עשרות רבנים לבנט : שמור על ערכי החינוך הדתי

בעקבות כוונת משרד החינוך לתמוך בפעילות לגיוס בנות לצה"ל בחמ"ד פנו עשרות רבנים לשר בנט בקריאה לשמור על ערכי החינוך הדתי. הרבנים ביקשו מבנט לשמור על ערכי החינוך הדתי המבוססים על פסקי הרבנות הראשית לישראל

חדשות כיפה חדשות כיפה 10/11/16 18:40 ט בחשון התשעז

עשרות רבנים לבנט : שמור על ערכי החינוך הדתי
דובר צהל, צילום: דובר צהל

עשרות רבנים חתמו על קריאה ליו"ר הבית היהודי ושר החינוך נפתלי בנט הקוראת לשר "לשמור על ערכי החינוך הדתי ועל עקרונות החמ"ד, המבוססים על פסקי הרבנות הראשית".

בין החתומים על הקריאה נמצאים רבה של ירושלים הרב אריה שטרן, רבה של רמת גן הרב יעקב אריאל, הרב נחום רבינוביץ ראש ישיבת ההסדר במעלה אדומים, הרב אליקים לבנון רב השומרון, הרב יהושע שפירא ראש ישיבת ההסדר ברמת גן ועשרות רבנים נוספים, בניהם רבני ישובים, ראשי אולפנות וראשי מוסדות שונים.

הרקע לקריאת הרבנים הינו פרסום קול קורא שהופץ לאחרונה ע"י משרד החינוך בעניין כוונת המשרד לתמוך בפעילות הכוונה לגיוס בנות דתיות לצה"ל במוסדות החמ"ד, והחשש כי בכוונת השר בנט לבצע שינוי בעמדת החמ"ד ולשנות את הסטטוס קוו הנהוג בעשרות השנים האחרונות, לפיו החמ"ד פועל על פי עמדתה של הרבנות הראשית לישראל אשר קבעה כי על בנות לבחור בשרות הלאומי ולהימנע מגיוס לצה"ל.

"שירות לאומי לכתחילה. עמדתם של רבני הציונות הדתית בסוגיית גיוס בנות לצה"ל תאמה מאז ומעולם לעמדת הרבנות הראשית לישראל, ולפיה על בנות דתיות להימנע משירות צבאי ולהעדיף לכתחילה שירות לאומי אזרחי", כתבו הרבנים בקריאה.

הרבנים הדגישו את החשיבות לשמור על אוטונומיה של החמ"ד "עמדה זו הייתה מאז ומתמיד גם עמדתה של מועצת החמ"ד, שקיבלה במשך כל שנות קיומה אוטונומיה מוחלטת באשר להחלטות ערכיות וחינוכיות כאלו, כנדרש על פי חוק החינוך. לאחרונה נעשים ניסיונות שונים להיכנס לתוך מערכת החינוך הדתית ולהשפיע על בנות להתגייס לצה"ל במקום לשירות הלאומי." הוסיפו.

לסיום יצאו הרבנים בקריאה לשר בנט ולכל הנוגעים בדבר - " אנו קוראים בזאת לשר החינוך, מר נפתלי בנט, ולכל הנוגעים בדבר, לשמור על ערכי החינוך הדתי ועל עקרונות החמ"ד, המבוססים על פסקי הרבנות הראשית לישראל."

בתוך כך, בשבוע הבא צפוי משרד החינוך להגיש את עמדתו לבג"צ בעתירה שהוגשה כנגד המשרד ואשר מבקשת מבית המשפט לחייב את המשרד לתמוך פעילות חינוכית לעידוד גיוס בקרב בנות במוסדות החמ"ד.

נזכיר כי בעבר, עלתה דרישה מצד גורמים ליברלים שונים למשרד החינוך לתמוך בגיוס בנות מהחינוך הדתי לצה"ל, דרישות שנדחו ע"י שר החינוך הקודם הרב שי פירון אשר כיהן בתפקיד מטעם מפלגת יש עתיד, שסרב לדרישה ואימץ את עמדת הרבנות הראשית בעניין.

בתגובה למכתב הרבנים אמרה ח"כ רחל עזריה(כולנו), חברת ועדת החוץ ובטחון של הכנסת: "הצבא פונה לבנות הדתיות כי הוא צריך אותן, ובשירות שלהן הן תורמות לביטחון ישראל. הן משרתות בתפקידי מפתח בחילות השונים, ולאחרונה מונתה קצינה דתיה לראש מחלקת מדעי ההתנהגות בצה"ל. לכן כל ניסיון לעצור את התופעה כמוה כפגיעה בביטחון ישראל. הבנות הדתיות מתגייסות לצבא כשהן דתיות וגם משתחררות כדתיות, ובשנים האחרונות מספרן הוכפל לכן ברור שהמציאות בשטח יותר חזקה מכל מכתב או עצומה של רב כזה או אחר".

הרב אוהד טהרלב, ראש מדרשת לינדנבאום מבית אור תורה סטון, הכוללת בתוכה תכנית הדס המשלבת לימוד תורה ושירות צבאי לבנות, אמר: "אני שמח שסוף סוף משרד החינוך והחמ"ד מבינים שהם שייכים לכלל הגוונים שקיימים בציונות הדתית ולא רק לחלק קטן. המציאות מדברת בעד עצמה - היקפי הבנות הדתיות שבוחרות להתגייס עומד על בין שלושים לארבעים אחוז. היעלה על הדעת להתעלם מהן ולא לתת להן את מה שמגיע להן? אני מחזק את ידיו של שר החינוך נפתלי בנט. 400 הבנות שמגיעות מידי שנה למדרשות שבהן יש מסלולים המשלבים לימוד תורה ושירות צבאי, מקבלות הכנה לקראת גיוסן וגם ליווי בעת שירותן הצבאי. אך יש 2,000 בנות החינוך הממלכתי דתי שבוחרות להתגייס ומגיע להן את מה שמגיע לכל חייל דתי וחילוני. הגיע הזמן שחבריי הרבנים יבינו שהרכבת כבר יצאה לדרך. אך לצערי הם שוב מעדיפים לא לעלות עליה ולהישאר ללא חלק נכבד מצאן מרעיתם".

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן