"עצת נפש": טיפולי ההמרה מוכיחים את עצמם ונתמכים בעובדות מדעיות

ארגון המתמודד עם תופעת הנטיות ההפוכות במגזר מתייחס לראשונה לנייר העמדה שפרסמה הסתדרות הפסיכולוגים על טיפולי ההמרה. יו"ר הארגון: מסקנות הועדה – פריצת דרך משמעותית

חדשות כיפה צביקה דנטלסקי 09/02/12 15:18 טז בשבט התשעב

"עצת נפש": טיפולי ההמרה מוכיחים את עצמם ונתמכים בעובדות מדעיות
quinn.anya-cc-by-sa, צילום: quinn.anya-cc-by-sa

אתמול (ד') פרסמה הסתדרות הפסיכולוגים בישראל את מסקנות הועדה אשר בחנה את נושא טיפולי ההמרה בישראל. אנו מברכים על מסקנות הועדה, ורואים בהן פריצת דרך משמעותית ובשורה גדולה עבור רבים מן המתמודדים עם "הכמיהה הגברית" בישראל, וזאת מכמה סיבות.

השבוע, גוף פסיכולוגי מכובד הכיר לראשונה באופן רשמי בכך "שבמחקרים רבים בתחום קיימות בעיות מתודולוגיות לא פשוטות". וכי "יש להניח, כי סיבות של תקינות פוליטית מקשות על האפשרויות למימון ופרסום של מחקרים בדבר יעילותם האפשרית של טיפולי המרה" (מתוך דו"ח הועדה). במילים אחרות, מחקרים רבים, הטוענים שטיפולים אינם יעילים, סובלים מחסור תקינות מחקרית, ואילו לחוקרים המעוניינים להוכיח כי טיפולים אלו יעילים לא ניתנים תקציבים ומימון מסיבות פוליטיות וחברתיות, ואין כאן ויכוח אקדמאי ומדעי טהור.

אך פריצת הדרך המשמעותית היא בכך שהועדה הכירה במפורש כי טיפול פסיכולוגי, המותאם לרצון המטופל לשנות את נטייתו המינית, הוא לגיטימי ותקין מבחינה טיפולית ואתית! ויותר מכך: "פסיכולוג המקבל לטיפול מטופל החש שנטייתו או התנהגותו המינית ההומוסקסואלית עומדות בסתירה לאמונתו הדתית או עלולות לגרום לניתוקו מסביבתו החברתית או התרבותית, חייב לכבד את ערכיו ואמונתו של המטופל ולנסות לעזור לו בהתאם" (מתוך הדו"ח), המטפל חייב להגיש עזרה למטופל הרוצה בכך, ולסייע לו לבחור בשינוי נטייתו המינית, מסקנות אלו מייצגת את דעתם של פסיכולוגים רבים בישראל ובעולם כולו.

בנוסף קבעה הועדה כי "לא נכון מקצועית, שעמדותיו, ערכיו ונטיותיו של המטפל ישפיעו על התייחסותו למטופל ובוודאי שלא על הכיוון הטיפולי. אם הוא איננו יכול לקבל את המטופל על בסיס עמדה לא שיפוטית, מקבלת ואמפאטית, עליו לפסול את עצמו מלטפל באותו מטופל" (מתוך הדו"ח), ונכונים הדברים כלפי כל הפסיכולוגים והמטפלים. לצערינו, ישנם פסיכולוגים אשר מקבלים לטיפול מטופלים המעוניינים לשנות את נטייתם המינית, אך במהלך הטיפול משדלים את מטופליהם להשלים עם נטייתם המינית. אנו רואים תופעה זו בחומרה רבה מכיוון שיש כאן גם הונאה של המטופל השוכר את שרותי המטפל למטרה אחרת, וגם כי יש כאן נסיון להחיל על המטופל את ערכיו ואמונותיו של המטפל. ולכן מטפלים אשר חשים כי אינם מסוגלים להגיש סיוע למתמודד המעוניין לשנות את נטייתו, עליהם לפסול את עצמם מלטפל בו, כפי שממליצה הועדה.

מדי יום פונים ל"עצת נפש" מתמודדים רבים אשר היו מעוניינים לוותר על "הכמיהה הגברית", אך בכל מקום נאמר להם כי "לעולם לא יוכלו להשתנות", וש"טיפולים אלו אינם יעילים", וכי עליהם להתפשר ולשנות את רצונם, אמירות אשר מובילות מתמודדים רבים לתחושה של מצוקה נוראה ושל ייאוש, מסקנות הועדה הן בשורה גדולה עבור מתמודדים אלו.

מניסיוננו, שיטות הטיפול המודרניות מסוגלות להביא את המתמודד למקום של השלמה עצמית, מקום המאפשר לו לגלות את זהותו העצמית, ומתוך כך מתגלה הנטיה ההטרוסקסואלית, אשר היתה מודחקת עד עתה בקרבו. מן הנתונים המצויים בידינו אחוזי ההצלחה של טיפולים אלו הם גבוהים באופן משמעותי, כאשר הטיפול נעשה מתוך גישה טיפולית המותאמת לכך.

בידינו עדויות של מתמודדים רבים אשר זכו להגשים את רצונם, והצליחו לבחור בדרך המותאמת לערכיהם, ואף זכו להתחתן ולהקים משפחות. חלק מן המתמודדים אף הופיעו בפני הועדה, אשר התרשמה מאוד מכנותם ומן הטיפול שעברו. המתמודדים ספרו לחברי הועדה כי הם חיים היום באושר, בשמחה ובשלימות והועדה הכירה בכך שהשינוי אכן אפשרי.

הכותב הוא יו"ר עמותת "עצת נפש"