עתירה לבג"ץ: "הרבנות הראשית מקדמת עסקים פרטיים באופן פסול"

חברות העוסקות בגידול ירק ללא חרקים עתרו לבג"ץ במטרה שיורה על צו מניעה נגד פרסום דירוג החברות הצפוי בקרוב, בטענה כי הוא מבוסס על "דירוגים חסרי בסיס שנועדו לקידום עסקים פרטיים"

חדשות כיפה אורי פולק 20/09/11 11:36 כא באלול התשעא

עתירה לבג"ץ: "הרבנות הראשית מקדמת עסקים פרטיים באופן פסול"
Muffet-cc-by, צילום: Muffet-cc-by

חברות העוסקות בגידול ירק ללא חרקים עתרו היום (ג') לבג"ץ במטרה שיורה על צו מניעה נגד פרסום דירוג החברות הכשרות הצפוי בתקופה הקרובה, זאת בטענה כי הוא נערך על בסיס דירוגים חסרי בסיס שנועדו לקדם עסקים פרטיים, בניגוד לכללי המנהל התקין.

בעתירה שהוגשה על ידי עורך הדין שמואל גרוסמן, טוענות החברות כי הרבנות הראשית מנצלת לכאורה את משאביה הציבוריים "באופנים פסולים וחמורים ביותר", זאת "לשם עריכת דירוגים חסרי בסיס של יבולי ירק שונים, באופן שנראה על פניו כמיועד אך ורק לקידום עסקיה הפרטיים של אחת החברות". החברות טוענות כי הדירוגים הללו, המשפיעים באופן ניכר על השוק, נעשה לעין כל ובניגוד לכללי המנהל התקין.

מהעתירה עולה כי הרבנות הראשית, באמצעות "ועדת עלים", מעניקה דירוגים לחברות השונות העוסקות בגידול ירק ללא חרקים, כשאותו דירוג ניתן בכל ערב ראש השנה ופרסומו עשוי להסב נזק עצום לעותרים ולגורמים נוספים. העותרים טוענים כי בעבר התברר כי בחלק מהמקרים בבדיקות כי תוצרתם כשרה יותר, אך בסופו של דבר הם קיבלו דירוג נמוך יותר מחברה אחרת, זאת לטענתם מפני שהרבנות רוצה לכאורה בקידומה.

בשלב זה דורשים העותרים שלא לפרסם את הדירוג המתוכנן "וכן להורות על הפסקת עריכת הבדיקות לירקות עלים, עד אשר יתוקנו פגמים כמו למשל המעבדה בה נערכות הבדיקות, או שלמשל שלא יינתן דירוג כללי לחברה, אלא בפירוט ספציפי על סוגי הירקות השונים".