עתירה לבג"ץ נגד רבה הראשי של ראשון לציון

עמותת "עתים" דורשת להעמיד לדין את הרב יהודה וולפא, בטענה כי הפנה נרשמים לנישואין לחוקרים פרטיים שלא כדין ובכך חרג מסמכותו ופגע בצנעת הפרט

חדשות כיפה אורי פולק, כיפה 29/01/13 07:16 יח בשבט התשעג

עתירה לבג"ץ נגד רבה הראשי של ראשון לציון
אתר בתי המשפט, צילום: אתר בתי המשפט

עמותת ”עתים“ עתרה היום (ב‘) לבג“ץ נגד הרב הראשי לראשון לציון, הרב יהודה וולפא, בדרישה להעמידו לדין משמעתי בגין הפניית הנרשמים לנישואין לחוקרים פרטיים בניגוד לדין - כך לטענת העמותה. בעמותה טוענים כי הרב אחראי, לכאורה, על חריגה מסמכות, פגיעה בכבוד האדם וצנעת הפרט, הפליית עולים חדשים, פגיעה בזכות להינשא, העמסת עלויות על תושבים.

במדינת ישראל נדרש כל המבקש להירשם לנישואין כדת משה וישראל להוכיח את יהדותו כתנאי מקדים לרישום. עבור אזרחים שהוריהם התחתנו בארץ - כל שעליהם לעשות הוא להציג כתובה או תעודת נישואין של הוריהם וזו משמשת הוכחה ליהדותם. לעומת זאת, עבור אזרחים רבים, כשבראשם עולים (חדשים וותיקים), גרים ומי שהוריו התחתנו בחו"ל, ההכנות ליום החתונה נעצרות ברבנות בבלימה עזה למען המתנה ארוכה ומייגעת להליך "בירור יהדות", האמור להתבצע בית דין רבני אזורי, ואשר נועד, למעשה, להוכיח את יהדותם של בני הזוג באמצעות מסמכים שונים.

בעתירה מצוין כי מזה שנים רבות, נוהג הרב וולפא, אשר מתוקף תפקידו אחראי על הרישום לנישואין בעיר ראשון-לציון, "לעשות דין לעצמו", ולהפנות בני-זוג הפונים אליו לרישום נישואין לעסק פרטי, בשם "עם לבדד", לצורך חקירת יהדות, כשהוא מתנה את רישום הנישואין בקבלת אישור מגורם זה. הליך זה כרוך בעלות לא מבוטלת, של משאבי כסף וזמן, ולטענת העותרים הוא מלווה בפגיעה קשה בכבוד האדם, בפרטיותו, בצנעת חייו ובזכותו לבוא בברית הנישואין על נגזרותיה.

עתירה זו מתווספת לעתירה נוספת שהגישה עמותת עתים בשנת 2010, לאחר שהרב וולפא ומספר רשמי נישואין נוספים בארץ סירבו לרשום גרים לנישואין - ובעקבות עתירה זו הושג מתווה לפיו מתגיירים יעברו הליך רישום לנישואין זהה לכל תושב.

בעתירה מובאים סיפוריהם האישיים של מספר עותרים שהצטרפו לעתירה, כמו העותר מ.ס., שפנה לרבנות בראשון לציון על מנת לפתוח תיק נישואין, אך הופנה על ידי הרב וולפא לפגישה עם חוקר יהדות מטעם העסק הפרטי "עם לבדד" עקב מוצאו, בעלות של 250 ש"ח. במקרה אחר, הרב וולפא הפנה את העותרת י.ס. לחוקרי "עם לבדד", על אף שהחזיקה בידה אישור יהדות מבית הדין הרבני בתל אביב. לאחר שסירבה העותרת י.ס. לעבור חקירת יהדות נוספת אצל גורם פרטי, נאמר לה על ידי מזכירתו של אחד החוקרים כי מוטב לה לסוע לקפריסין על מנת להתחתן.

"כהונתו של הרב וולפא כרב העיר ראשון לציון מגלמת אוסף של אבסורדים, וזה מצב שאינו יכול להמשך", מציין הרב ד"ר שאול פרבר, מנהל עמותת עתים. לדבריו, "מדובר באדם המכהן בתפקיד בכיר בגוף ציבורי אשר בז למדינה ולמוסדותיה; עומד בראש רבנות אשר מפגינה באופן סדרתי יחס עוין ליוצאי ברית המועצות וזאת בעיר שחמישית מתושביה הם עולים חדשים ופועל לקידום אינטרסים אישיים, תוך השפלת וביזוי הפונים אליו - כל זאת ברגע שאמור להיות היפה והמשמעותי בחייהם - הרישום לנישואין".

חרף פניית כיפה, הרבנות הראשית טרם הגיבה לעתירה.