עשרות דירות של הדיור הציבורי נמכרו לעמותות תורניות ללא מכרז

משרד הבינוי חתם על עשרות הסכמי מכירה של נכסי הדיור הציבורי למוסדות תורניים, זאת למרות שמאות משפחות נזקקות מחכות במשך שנים בתור. משרד הבינוי: הדירות לא ימכרו עד לאחר הבחירות

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 31/12/14 17:21 ט בטבת התשעה

עשרות דירות של הדיור הציבורי נמכרו לעמותות תורניות ללא מכרז
Leonard Zhukovsky / Shutterstock.com, צילום: Leonard Zhukovsky / Shutterstock.com

במשך השנים התהדרו במפלגות הציונות הדתית על שמירת האינטרסים של המגזר בכנסת, אך האם האינטרסים הללו צריכים לבוא על חשבון משפחות נזקקות? בחדשות 2 מתפרסם היום כי מתחת לאפן של מאות משפחות הזכאיות לדיור ציבורי, מוכר משרד השיכון עשרות דירות לעמותות תורניות ללא כל מכרז ובהנחות משמעותיות.

על פי הפרסום, מתוך כ-100 דירות פנויות של הדיור הציבורי בדימונה, הוחלט במשרד הבינוי למסור 14 מהן לעמותה תורנית מקומית ללא מכרז. 48 דירות נמכרו לישיבת ההסדר בחספין, 47 דירות נמכרו לקריה התורנית במצפה ו-39 דירות נמכרו לישיבת ההסדר בירוחם. בנוסף, בקרית שמונה נמכרו 16 דירות של הדיור הציבורי לעמותת קריית הנוער והגליל ובמקרה אחר בעיר נמכרו שבע דירות לישיבת ההסדר קריית שמונה במחיר כולל של 227 אלף ש"ח בלבד. זאת כאמור ללא מכרז כלל.

במקביל למכירת הדירות ללא מכרז לישיבות ולמוסדות התורניים, נמכרו גם דירות נוספות למוסדות לא דתיים. כך, למכללת תל חי נמכרו 79 דירות ולאוניברסיטת בן גוריון בבאר שבע נמכרו 53 דירות. הדירות בבאר שבע נמכרו ללא מכרז במחיר של 66 אלף שקלים ליחידה, כשהכתב מציין כי בבאר שבע חיות כ-70 משפחות זכאיות הממתינות לדירה בדיור הציבורי.

במשרד הבינוי התנערו מהנתונים וטענו כי מדובר בתמונה מעוותת של המציאות. “אנחנו לא מקבלים כלל וכלל את הטענה לכאורה על זהות כזו או אחרת של השוכרים", מסרו במשרד. "ראשית, כחצי מהדירות הן לשוכרים כלליים ללא שום הקשרים "דתיים" דירות נוספות הן של מוסדות דתיים מכל הסוגים והזרמים שקיבלו את הדירות ברשות מהמדינה לפני עשרות בשנים, ובפריפריה חלק מהשוכרים הן אנשים דתיים ומסורתיים, אך הדבר כאמור נעשה לפני זמן רב".

"מדובר בנכסים בהם יושבים שוכרים ציבוריים מזה עשרות בשנים ושאין להם ביקוש או ממתינים", מבהירים עוד במשרד הבינוי. “באם הדירות הללו יעמדו ריקות ללא ביקוש עלות תחזוקתן תהיה גבוהה ולא תועיל לאף אחד מהזכאים העומדים בתור כאשר לעומת זאת עם מכירת הדירות כל הכסף יועבר לטובת הגדלת הדיור הציבורי במקומות בהן יש צורך ברכישת דירות נוספות. מדובר באופן חד משמעי בדירות שאין להן ביקוש על ידי הזכאים, ורק לאחר שדבר זה הובהר ונבדק, והדירות מוצעות לזכאים באותו ישוב, נעשית מכירה לגופים, היושבים בדירות אלה ממילא מזה עשרות בשנים".

עוד הבהירו במשרד כי הדירות נמכרות בהנחה משמעותית על פי תווה כלכלי שנקבע על ידי החשב הכללי באוצר, ושהדירות אינן דירות של הציור הציבורי כיום, אלא נכסים שהוקצו בעבר ליעדים ציבוריים בפריפריה, כגון מעונות סטודנטים וכדומה. בכל מקרה, מוסיפים במשרד, הדירות לא נמכרו ולא יימכרו עד אחרי הבחירות.