עתירה לבג"ץ: הכירו בגיורים אורתודוקסיים מחו"ל

מכון עתים יעתור לבג"ץ נגד משרד הפנים בשל העובדה כי המשרד אינו מכיר בגיורים אורתודוקסיים הנעשים בחו"ל. עו"ד הכהן, פרקליט העותרים: "קשה משרד הפנים לגרים כספחת"

חדשות כיפה אורי פולק 11/05/11 00:00 ז באייר התשעא

עתירה לבג"ץ: הכירו בגיורים אורתודוקסיים מחו"ל

מכון עתים יעתור מחר (ה') לבג"ץ נגד משרד הפנים, זאת בעקבות סירובו של המשרד להעניק מעמד של עולה ליהודים שעבו גיור אורתודוכסי בחו"ל. בעתירה טוען המכון כי "גר צדק שנתגייר - יהודי לכל דבר הוא". את העתירה יגיש בשם המכון עו"ד אביעד הכהן.

כזכור, לפני שלושה חודשים פנה תומס דולהן, אזרח קנדי הנשוי לישראלית, למכון עתים לאחר שמשרד הפנים סירב להעניק לו מעמד של עולה. מפנייתו של דולהן התברר כי הרבנות הראשית לישראל מנחה את משרד הפנים שלא להכיר בגיורים שנעשו בחו"ל. על אף הניסיונות להגיע לפתרון עם משרד הפנים והרבנות הראשית, שום דבר ממשי לא נעשה בנידון ולכן החליט מכון עתים, יחד עם תומס דולהן, לעתור לבג"ץ.

"בידה האחת קוראת המדינה - מדינת העם היהודי - לכל יהודי לעלות ארצה, וגר צדק שנתגייר - יהודי לכל דבר הוא; ובידה השנייה - באמצעות משרד הפנים, היא דוחה אותם, מערימה עליהם קשיים, תוך שהיא מבזה ומשפילה אותם, ופוגעת בעקרונות יסוד של שוויון ואיסור הפליה, ופגיעה בזכויותיהם הבסיסיות", נכתב בעתירת עתים.

במכון טוענים כי "תפקיד זה, של "הכרה בגיור", אינו נמנה עם סמכויות הרבנות הראשית לישראל, ובהיעדר הסמכה מפורשת בחוק לכך, מעורבותה בעניין עולה לכאורה כדי חריגה מסמכות". בעתים סבורים כי החלטת משרד הפנים פוגעת פגיעה קשה בעקרון השיוויון ומפלה לרעה מתגיירים בקהילות שאינן אורתודוקסיות. "בעוד שהאחרונים, שנתגיירו בגיור רפורמי וקונסרבטיבי, שאינו תקף מבחינה הלכתית, זוכים להכרה על נקלה, לנוכח העובדה שנעשה בקהילות לא אורתודוכסיות מוכרות בחו"ל, דווקא המתגיירים האורתודוכסיים, שגיורם תקף על פי ההלכה היהודית ומוכר ב"דין תורה", נפסל ללא סיבה ממשית", נכתב בעתירה.

הרב ד"ר שאול פרבר, מייסד מכון עתים, טוען כי המכון קיבל למעלה מעשרה מקרים של גיורי חו"ל בהם מסרב משרד הפנים לטפל. "המצב לא יכול להמשך", הוא טוען, "ביום העצמאות קרא ראש הממשלה לכל יהודי העולם לעלות ארצה, אך בפועל משרד הפנים מונע מהם לעשות זאת".

"על דרך ההשאלה ניתן לומר שקשה משרד הפנים לגרים כספחת. עתירה זו ממחישה את האפליה הקשה שנוקט משרד הפנים כלפי גרי צדק המבקשים להצטרף לעם היהודי, תוך פגיעה בכבודם, בחירותם וביכולתם לנהל חיים נורמאליים", טוען ד"ר אביעד הכהן, פרקליט העותרים.

עו"ד הכהן סבור כי "פגיעה זו קשה שבעתיים לנוכח העובדה שהיא סותרת ערכי יסוד יהודיים ודמוקרטיים כאחד, ועולה לכאורה כדי ביזוי החלטות קודמות של בית המשפט. יש לקוות שבג"צ יורה למשרד הפנים את הדרך הנכונה, וימנע את הפגיעה המתמשכת בגרים ובבני משפחותיהם".