פולארד שוחרר מהכלא, אבל הוא לא חופשי

יונתו פולארד שוחרר מכלאו אבל נראה כי הוא רחוק מלהיות חופשי. מלבד האיסור לצאת מארה"ב במשך 5 שנים הוא גם ישהה במעצר בית בכל לילה ולרגלו הוצמד אזיק אלקטרוני

חדשות כיפה נתנאל לייפר, כיפה 23/11/15 15:42 יא בכסלו התשעו

פולארד שוחרר מהכלא, אבל הוא לא חופשי
המטה לשחרור יונתן פולארד, צילום: המטה לשחרור יונתן פולארד

כשנראה היה שאפשר כבר לפרק את ה'וועד לשחרור פולארד' מתברר כי פולארד אמנם שוחרר מתאו הקטן בכלא אך הוא לא אדם חופשי והוא רק הועבר לתא גדול יותר - אזור קטן בעיר ניו יורק. תנאים מגבילים רבים הוטלו על פולארד מלבד העובדה שהוא אינו יכול לצאת מארה"ב חמש שנים.

התנאים המגבילים משפילים במיוחד וכוללים אזיק GPS שמנטר את תנועותיו של פולארד ומעצר בית כל יום החל מ-7 בערב עד לשעה 7 בבוקר שלמחרת. כמו כן, עליו לענות לכל טלפון או דפיקה בדלת בכל מהלך הלילה, שכן עלולה להתבצע ביקורת על ידי קצין המבחן שכל כשלון בה עלול לגרום להשבתו לכלא.

בנוסף, עורכי דינו של פולארד טוענים כי העוצר מונע ממנו להשתתף בתפילות בבית הכנסת או בסעודות שבת וחג אצל חברים או קרובי משפחה בשל השעה המוקדמת בה הוא מתחיל.

התנאים המגבילים שהוטלו על פולארד גרמו לכך שהמעסיק בעבודה בה היה אמור לעבוד, אנליסט בחברת השקעות, החליט כי אינו מוכן לקבלו לעבודה בסופו של דבר. הסיבה לדחייה היא הדרישה להתקין אמצעי מעקב פדראליים על כל רשת המחשבים של החברה כדי לעקוב אחר פעולותיו של פולארד ברשת האינטרנט. בנוסף, בהתחשב באזור הוא מחויב לגור - בניו יורק סיטי, העוצר הופך גם לכמעט בלתי אפשרי עבורו להשיג עבודה נורמאלית.

ביום שישי, לאחר יציאתו של פולארד מהכלא, עורכי דינו הגישו מידית תביעה בבית המשפט הפדרלי בניו יורק בדרישה להפסיק את מה שהם מכנים "תנאי שחרור בלתי מוצדקים ובלתי חוקיים" שהוטלו עליו. לדבריהם: "ההצדקה היחידה שנתנה ועדת השחרורים למגבלות אלה הייתה שהן "נצרכות בכדי להרתיע מפעילות פלילית נוספת", אולם עצם השחרור של פולארד נבע מכך שהובהר כי אין כל סבירות לביצוע של עבירה נוספת מצדו. בנוסף, אם לפולארד יש עדיין מידע מודיעני כלשהו בראשו, הרי שהוא כבר בן 30-31 שנה ואיננו רלוונטי כלל ושווה כקליפת השום. לדברי עורך דינו של פולארד, אליוט לאוור, "לאחר שהגיעו למסקנות הללו והעניקו לפולארד שחרור מוקדם, הרי שהטענה שיש הצדקה להטיל עליו תנאים כה חמורים היא מגוחכת ומניפולטיבית".

האמריקאים טענו עד עתה כי לא הגיע כל בקשה מישראל בכל הנוגע לפולארד וייתכן כי אכן כך פני הדברים. הסיבה לכך היא בקשת המטה לשחרור פולארד שממשיכים גם בימים האחרונים לבקש מח"כים ושרים להימנע מעיסוק תקשורתי בנושא בשל רגישות העניין. לדברי אנשי המטה, "כל נושא התנאים החמורים שהוטלו על יונתן מטופל מקצועית על ידי עורכי דינו. על כולנו לגלות אחריות ואיפוק בתקווה שהם יצליחו להביא לשיפור המצב במסלול המשפטי".