנס ייו - יצא סוד" ואנו לא רוצים שסודן הכמוס והנהדר של נשים יצא החוצה, הכי טוב שישאר בבית. כשגברים שותים יוצאים מהם דברי תורה, דברי טעם, רוחניות. כשנשים שותות לעומת זאת, יוצאים דברי שטות, תפלות, חוסר צניעות. ואם רק הייתן לומדות גמרא, הייתן יודעות שהגמרא בכתובות אומרת ששתיה גנאי לנשים. (מצד שני, נאומה "הנפלא והמרגש" ששיתפתן בהמוניכן, של ד"ר רות קלדרון, כבר הזכיר לנו שכל המלמד בתו...). ואכמ"ל.

ובכל זאת נוסיף - הנשים הן צנועות יותר, זה הרי ברור. הצניעות יפה לנשים כשם שהיופי נשי לצנועים. דמיינו עגבניה בשוק, בהתחלה היא טריה, אדומה, מגרה, מפתה. לאט לאט באים הקונים ונוגעים בה.. בסוף היום היא כבר מעוכה ומצ'וקמקת - מי ירצה לקנות כזו עגבניה? כך גם אישה, ודי לחכימא ברמיזא.

ונחזור לענייננו - צניעות. פעמים רבות אני נשאל מדוע הלכות צניעות חלות רק על נשים? ובכן, ראשית אני רוצה לומר שהלכות הצניעות חלות על נשים ועל גברים כאחד! נשים צריכות לכסות את גופן, באופן שלא תראה צורתו, כולל את כפות הרגליים, השיער והצוואר, וגברים, נו, הם צריכים לשים על עצמם משהו שלא יהיה להם קר. בנוסף, אל לנו לטעון כל הזמן לשוויון - הרי אין שוויון. נשים וגברים שונים זה מזה, וברור לכל שנשים הן מפתות יותר מגברים, ועל כן הן צריכות לדאוג יותר לצניעותן. זאת ועוד, נשים קרובות יותר לקב"ה, וככל שיותר מתקרבים לקב"ה כך יש צורך יותר להצניע את עצמנו, מול גדולתו.

ובכלל, צניעות זה לא רק עניין של לבוש. צניעות זה עניין של אורח חיים - איך נראית החתונה שלך, איך נראה הבר מצווה של הבן שלך. אני יודע שזה טיעון שגם פמיניסטיות אוהבות, נו - אז בכל זאת אנחנו מסכימים על משהו?

ונחזור לפורים - חג פורים הוא החג המרכזי בשנה שיוצא נגד דרכן של הפמיניסטיות. וכל הפמיניסטיות שאומרות שאסתר היתה גיבורה, מנהיגה, תראו אותה! תלמדו מדרכה! אסתר הצדקת הושיעה את עם ישראל מבפנים, מתוך הבית, אפילו כשמרדכי מגיע לבוש שק ואפר - היא לא יוצאת לקראתו, אלא שולחת את התך לבדוק מה קורה. היא עצמה נשארת ספונה בביתה, ומשם היא הצילה את עמה. ליתר דיוק - אף היא הייתה באותו הנס, וסייעה למרדכי להציל את עם ישראל. מרדכי זכה להנהיג ולשבת בבית המלוכה. ויפה אמר אחשורוש (שהוא כידוע סמל למלך מלכי המלכים) "וְכָל-הַנָּשִׁים, יִתְּנוּ יְקָר לְבַעְלֵיהֶן--לְמִגָּדוֹל, וְעַד-קָטָן". רק כך תתכן מלוכה, רק כך יתכן סדר. תלמדנה מאסתר, שעשתה את מאמר מרדכי; תלמדנה מושתי, שסרבה להראות את יופיה; תלמדנה מזרש שישבה בבית בזמן שהמן הלך לסדר את ענייניו, ובסופו של דבר היא הייתה הצוואר שהניע את מעשיו, מבפנים. כי האישה היא שרת הפנים, והגבר הוא שר החוץ. ואין יפה מפורים כדי ללמוד וליישם את התובנה החשובה הזו. ה"שוויון" הנלוז התקיים דווקא בחג הבא, במצרים, שם רצה פרעה לאמלל את עם ישראל ועל כן ציווה על הנשים לבצע את עבודת הגברים, ולהפך. אין אומללות גדולה מזו. בפורים זכינו לגאולה בה כל אחד מבצע את תפקידו.

לסיום, נחזור לשאלה שפתחנו בה - מדוע רק גברים שותים בפורים? והרי "גם הן היו באותו הנס". נראה לי, ואכתוב זאת בזהירות, שאם "פמיניסטיות" תשתינה, הן עוד עלולות לכתוב מתוך שכרות טור כזה...

פורים שמח לפמיניסטים, לשובניסטיות, ולכל עם ישראל בכל מקום שהן!

נ.ב

סבתא שלי זצ"ל מעולם לא השתכרה, ואינני מבין מדוע דחוף לכן כל כך לשנות? (תשאלו את הסבתות שלכן מה הן עשו, אם במקרה הן נהגו לשתות, תחליפו סבתא).