עצומה: לא רק רבנים ממנים רבנים

35 אישי ציבור ורבנים מהציונות הדתית קוראים להקמת ועדה מסדרת אשר תכריע על מועמד מוסכם מטעם הציונות הדתית, בקרב על הרבנות הראשית לישראל

חדשות כיפה אורי פולק, כיפה 03/01/13 10:15 כא בטבת התשעג

עצומה: לא רק רבנים ממנים רבנים
דובר צהל, צילום: דובר צהל

35 אישי ציבור ורבנים מהציונות הדתית, יוצאים היום (ה‘) בקריאה משותפת למינוי ועדה ציבורית אשר תבחר מועמד מוסכם לייצוג הציונות הדתית בקרב על הרבנות הראשית לישראל. בעצומה, שתתפרסם בסוף השבוע הקרוב, נטען כי ”לא רק רבנים ממנים רבנים“ וכי חשוב למנות אישי ציבור וחינוך נוספים, כדי שאלו ישתתפו בהליך הבחירה.

”הואיל וישנם שלושה מועמדים שונים מרבני הציונות הדתית לתפקיד זה, והואיל וברור הדבר, שלשם הצלחת הבחירה הסופית, יש להציע מועמד אחד בלבד, צריך למצוא את הדרך המתאימה ביותר, כדי שהמועמד שהוא בעל הסיכויים הטובים ביותר להיבחר בבחירות הכלליות של נציגי הציבור, הוא שיעמוד לבחירה זו מטעם הציונות הדתית. ובאנו לומר פה את דעתנו, שהפורום שיחליט על מועמד כזה, צריך שיכלול את נציגי הציבור כולו, ולא רבנים בלבד“, נכתב בעצומה.

עוד נכתב כי ”לפי ההלכה הפסוקה ולפי דרכה של תורה לא הרבנים לבדם הם שצריכים לקבל על עצמם מועמד זה, אלא כלל נציגי הציבור, ובמקרה דנן, כלל נציגי הציבור הדתי הלאומי, כולל נציגי בתי כנסת והקהילות, וכן ראשי מוסדות חינוך ואקדמיה, כולל נשים (שהן מחצית האוכלוסיה בישראל). כך הדין בבחירת רב של בית כנסת; כך הדין בפורום שיבחר לבסוף את הרב הראשי עצמו - פורום הכולל ראשי ערים ונציגי ציבור; וכך הדין גם אם ברצון הקהל הקדוש של הציונות הדתית לבחור מועמד מוסכם מטעמו למשרת הרב הראשי לישראל".

על המודעה חתומים בין השאר: שרה אליאש, יצחק הילדסהיימר פרופ' אשר כהן, פרופ' שלום לרנר, ליאורה מינקה, ד"ר צבי צמרת, הרב אלישיב קנוהל, נחמיה רפל, ידידיה שטרן, הרב דניאל שילה, ד"ר אמנון שפירא ועוד.

מפרסמי המודעה מספרים כי מלבד הקביעה ההלכתית כי ''אין ממנים פרנס על הציבור אלא אם כן נמלכים בציבור" הם מתבססים על קביעתו של הרב צבי יהודה קוק זצ"ל שבשנת תשמ"ב בזמן מערכת הבחירות על רבנות העיר ירושלים התכנסה ועדת רבנים בציבור החרדי והחליטו למנות את הרב ז'ולטי זצ"ל למועמדם לרב העיר. הרצי"ה זצ"ל, שתמך וביקש להציג את מועמדותו של הרב דוב ליאור שליט"א, אמר אז בתגובה:"רבנים לא ממנים רבנים".