"פורום תקנה הוא לא חלק ממערכת האכיפה"

ראש אגף חקירות במשטרה לשעבר אומר כי פורום תקנה חצה את תחום האחריות שלו "אסור לנו לייצר במדינת ישראל מערכת ענישה אלטרנטיבית. תשלום כספי לנפגעת הוא גם ענישה"

חדשות כיפה אביטל טרקיאלטאוב 15/09/16 13:12 יב באלול התשעו

"פורום תקנה הוא לא חלק ממערכת האכיפה"
Miriam Alster/FLASH90, צילום: Miriam Alster/FLASH90

"כשעוברים גבול מסויים, שהוא איננו הטיפול בנפגעת או בנפגע ומתחילים להתעסק ברמת ענישה כזו או אחרת- זה מקום שפורום תקנה לא צריך להיות בו נקודה" אמר ניצב בדימוס יואב סגלוביץ', לשעבר ראש אגף החקירות והמודיעין במשטרה, בראיון לגלי צה"ל. "אסור לנו לייצר במדינת ישראל מערכת ענישה אלטרנטיבית. תשלום כספי לנפגעת הוא סוג של פיצוי אבל הוא גם ענישה. הרחקה של מישהו מבחירות זה ענישה".

"אני מסתכל על פורום תקנה כמו על המרכז לנפגעות תקיפה מינית" אומר סגלוביץ'. "אם מסתכלים על זה כך זה נראה מובן מאליו. יש ציבורים שלמים שבהם בפרט בעבירות מין, נשים שנפגעות נמנעות מלדווח. יש את השלב הראשון בו יהיה לנשים מקום מגן, שבו יוכלו להיפתח ולקבל ליווי. השאלה הקשה יותר והמורכבת יותר היא מה קורה דקה אחרי, איזה עוד דברים עושה פורום תקנה שלא עושה המרכז לנפגעות תקיפה מינית. פה נשאלת שאלה שהיא גם ערכית גם משפטית וגם ציבורית וגם פה התשובה היא לא חדה וחלקה".

"כל זמן שמרכז העיסוק הוא בשמירה והגנה על הציבור שלא רוצה להיחשף זה בסדר. המשטרה היא לא הסיפור אלא החשיפה, כי דקה אחרי שמגיעים למשטרה, ואם לא דקה אז שנה אחרי, החשיפה היא חשיפה ציבורית, חברתית. כמו שקורה לכל נפגעת תקיפה מינית במדינת ישראל".

סגלוביץ' מזכיר כי המקרה שנחשף אמש ב ערוץ 10 בדבר תלונה על הטרדה מינית שהגיעה לפורום תקנה, לפיה ראש מעוצת גוש עציון, דוידי פרל, הטריד מינית צעירה כבת 20, הוא לא המקרה הראשון בו פורום תקנה זולג למעשים של ענישה ומזכיר את פרשת הרב מוטי אלון. "הייתה חקירה פלילית נגד הרב מוטי אלון, הקו הוא מאוד ברור מצד אחד ומאוד עדין מצד שני. כן צריך לשמר אופציות, שאנשים שנמצאים במצב של מצוקה יש להם כתובת לפנות אליה, כתובת רוחנית, הלכתית או אחרת אבל אסור לעבור קו מסויים. יש פה שאלות הרבה יותר עמוקות שהם ציבוריות, יש פה גם את הצד השני- גם למואשמים אין יכולת אמיתית להתגונן".

"פורום תקנה כבודו במקומו מונח, הוא לא חלק ממערכת האכיפה, יש משטרה, יש פרקליט מדינה, יש יועץ משפטי לממשלה. פורום תקנה קם לשמור על נשים ולעזור להם, אני חושב שפה הם עברו קו שהמעבר שלו הוא קודם כל הוא רע לפורום תקנה והוא רע לעניין. יש מקום מסויים שהמשטרה, מערכת האכיפה, צריכה להיכנס, היא יודעת לעשות את העבודה ובמקומות שבהם היא נכנסת היא עושה את זה יותר נקי, יותר הגון, יותר מוסרי ויותר ערכי מכל דבר אחר".

מפורום תקנה נמסר בתגובה כי "רשויות החוק במדינת ישראל בראשות היועץ המשפטי לממשלה, הוא הגוף היחיד היודע על כל פעילות של פורום תקנה. מעבר לכך הפורום לא מאשר, לא מכחיש ולא מתייחס לפניות חיצוניות, אלא על פי שיקול דעת חברי הפורום".

כפי שפורסם אתמול, לפני מספר חודשים פנתה צעירה בת 20 מירושלים לפורום תקנה בטענה כי דוידי פרל, ראש המועצה האזורית גוש עציון, הטריד אותה מינית. הצעירה הדגישה כי לא תפנה למשטרה מחשש שתופר פרטיותה.

חברי פורום תקנה עדכנו את היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, ופעלו בתיאום איתו לאורך כל התהליך. ראשי הפורום, ביניהם הרב איתן אייזמן והרב יעקב אריאל, זימנו את פרל לפגישה והוא נענה בתחילה בחיוב. לאחר מכן ביטל פרל את הפגישה ומסר לפורום כי הצעירה מוזמנת לפנות למשטרה בנושא.

על פי הפרסום, פורום תקנה החל להפעיל לחץ על פרל באמצעות עירוב רבני גוש עציון ביניהם הרב שלמה ריסקין, הרב גיגי מישיבת הגוש והרבנית מלכה פיוטרקובסקי, כל אלו לא הועילו בהשפעה על פרל. רק לאחר שאחד הרבנים גייס עורך דין עבור המתלוננת, שאמר לפרל כי ידאג לפרסום הפרשה, חתם פרל על הסכם לפיו ישלם למתלוננת מאות אלפי שקלים עבור פיצוי וטיפול פסיכולוגי, בנוסף התחייב פרל שלא להתמודד לתפקיד ראשות המועצה בבחירות הבאות. הצעירה התחייבה למשוך את תלונתה מפורום תקנה.

ההסכם בין פרל למתלוננת נחתם ככל הנראה לפני חודש וחצי. פרל סירב להגיב בעניין.